2025. 03. 22. szombat
Beáta, Izolda
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyugdíjba vonult az utolsó amerikai Viking

JETfly  |  2009. 02. 02., 17:14

Az amerikai haditengerészet ünnepélyes keretek között búcsúztatta az utolsó Lockheed Martin S-3 Viking típusú repülőgépet, és ezzel a momentummal véget ért a harmincöt éves tengerészeti szolgálata a típusnak. A Vikingek azonban csak a haditengerészettől búcsúznak, a NASA-nál még továbbra is szolgálatban állnak majd.

Az S-3 típusú repülőgép fejlesztése közel negyven évvel ezelőtt, 1969 augusztusában kezdődött, első repülése pedig 1972. január 21-én történt. Az első repülőgépek 1974 februárjában álltak szolgálatba, elsőként a VS-41 kiképző századnál. Összesen száznyolcvanhét S-3 típusú repülőgép épült 1971 és 1978 között. A Viking repülők tizennyolc haditengerészeti századnál több mint másfél millió órát repültek.

- Az S-3 Viking a haditengerészeti repülés svájci bicskája volt, és széles spektrumban használta az amerikai haditengerészet a szolgálati idő alatt. A Viking fontos szerepet játszott a repülőgép-hordozók tengeralattjáró elleni és az elektronikai hadviselés területén is. A Lockheed Martin büszke erre a repülőgépre, és reméljük, hogy ennek a legendás típusnak méltó utódja lesz az F-35 Lighting II - nyilatkozta Ray Burick, a Lockheed Martin alelnöke.

Az első S-3 Vikinget a Lockheed Martin burbanki gyárában építették. Az első repülést John Christiansen és Lyle Schaefer vállalati tesztpilóták hajtották végre, és ők repülték végig a huszonhat hónapos tesztprogramot is. Az első bevetést a Dragonfires-ként ismert VS-29 század hajtotta végre a USS John F. Kennedy repülőgép-hordozó fedélzetéről 1975 júliusában. Az első bevetés után két évvel a Viking flotta már több mint százezer órát töltött a levegőben. A repülőgépet több változatban is gyártották. Hét repülőgépet alakítottak át a US-3A verzióra, amely gépekkel több mint kétezer kilogramm hasznos terhet lehetett szállítani. Az ES-3A Shadow haditengerészeti elektronikai felderítő gépet az EA-3B típus leváltására tervezték. Az első sikeres bevetésen 1991 májusában repült a Shadow változat. A tanker verzió (a KS-3A) fejlesztését 1979-ben kezdték meg, bár ez a típus nem került gyártásra, de az ötlet nagyon hasznos volt. Ezt bizonyítja, hogy a légitankolásokra alkalmassá tett S-3 Vikingek közel négymillió kilogramm üzemanyagot töltöttek a szövetséges erők harci gépeibe.

A jelentősen modernizált S-3B-t a nyolcvanas évek elején fejlesztették. Elsődleges feladata a kevés zajt kibocsátó szovjet tengeralattjárók észlelése, célok azonosítania. Az S-3B prototípusa 1984 szeptemberében repült először. Az Öböl-háború alatt, a VS-38 századhoz tartozó egyik S-3B Saddam Hussein óceánjáró jachtját támadta és bénította meg sikeresen, Maverick típusú lézerirányítású levegő-föld rakétával.

Az S-3 Viking történelmében más különleges esemény is volt. A VS-35 század S-3B típusú gépe kapta meg 2003. május 1-jén elsőként a Navy One hívójelet, ami nem jelentett kisebb megtiszteltetést, minthogy az Egyesült Államok akkori elnökét George W. Busht repítse a USS Abraham Lincoln repülőgép-hordozó fedélzetére.

Landol a Navy One Bush elnökkel a fedélzetén

- Az S-3 Vikingre sokáig emlékezni fognak a teherbíró képességére, a rugalmasságára és a megbízhatóságára. Ez a gép több mint három évtizedig szolgált az Amerikai Haditengerészetnél. Mi, akik gyártottuk, üzemeltettük és repültünk a Vikinggel most tisztelgünk e nem mindennapi típus előtt, tette hozzá Ray Burick.

Az S-3 Viking nyugdíjba ment az Amerikai Haditengerészettől, de Cleveland közelében fekvő NASA Glenn Research Centerben jelenleg négy S-3B típusú repülőgéppel hajtanak végre repülési teszteket és várhatóan még szolgálatban is maradnak ezek a gépek. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.