Miközben folyamatosan zajlik a vita arról, hogy Izrael megvásárolja-e, és ha igen, milyen technikai és pénzügyi feltételekkel a legújabb amerikai harci gépeket (F-22 Raptor, illetve F-35 Lightning II), gondot fordítanak a régebbi F-16C/D flotta felújítására is. A „Barak 2020” program célja, hogy a zömmel az 1990-es években beszerezett és igen intenzíven használt harci gépeket egy átfogó modernizálás, illetve felújítás során alkalmassá tegyék újabb egy évtizedre az aktív szolgálatra.
A cél az, hogy a régebbi gépek képességei megközelítsék a sokkal újabb F-16I Soufa harcértékét. A program az előzetes számítások szerint 124 gépet érint majd, melyek kiegészítik a rendszerben álló 101 F-16I gépet, biztosítva a zsidó állam légierejének fölényét a térségben.Ezzel a lépéssel kitolható lesz az új gépek beszerzése, mely amúgy sem tünik egyszerü feladatnak. Egyrészt a magas költségek (az F-35-ös a számítások szerint darabonként legalább 100 millió dollárba kerül majd), másrészt a politikai huzavonák is hátráltatják a projektet. Izrael ugyanis szeretné, ha az új gépekben részben saját elektronikai rendszereik dolgoznának, másrészt akár a gyártásban vagy összeszerelésben is szívesen részt vennének. Az ötödik generációs gépek esetében a technológiai transzfert azonban az Egyesült Államok kormánya egyelőre nem engedélyezi, így tovább zajlik a huzavona.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.