2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gyártósoron az új orosz szupertitkos harci gép

JETfly  |  2008. 12. 28., 18:21

Problémák nélkül, az előre kitűzött határidőt tartva folyik a szerelése az új orosz ötödik generációs harcigépnek, amit ezidáig csak PAK-FA néven emlegettek. Minderről 2008. december 26-án pénteken újságírók előtt számolt be Alekszandr Zelin, az orosz légierő vezérkari főnöke. Zelin a héten tett látogatást a KNAAPO védelmi-ipari komplexumban az Amur menti Komszomolszkban. A Szuhoj cég legjelentősebb gyáregységében építik többek közt a jövendő orosz többfunkciós vadászrepülőgépének prototípusát, csakúgy, mint a Szu-35BM proto példányait, az algériai, kínai, venezuelai, vietnámi légierő Szu-30MK illetve a kínai haditengerészet Szu-33-asait, vagy az indonéz Szu-27SzKM - Szu30MK2-eseket egyaránt.

Az Amur menti Komszomolszkban készült el a Superjet 100 utasszállító repülőgép prototípusa is, amellyel a cég sok nyugati partnerével együttmüködve először kívánja megcélozni a belföldi és külföldi közforgalmi repülés világát a számos honi légvédelmi, illetve harcászati repülőgép kifejlesztése és gyártását követően.

A PAK-FA-val kapcsolatban már az idén többször is jelentek meg hírek a készenléti státusszal kapcsolatban, de ezek elég semmitmondóak, vagy épp ellentmondóak voltak.Idén Farnboroughban a Szuhoj iroda ügyvezetője, Mihail Pogoszjan már 30%-os készenlétről számolt be, de ezzel szemben szeptemberben arról lehetett hallani, hogy az oroszok és az indiaiak készek az együttmüködésre a 2009-ben induló építéssel kapcsolatban. Az indiai fél a kompozitok terén szerzett tapasztalatait adná a részére két-, az orosz fél számára pedig együléses kivitelben készülő géphez, melynek az indiai haditengerészet számára is használható változatát is meg kívánják valósítani.

Mindezek után számolt most be Zelin a gép, vagy épp gépek készültségi fokáról. Azért a többes szám, mivel elmondása szerint nem is egy, hanem mindjárt három gép is építés alatt áll.Elmondása szerint, sem technikai, sem pénzügyi, sem pedig szervezeti probléma nem áll a projekt útjában, így a tervezett 2009 augusztus 12-i első felszállás jelen állás szerint tartható.

Ez a dátum pont a MAKSz 2009 kiállítás és légibemutató elé esik, nyilván nem véletlenül. Azonban ne feledjük, hogy 2006-ban hasonló ütemezéssel kívánták a Szu-35BM 4++ generációs repülőgépet is a 2007-es MAKSz-ra időzíteni, melyen azonban csak a statikus soron tudott részt venni. A gép végül 2008. február 18-án repült először, így nyilvános szereplése csak jövőre várható.

A PAK-FA név alatt futó fejlesztés az eddigi információk szerint egy, a Szu-27-es gépeknél kisebb, de a MiG-29-eseknél nagyobb, nagy tolóerő / tömeg arányú, csökkentett észlelhetőségü repülőeszköz lesz, melynél a legfőbb hangsúly a nagy hatékonyságú fegyver- illetve integrált tüzvezető-rendszeren lesz. AESA antennás radarral, autonóm felderítő, illetve zavarórendszerekkel szerelve.

A gép hajtómüve(i) a Szu-35BM-ben debütált, egyelőre még csak a 117Sz kódnév alatt futó, vektorálható fúvócsővel szerelhető egység lesz, mely révén képes lesz a hangsebességnél jóval gyorsabban haladni, az utánégető alkalmazása nélkül. Ilyen képességgel már sok repülőgép rendelkezik, de a szupercirkáláshoz a gépnek a hangsebesség másfélszeresét kell elérni a fent említett módon, amire jelenleg még csak egyetlen gép képes, mégpedig az amerikai F-22 Raptor (1,82 Mach, ami lényegesen több, mint amire anno az YF-22-es, vagy az YF-23-as képes volt).Az oroszok a 117Sz hajtómüvel 1,3 Mach-ot értek el a Szu-35BM-be építve, ami ugyan kisebb teljesítményü, mint az amerikai F-119PW100-as, de a PAK-FA várhatóan könnyebb gép lesz a közel 25 tonnás felszállótömegü 35-ösnél, ami pedig kisebb tömegü, bár nagyobb légellenállású az amerikai F-22-esnél.

Ne feledjük, a világ jelenleg legkorszerübb és ezidáig egyetlen szolgálatban álló ötödik generációs vadászgépe igazi nehézsúlyú madár, hiszen közel 29 tonna a normál és 38 tonna a maximális felszálló tömege, ami az elfogó vadászgépek világában az orosz MiG-31-es után még mindig dobogós helyezés. Mindezzel a hatalmas súllyal azonban a hatalmas tolóerejü és rendkívüli karakterisztikájú F-119-es hajtómüvek birkóznak meg, melyek révén a Raptor bár földközelben némiképp kisebb tolóerő/tömeg aránnyal bír, mint egy F-15C (különösen, mint egy légi harc konfigurációra szerelt F-15E), de a szolgálati csúcsmagasságáig (ami másfélezer méterrel több, mint az Eagle-é) sokkal jobb gyorsuló és emelkedőképességre képes.Így nincs kizárva, hogy a PAK-FA is legalább olyan jó repülési jellemzőkkel fog rendelkezni, mint például az F-22-es.Igaz, hogy időközben Nyugaton már az olyan integrált repülő fegyverrendszerek fejlesztésén fáradoznak, mint az F-35-ös, így az orosz tervezőknek nem elég csak a Raptor képességeit szem előtt tartaniuk. És az F-35-ös repülési jellemzői kevésbé voltak hangsúlyosak a fejlesztés során.

Bárhogy is lesz, a dolgok jelenlegi állása szerint jövő nyárra lehullik a PAK-FA titkait rejtő lepel...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.