2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi kutató-mentô hadgyakorlat a Pipis-hegyen

JETfly  |  2002. 11. 18., 12:03

A Magyar Honvédség Légierô Parancsnokság alárendeltségébe tartozó szentkirályszabadjai MH 87. ”Bakony” Harcihelikopter Ezred és a szolnoki MH 89. ”Szolnok” Vegyes Szállítórepülô Ezred kutató-mentô szolgálata, valamint az Országos Katasztrófavédelmi Fôigazgatóság, az Országos Rendôr-fôkapitányság és az Országos Mentôszolgálat részvételével összevont légi kutató-mentô gyakorlatot hajtott végre a Bükkben és a Mátrában október 14-e és 18-a között.

Magyarországon harminc éve müködik légi kutató-mentö szolgálat a honvédségnél, azonban az utóbbi tíz évben már vegyes (civil és katonai) feladatokban is részt vettek. Az MH Légi Kutató-mentö Szolgálata minden évben nagyobb összevonást hajt végre, ahol a Belügyminisztérium alakulataival – Országos Katasztrófavédelmi Föigazgatóság, Országos Rendör-fökapitányság – és az Országos Mentöszolgálattal együttmüködve közösen gyakorolják a bajba jutott légi jármüvek és személyzetük, valamint sérültjeinek mentését. A gyakorlás célja, hogy felmérjék a szolgálatok kiképzettségét, jártasságát, új technikákat gyakoroljanak be (pl. éjjellátó eszközök), összekovácsolják a résztvevöket és kicseréljék a tapasztalatokat a gyakorlat végén.

A magyar légtéren naponta 1500–3000 légi eszköz halad át, és annak ellenére, hogy biztonságos a repülés, elöfordulhat baleset. Repülöeszköz eltünése esetén a riasztást követö 8–10 perc múlva a szolgálatok képesek a feladat megkezdésére és 30 percen belül már meg is indul a keresés. A Légierö Parancsnokság két helyen tart fenn kutató-mentö készültségi szolgálatot, az egyik Szentkirályszabadján a nyugati régió (Dunántúl), a másik Szolnokon a Dunától keletre fekvö országrész számára. Mindkét helyen 24 órás készenlétben állnak a helikopterek, a pilóták és az egészségügyi személyzet, hogy segítsék a bajbajutottakat.

A legnehezebb feladat a kutatás, mert nem mindegyik légi eszköz rendelkezik vészjelzövel. Ebben az esetben csak a vizuális felderítés marad, ami rendkívül hosszadalmas is lehet. A kutató-mentök fö feladata a katasztrófa helyszínének megtalálása után, hogy orvost vagy felcsert juttassanak el a terepre, majd az elsösegélyben részesítetteket kórházba szállítsák.

A kutató-mentö állomány, illetve az egészségügyi személyzet sürgösségi betegellátást nyújtó ún. oxyológiai végzettséggel rendelkezik, ki van képezve ejtöernyös ugrásra és a helikopterböl alpin módszerrel történö leereszkedésre is.

A Lángoló Hegy 2002 gyakorlaton nyolc kutató-mentö csoport, négy helikopter és számos más technikai eszköz vett részt. Tíz különbözö baleseti helyszínt készítettek elö a Kékesen és a Bükk-fennsíkon, ”maszkírozott” sérültekkel, életnagyságú és súlyú, egészségügyi beavatkozásokra alkalmas ”ambubábukkal”. Közepes és nehéz feladatokat adtak fel a szervezök, az ellenörök pedig minden helyszínen árgus szemekkel figyelték a feladatok végrehajtását. Kívülröl ugyanis mindig könnyebb észrevenni a hibákat, amelyeket éles helyzetben már nem szabad elkövetni. A sérültek átvevöhelyére Miskolcon és Egerben jelöltek ki leszállóhelyet, ahol mentögépkocsik várták a helikoptereket.

Az idöjárás nem fogadta kegyeibe a résztvevöket, mert igazán csak egy nap volt alkalmas a gyakorlatok végrehajtására, de az reggeltöl sötétedésig tartott.

Volt vadászgépböl katapultált pilóta mentése és tömeges sérülés is, amikor egy szállítógép és egy vadászrepülögép képzeletbeli ütközése után kellett ellátni és begyüjteni a sérülteket az öszi erdö vadregényes részeiböl.

A riasztás katapultált pilótához hívta a kutató-mentö egységet. A Mi–17-es azonnal indult a megjelölt helyszín felé, de a vészjeladó nem adott megfelelö jeleket, így a vizuális felderítést is be kellett vetni. Jobbra-balra imbolygott a helikopter, a két deszantos a tehertér ajtajából kémlelte az erdös hegyoldalakat, majd apró füstcsíkot vettek észre az egyik kis tisztáson. Ott feküdt a pilóta. Máris ereszkedett a helikopter, és az alpinkötél vége már a derékig érö füben volt. Az egészségügyisek felszerelésüket magukra kapva csúsztak le a földre és rohantak a sérülthöz. Közben a helikopter a tuskókkal szabdalt irtásban kereste a leszállóhelyet.

A csapkodó rotorszélben a felcser gyorsan felmérte a pilóta sérüléseit és állapotát, majd infúziót kötött be, nyakrögzítö gallért helyezett fel, az égett felkart és a fejsebet is bekötözte. A biztonságos szállításhoz elökerült a vákuumágy, ráemelték a sérült pilótát, felszerelték az EKG elektródáit, és a sérült kihülését megakadályozó fóliát is ráterítették. A helikopter ott várta a csapatot, és amint beemelték a sérült pilótát, már repültek is Eger irányába, ahol az elöre értesített mentögépkocsi várta öket.

A délután nehezebb és bonyolultabb feladatot tartogatott a résztvevök számára. Egy MiG– 21-es vadászrepülögép és egy An–26-os szállítógép ütközött össze, persze csak képzeletben. A kiérkezö elsö helikopter személyzete hamar felmérte, hogy egymaga nem képes ellátni a nagyszámú sérültet, ezért még három másik kutató-mentö helikopteres egységet riasztottak. Ez utóbbiak megérkezéséig a megtalált túlélöket sérüléseik alapján osztályozták, ami a legfontosabb a késöbbi ellátás és a szállítás szempontjából. Percek múlva már mind a négy helikopter ott állt a hosszúkás rét közepén. Sorban látták el a sérülteket, majd súlyosságuk alapján osztották el és emelték be öket a helikopterekbe. Amikor már biztosak voltak benne, hogy ellátatlan személy nem maradt a helyszínen, két helikopter Egernek, a másik kettö Miskolcnak vette az irányt. Szinte az utolsó pillanatokban sikerült felszámolni a kárhelyet, mert a nap alábukott a hegyek mögött és hideg szél söpört végig a sötétedö völgyben.

Tömböl László dandártábornok, a Légierö Parancsnokság törzsfönöke és Oláh József alezredes, a Légierö Parancsnokság hadmüveleti fötisztje, a gyakorlat parancsnoka, valamint a gyakorlatot elemzö résztvevök egyetértettek abban, hogy a kutató-mentö állomány jól felkészült csapat, de igazán modern technikai eszközökkel nincs még ellátva, s hogy túl hosszú az elérési út. A beérkezett segélyhívás több helyre is eljut – területi rendörkapitányság, katasztrófavédelem, mentöszolgálat stb. –, mielött a Légierö Parancsnokság ügyeletese meghozhatná a döntést a kutató-mentök felemeléséröl. Mindannyian egyetértettek abban is, hogy a különbözö operatív szervek döntési szintjét egymással szinkronizálni kellene, mert így az elérési utat rövidre lehetne zárni. A másik fontos tényezö, hogy a katonai és a civil oldal szorosan tudjon együttmüködni, egymást jól egészítsék ki a feladatok ellátásában. Például az Országos Mentöszolgálat föleg az éjszakai repülési feladatokhoz – szervátültetéshez kapcsolódó repülések, csecsemö és tömeges sérültek szállítása stb. – igényelné a légierö kapacitását.

A Lángoló Hegy 2002 gyakorlat utolsó napján elhangzott, hogy a kutató-mentö feladatokban együttmüködö katonai és civil szervezetek célkitüzései között szerepel egy közös, minden részterületre kiterjedö gyakorlat végrehajtása a közeljövöben.

Dr. Toperczer István

Köszönetemet fejezem ki dr. Janka Norbert orvos alezredesnek és Vida Károly örnagynak, valamint a szentkirályszabadjai és a szolnoki kutató-mentö szolgálat tagjainak a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.