2017. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 310 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Új név, új stílus, új bajnok a csúcson

JETfly  |  2008. 11. 05., 21:07

Az ismert sztárok, mint Paul Bonhomme vagy Mike Mangold, illetve a legendás Besenyei Péter mellett ezentúl egy osztrák fiatalember, Hannes Arch nevét is emlegetni fogjuk, ha az Air Race-ről esik szó. A világ legismertebb és leglátványosabb repülős gyorsasági versenysorozatának új bajnoka ráadásul egy igazi „fenegyerek”, aki szeret szinte mindent kipróbálni az életben. Íme a bajnok portréja.

Mint minden, így az Air Race is folyamatosan változik. Új pályák, még gyorsabb gépek és persze újabb és újabb tehetséges pilóták kerülnek a világszerte milliók által figyelemmel kísért versenysorozatba. A 2007-es esztendőben is berobbant egy tehetséges osztrák versenyző a mezőnybe, aki az első tanulóévet követően szó szerint szédítő gyorsasággal ért a csúcsra. Mi a titka? Honnan meríti azt az erőt, melynek segítségével a rutinos versenyzőket is magabiztosan utasította maga mögé?

Hannes Arch 1967. szeptember 22-én látta meg a napvilágot az Alpok csodálatos hegyeivel szabdalt Ausztriában. Az idén, első bajnoki címének megszerzésekor tehát már 41. életévét is betöltötte, mégis inkább a fiatalok közé sorolható az Air Race rendkívül tapasztalt versenyzői között. Igazi csodagyerek volt, hiszen tizenöt évesen már szólóbemutatót végzett egy vitorlázó géppel. Ezt követően számos versenyen és bemutatón hívta fel magára a figyelmet, így nem csoda, hogy 1995-ben bekerült a Red Bull Acro Team csapatába is. A különféle extrém sportok iránt érdeklődő Arch 1997-ben Svájcban, majd 1999-ben Franciaországban ért el első helyezést a siklóernyős világbajnokságon. A bázisugrásban is jeleskedett, így több versenyen is részt vett ebben a nem éppen átlagos sportágban is.

A Red Bull Air Race versenysorozattal már 2005-ben kapcsolatba került, hiszen versenyigazgatói teendőket látott el. 2006-ban a FAI Mürepülő Világbajnokságán ért el első helyezést a szabadstílusú kategóriában. 2007-ben aztán kvalifikációt és indulási jogot szerzett a Red Bull Air Race-ben. Az eredmények egyelőre ugyan elmaradtak (legjobb helyezése egy negyedik pozíció volt Brazíliában), de az látszott, hogy ha jó gépet kap és meglesz a megfelelő rutinja is, akkor számolni kell majd vele a legnagyobbaknak is.

Talán kevesen gondolták azonban, hogy a második szezonjában már bajnoki címet nyer, hiszen a mezőnyben számos kiváló képességü és hatalmas rutinnal rendelkező pilóta van.

Arch sem remélt ilyen kiváló eredményt, erre utal egyik nyilatkozata is. „Célom, hogy fokozatosan haladjak a legjobbak felé”- mondta. „Ha minden bejön, szerintem az idén egy dobogós helyezést is elérhetek. Tudom, hogy a verseny erősségét tekintve ez merész célkitüzés, de sikerülhet. Ha folytatom az eddigieket, szívem-lelkem beleadom a repülésbe és minden versenyből tanulok, a siker magától jön majd.”

Az osztrák versenyző azonban kihasználva képességeit és tudását, valamint a kiváló Edge 540-es gépét magabiztosan és ellentmondást nem türően ért el egyre jobb és jobb eredményeket. Már az első futamon Abu Dhabi-ban a dobogóra, annak is a második fokára állhatott fel. Ekkor még azt nyilatkozta, hogy örülne, ha a középmezőnyben végezhetne. A következő versenyeken aztán egyre jobb és jobb formát mutatott. Emlékezetes volt az első futamgyőzelme, melyet éppen Budapesten aratott, ahol az osztrák szurkolók népes csoportja is támogatta a kiváló versenyzőt. Remek versenyzéssel utasította maga mögé az egész mezőnyt, sőt a formáját átmentve Portugáliában is diadalt aratott. Ekkor már mindenki tudta, hogy ha nem követ el nagyon nagy hibát, akkor megszerzi élete első Air Race világbajnoki címét. Az utolsó futamon az ausztráliai Perth-ben már a szombati kvalifikációt követően bajnoknak tekinthette magát, hiszen a nyolcas döntőbe jutva már behozhatatlan előnyre tett szert az összetettben.

Amikor sikereiről és az extrém sportokhoz való vonzódásáról kérdezték ezt válaszolta: „Különböző önkifejezési módokat kerestem. Szerencsém volt, de megvolt bennem az elhivatottság is, hogy megtaláljam a saját utam. Megalkuvás nélkül. Maximális elkötelezettséggel. A Red Bull Air Race esetében például 38 évesen kezdtem új életet, és mindent ennek a célnak rendeltem alá. Rosszul is elsülhetett volna. Azt se tudtam, megvan-e bennem a szükséges tehetség.”Az eddig kipróbált sportágakhoz képest a Red Bull Air Race nagy változást hozott. Itt elég egy ezredmásodpercnyi kihagyás és már szakad is valamelyik kapu vászna súlyos büntetést és vereséget eredményezve. „Szerintem senki nem érzi igazán, milyen kis különbség van egy Red Bull Air Race győzelem vagy vereség között. Elég egyetlen apró hiba, és kiestél, rengeteg pontot vesztve” – mondta Arch.

Idén egy sok vitát kiváltó újítással, nevezetesen az Edge 540-es kabintetejének megváltoztatásával ért el jelentős javulást, hiszen így gépe másodpercekkel lett gyorsabb. Ezen felül önmagát is alakította, hiszen 15 kilogrammot fogyott annak érdekében, hogy jobban el tudja viselni a nagy terheléseket, illetve ennyivel is könnyebb súlyt kell a motornak megmozgatnia.

Minden kétséget kizáróan egy tehetséges, ráadásul kellően „őrült” pilóta Hannes Arch, egy igazi „fenegyerek”, aki bármilyen helyzetben képes kiemelkedő teljesítményt nyújtani. Számos sportágban bizonyított már és most a kivételes képességeket igénylő Air Race-ben is a csúcsra ért. Feltehetően a következő évadban is komolyan számolni kell vele, hiszen most már kellő rutint is szerzett, ráadásul a mezőny talán legjobban felkészített gépével állhat rajthoz.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”