2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Teherszállító repülőgépet készítenek a népszerű utasszállítóból

JETfly  |  2009. 02. 18., 12:17

Az európai Airbus repülőgépgyártó konzorcium elkészítette a világszerte népszerű, és jelenleg is már több mint 3700 darabszámban szolgálatban álló A320-as családra épülő új, teherszállító repülőgépének a terveit. A keskenytörzsű, kéthajtóműves, gazdaságosan üzemeltethető utasszállító rendkívül keresett a piacon, több száz légitársaság üzemelteti, a megrendelés-állomány pedig már túllépte a 6300-at. Nem véletlen tehát, hogy hozzáfogtak a gyorsan bővülő cargo gépek piacára szánt új típus fejlesztéséhez.

Az A320P2F és némileg hosszabb törzsü testvére, az A321P2F akár már 2012-ben szolgálatba állhat, így jelentős szerepet játszhat a légitársaságok és fuvarozó cégek elavuló szállítógépeinek lecserélése során vívott piaci harcban. A jelenleg alkalmazott kisebb és közepes méretü szállítógépek jelentős része ugyanis már most elavult, pótlásuk pedig a dinamikusan bővülő igények miatt elengedhetetlen.

Ezt a piaci trendet kívánja meglovagolni az Airbus is, építve arra, hogy a rendkívüli népszerüségnek örvendő A320-as gépcsaládot eddig is előnyben részesítő légitársaságok vélhetően a szintén erre a típusra épülő teherszállítót választják. A fokozódó árverseny miatt ugyanis a cégeknek érdekük, hogy minél homogénebb flottát üzemeltessenek, ez logisztikailag is előnyös, ráadásul a személyzetek képzése is egyszerübb. Ezen felül a gyártótól is jobb árakat lehet kicsikarni, hiszen nagyobb tételben rendelhetnek azonos platformra épülő gépeket.

Speciális, méretre gyártott konténerek segítik a hatékony áruszállítást

Az Airbus elsősorban nem új gyártású A320P2F és A321P2F típusú gépeket kínál, hanem a régebbi, eredetileg utasszállító feladatkörre tervezett példányok átalakítását vállalja. Ennek során az új feladatkör miatt kicserélik a gép fedélzetének a padlóját, és beépítenek egy nagyméretü teherajtót a gép függőleges vezérsíkja elé. A gép ezáltal alkalmassá válik 20-22 tonna teher elszállítására, sőt a hosszabb törzsü A321P2F akár 28 tonnát is a levegőbe emelhet.

Konténerek a fő fedélzeten

Konténerek a fedélzet alatti tehertérben

A holland központú Aer Cap légitársaság már meg is rendelte 30 darab A320-as és A321-es utasszállítójának az átalakítását teherszállító géppé.

Az Airbus repülőgépgyártó konzorcium legsikeresebb típusa az immár több mint 6300 (!) darabos megrendelés-állománnyal büszkélkedő A320-as gépcsalád. A népszerü észak-amerikai Boeing B737-es gépre adott méltó választ az európai repülőgépgyár, amikor megtervezte és bevezette az azonos alapokon nyugvó, de eltérő törzshosszúságú egyfolyosós típuscsaládját. Az első repülés óta eltelt pontosan két évtized bizonyította a koncepció létjogosultságát, és hatalmas sikert hozott az Airbus számára.

A cél az volt, hogy a légitársaságok számára egy olcsó, alacsony üzemeltetési költségü, széleskörüen átalakítható belső terü gépet tudjanak ajánlani. A felmerülő igényeknek megfelelően eltérő törzshosszúságú altípusokat terveztek, melyek kabinelrendezése (osztályok kialakítása, székezés) tetszés szerint változtatható. A repülőgép irányításában először alkalmazták a teljes fly-by-wire (elektronikus kormányvezérlés) rendszert, melynek lényege, hogy a pilóták által kiadott kormánymozdulatokat nem huzalok és himbák (mechanikus rendszer) továbbítják a szárnyakra és a vezérsíkokra, hanem elektronikus jelek útján számítógépek és elektromotorok végzik el azt. A nagyfokú automatizáltság és a korszerü rendszerek segítségével a navigátor és a fedélzeti mérnök elhagyásával két főre – pilóta és másodpilóta – mérsékelték a gép irányításához szükséges létszámot, ez további jelentős megtakarítást eredményez az üzemeltetőknek.  Hosszas tervezési folyamat után a szüzfelszállását 1987. február 22-én végezte el az A320-as első prototípusa.

A teherszállító A320 és A321

A család legkisebb tagja az A318-as, mely a 100 üléses kategóriában kínál megoldást a légitársaságoknak. A következő a sorban az A319-es, mely leszállás nélkül akár 6800 km megtételére is képes, így a transzatlanti járatokon is alkalmazható. A belső tér széleskörüen variálható, így 124-től akár 156 utasig bővíthető az ülések száma, ez utóbbi, kevésbé kényelmes konfigurációt főleg a fapados légitársaságok alkalmazzák. A 33,84 méter törzshosszú A319-es az A320-assal együtt a gépcsalád legnépszerübb tagja.

A névadó verzió az A320-as, mely a sikerszéria legelső tagja volt. A második leghosszabb változat a maga 37,57 méteres hosszával. Alapkonfigurációban 138 turista- és 12 első osztályú hellyel rendelkezik, de természetesen ennek a belső elrendezése is változtatható. A leghosszabb változat az A321-es nevet viseli. A légitársaságok számára ez a verzió kínálja a leginkább költséghatékony megoldást, ugyanis a 44,51 méter törzshosszúságú gépben gyári elrendezésben 185 utas számára alakítottak ki helyet (169 turista- és 16 első osztályú), azonban egyosztályos kivitelben 199 üléssel is rendelhető. A gép akár 5600 km megtételére is alkalmas.

Az A320-as családba tartozó gépekből eddig több mint 200 légitársaság rendelt, főleg a fapados és a regionális cégek térhódításának köszönhetően gyorsult fel az elterjedése.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.