2008. október 11-én az Egyesült Államokban található Virginiában, a „Culpeper Air Fest”-en légi bemutatóval debütált Art Nalls, a tulajdonában lévő BAe „Sea Harrier”-rel. A nemrég felújított XZ439 (N94422 lajstromjelű) Harrier jelenleg az egyetlen ilyen típusú repülőgép a világon, amely magánkézben van, és ráadásul még repülőképes is. Ez nem is csoda, hiszen a helyből fel- és leszállni képes típus üzemeltetése rendkívül összetett és igencsak költséges. Tekintse meg további, az oldtimer repüléssel kapcsolatos híreinket >>>
Az oldtimer repülésben is észrevehető, hogy lassan befejeződik az idei szezon. Éppen ezért az elmúlt hónapban mindössze két komolyabb eseményt és egy jogi esetet jegyeztek fel a krónikások.
2008. október 9-én, a kanadai Saskatchewan tartományban lévő, Moose Jaw közelében, egy Canadair CT-114 „Tutor” típusú gép zuhant le. A repülőgép a kanadai erők „Snowbirds” nevü csapatához tartozott, és a jelentés szerint egy légi fotózáson vett részt. Sajnos a balesetben a személyzet mindkét tagja, a pilóta és a fényképész is egyaránt életét vesztette.
Még ugyanazon a napon, az Amerikai Egyesült Államokban látott napvilágot, az oldtimer repülést is érintő törvényi szabályozás egyik legújabb javaslata. Ennek értelmében az „U. S. Transportation Security Administration” (TSA) illetékesei azzal a meghökkentő indítvánnyal hozakodtak elő, miszerint szigorítani kellene az 5670 kg fölötti maximális felszálló súlyú repülőgépek biztonsági ellenőrzését is. Ennek értelmében az utasokat, minden egyes repülőgép üzemeltető – csakúgy, mint a hagyományos légitársaságok esetében – alapos ellenőrzés és/vagy szürés után repültethetné. E tervezetről, a TSA emberei már hivatalos tanulmányanyagot is kértek.
Ezen kívül, ugyancsak október 11-én következett be a hónap utolsó, szerencsés kimenetelü balesete. Azon a napon a kaliforniai San Diego-ban, az N149PE lajstromjelü, 1958-ban gyártott Piaggio/Focke-Wulf P.149D gépnek csuklott össze leszállás közben az orrfutója. Szerencsére személyi sérülés ezúttal nem történt. A kétüléses, tricikli elrendezésü futómüvekkel ellátott oktató- és túragépet 1956-ban rendszeresítették. Összesen 262 darabot gyártottak, melyekből Németországon és Svájcon kívül, Nigéria, Tanzánia és Uganda is vásárolt. A magmaradt gépeket az 1980-as évek elején vonták ki az aktív szolgálatból. Napjainkra kb. 20 példánya maradt még repülőképes állapotban, melyekből néhány magánkézben van, a legtöbbjük Európában.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.