2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tovább gyorsul az új orosz harci gép fejlesztése

JETfly  |  2009. 02. 20., 09:17

Éppen egy esztendeje, 2008 február 18-án emelkedett a levegőbe az orosz Szu-35BM típusú repülőgép első prototípusa. Az azóta eltelt időszak során az időközben bekapcsolódott második példánnyal 87 felszállást teljesítettek. Idén egy újabb géppel gyarapodik a flotta, hogy az év végére elérhessék a tervezett 150-160 felszállást. Az ígéretes konstrukció fejlesztése úgy tűnik, hogy sok más típussal ellentétben zökkenőmentesen halad.

A két meglévő géppel eddig főleg a stabilitási, illetve az elektronikus kormányvezérlő rendszerrel kapcsolatos vizsgálatokat, továbbá a navigációs és más főbb rendszerek tesztelését végezték.A harmadik gép megérkezésével kezdetét veheti az úgynevezett ultra-manőverezhetőség ellenőrzése, ami annál is inkább izgalmas terület, hogy a kacsa-előszárnyak elhagyásával elvben visszalépés lenne indokolt a korábbi tolóerővektoros Szu-30MKI/M/A gépekhez képest.Azonban - ahogy már korábban is beszámoltunk róla - a Szu-35BM-nél a nagyobb tolóerő/tömeg aránynak, illetve a jelentősen lecsökkentett reakcióidejü kormánykitérésnek köszönhetően a manőverezőképesség várhatóan tovább javul.

A Szu-35BM második prototípusa

A Szu-30MKI típus tavalyi Red Flag szereplését követően, az amerikai pilóták értékelése szerint, bár extrém nagy állásszögü és különlegesen alacsony sebességü repülésre képes, komoly tehetetlenséggel és viszonylag alacsony tolóerő/tömeg aránnyal rendelkezik. Ne feledjük, ez a gép üresen két és fél tonnával nehezebb az alaptípusnál, változatlan tolóerő kapacitás mellett, miközben főleg nagy állásszögeken - részben az előszárnyaknak is köszönhetően - óriási homlokfelülettel bír. Ahogy a tengerentúli pilóták is megjegyezték, egy intenzíven beszükített forduló után "elég nehezen tér magához".

A Szu-35BM-nél az orosz tervezők elsősorban a minél nagyobb utánégető nélküli szuperszonikus sebesség érdekében lényegében a Szu-27-es LERX-ét alkalmazták, mindenféle előszárny nélkül. A Szu-27KUB gépekhez kifejlesztett jóval kedvezőbb kialakítású lehajtható belépőél alkalmazása viszont továbbra sem merült fel, így ez az elem is azonos a többi Szu-27/30/33/34-es gépekével.Ez a hagyományosabb kialakítás és a hatalmasra növekedett tolóerőtartalék a gép manőverjellemzőit kis sebességen és magasságon egyenrangúvá teszi olyan nyugati fejlesztésü, 4+/4++ kategóriájú típusokkal, mint pl. az F-15E/I/S/K/SG, F-16E/F/IN Block 60/70, Eurofighter Typhoon. Természetesen a vektorálást nem számítva. Ugyanis a tolóerő kitéríthetősége a Szu-35-ösnél (a Szu-30MKI/M/A-gépekhez hasonlóan) jelenleg a leghatékonyabb a világon.

A különlegesen jó manőverezhetőségen kívül a gép további előnye a főleg az ötödik gerenrációs PAK-FA géphez kifejlesztésre kerülő technológiák felvonultatása. A fázisvezérelt radar, az integrált tüzvezető-, illetve navigációs rendszerek, a korszerü adatátviteli megoldások alkalmazásával a Szu-35BM réskitöltő szerepet tölthet be a PAK-FA elterjedéséig.

A rendkívül sikeres Szu-30-as gépcsalád mellett a Szu-35BM lehet a következő évtized slágerterméke a nagy teljesítményü harci gépek piacán

A Szuhoj legfőbb célja, hogy a 90-es évek második felétől a legkelendőbb exportcikké vált Szu-27/30-as gépcsaládot mintegy "újra feltalálják". Még egyszer átdolgozzák, hogy a XXI. századi technológia integrálásával   a hetvenes évekből származó konstrukcióban rejlő utolsó tartalékokat kihasználva, hasonló exportsikereket könyvelhessenek el. További szándék, hogy a Szu-35-öst Szu-27SzM2 néven a hazai légierő is rendszeresítse.

Az így kapott komplexum a 2010-es évtized végére minden elemében kiforrottá válhat, így a PAK-FA hadrendbe állításakor rugalmasabb lehet az átállás mind gyártói, mind pedig üzemeltetői oldalról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.