2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Idén megkezdődik a Szu-34-esek rendszeresítése az orosz légierőben

JETfly  |  2009. 02. 10., 05:24

Az orosz légierő vezérkari főnöke, Alexandr Zelin vezérezredes, egy hétfői sajtótájékoztatóján beszámolt arról, hogy a 2009-es évtől meg kívánják kezdeni a Szu-34-es harcászati csapásmérő repülőgépek rendszeresítését. Elsősorban a jelenleg Szu-24M típusú gépeket repülő alakulatok valamelyikénél kezdik meg az átállást, de a parancsnok szerint \" a legtöbb\" Szu-24M-el szerelt egységnél végre kívánják hajtani a típusváltást.

Korábban már több harci ezred neve is felmerült, mint első hivatalos rendszeresítő, így az egykor Kunmadarason állomásozó lebjazse-mihajlovkai 1. gárda bombázó ezred neve is, de inkább valószínüsíthető, hogy a lipecki kiképzőközpont magasan kvalifikált hajózói kezdhetik meg a harceljárások kidolgozását az új repülőgéppel.

A gép rendszeresítése nagy lökést jelente az orosz katonai repülés minősége terén, elég csak emlékeznünk a tavaly augusztusi grúziai harcokban elszenvedett veszteségekre.Az új gép jókora fegyverterhelése és a korszerü tüzvezető-, célzó- és navigációs rendszerei révén még az olcsóbb nem-irányított bomba illetve rakétafegyverzetével is komolyabb és hatékonyabb csapásmérésre képes, mint a harcokban bevetett típusok. A géphez azonban nagyszámú precíziós eszköz is rendszeresítésre kerül, így nagyságrendi ugrást jelent az orosz légi harcászat terén a Szu-34-es.

Ne feledjük azonban, hogy a Szu-34-est már nem egy alkalommal jelentették rendszeresítésre alkalmasnak. A kilencvenes években már több proto-, illetve nullszéria példány repült csapatpróbákat Aktyubinszkban, majd egy időre hallani lehetett a projekt törléséről is. Nagy szenzációt keltett a 2005-ös majd a 2007-es MAKSz kiállítások előtt rendre beígért sorozatgyártás megkezdése, amelynek azonban két gép, a piros 01-es és 02-es hivatalos átadásán túl nemigen volt jele. Ez utóbbi két gép ráadásul a korábban készült nullszériából lett a légierőnek csapatpróbára átadva. Ezen kívül megindult egy Szu-24M2 felújítási program is, amely révén korszerüsödik az elődtípus, jelentősen redukálva a rendszeresítendő darabszámot.

A mostani bejelentés ismét előrevetíti a lehetőségét, hogy a sok reménykeltő ígérgetés után az utóbbi, olaj-milliárdokban bővelkedő időszak hatására megindulhat a komplexebb fegyverrendszerek szélesebb körü elterjedése a megújulni kívánó orosz légierőben. Több, két vagy akár három(!) évtizeddel ezelőtt megindított fejlesztési program csak napjainkra jutott el arra a szintre, hogy sorozatgyártás lehessen belőle.

A jelenlegi globális pénzügyi válság természetesen nem kedvez ezeknek a folyamatoknak, de jelen pillanatban nem tudja megmondani senki, hogy a hetvenes évek közepén indult Mi-28-as, vagy a nyolcvanas évek közepén megkezdett Szu-27IB/Szu-34-es projekt a 2010-es évekre tényleg eljut-e oda, ahová el kellett volna jutnia jó másfél évtizeddel korábban... 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.