2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Négyszeres hangsebességet értek el egy új fejlesztésű hajtóművel

JETfly  |  2009. 05. 06., 12:17

Az Egyesült Államok egyik kutatóintézetében egy új, a kettős torlósugárhajtómű (ramjet) technológián alapuló, változtatható geometriájú ki és bemeneti nyílással rendelkező hajtómű segítségével négyszeres hangsebességet (4 Mach) értek el. A sugárhajtóművek gyártásában élenjáró Pratt & Whitney cég Rocketdyne PWR-9221FJ típusú erőforrása egyelőre a földön állva egy speciális próbapadon teljesítette a tesztet, a számítások szerint azonban erre a levegőben is képes lehet, új dimenziókat nyitva a nagysebességű katonai és polgári repülőeszközök fejlesztésében. A gyártó cég szakemberei szerint ez az új, később akár sorozatgyártásra is alkalmassá tehető hajtómű nagy előrelépést jelent az eddigi kísérleti eszközökhöz képest.

A ramjet olyan speciális hajtómü technológia, amelyben gyakorlatilag nincs forgó alkatrész, ellentétben a hagyományos sugárhajtómüvekkel. Az égéshez szükséges oxigént, melyet a beáramló levegő tartalmaz, ugyanis nem egy turbina süríti össze gyorsan forgó kompresszorlapátok segítségével, hanem a nagy sebességgel haladó repülőeszköz haladása során fellépő ún. torlónyomás állítja elő a kellő sürítést. Ehhez azonban az eszköznek (mely lehet repülőgép és rakéta is) először fel kell gyorsulnia egy adott sebességre, hogy a ramjet hajtómü beinduljon. Éppen ezért alkalmazzák a kettős technológiát, ahol az egyik, általában hagyományos hajtómü segít az eszköznek a felgyorsulásban, majd ha létrejött a megfelelő torlónyomás, akkor bekapcsol a ramjet hajtómü, és a hangsebesség 4-5-szereséig is gyorsulhat a rendszer.

A hagyományos sugárhajtómü és a ramjet technológia közötti különbséget szemlélteti ez az ábra. Jól látható, hogy a ramjet mennyivel egyszerübb felépítésü, ugyanakkor hátránya, hogy önerőből nem tud elindulni megfelelő torlónyomás nélkül

Létezik egy ún. scramjet (supersonic combustion ramjet) nevü  megoldás is, mely szintén egy ramjet hajtómü, viszont a beáramló oxigén mindenütt a hangsebességnél gyorsabban áramlik a hajtómüben (a repülőgéphez képest), így nem lassul le, mint a hagyományos ramjet-ekben a hangsebesség alá.

Egy scramjet hajtómü földi szimulációs tesztje. A kutatók számításai szerint ezzel a hajtómüvel nem lesz elérhetetlen álom a hangsebesség 7-10-szeresének elérése sem

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.