2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ legészakibb repülőgép-múzeuma

JETfly  |  2008. 04. 13., 08:07

A norvégiai Bodø-ben található - mellesleg a legnagyobb ilyen jellegű kiállítás Észak-Európában - intézmény kétségkívül jó eséllyel pályázik a világ legészakibb repülőgép-múzeuma címre, mivel már az északi sarkkörön túl, a 67. szélességi körön található. Ráadásul ha ide ellátogatunk, még azt is megtudhatjuk, hogy vannak, akik bombázókat vesznek tőkehalért...

Mondhatni teljes meglepetésként ért a múzeum felfedezése, nem számítottam rá, hogy ennyire félreeső helyen, ilyen komoly múzeumba botlik az ember. Az első gyanús jelek a városka felett pár száz méterre repkedő F-16-os gépek illetve Sea King helikopterek voltak, gyors telefonos segítségkérés (köszönet Temesvári kollégának) után kiderült, hogy a norvég légierő egyik fő bázisa, két F-16-os századdal, kutató-mentő központtal a városban található. Ezek után találtunk rá egy információs füzetben a múzeumra is, mely a legnagyobb ilyen jellegü múzeum Észak-Európában, és amit nagyon nagy kár volna kihagyni, ha már arra járunk.

A múzeum a város szélén a központtól (vasútállomás, kikötő) mintegy 15-20 percnyi sétára található a repülőtér végétől nem messze. Maga az épület egy hatalmas propellerre emlékeztet, melynek két ágában található a norvég katonai és a polgári repülés történetét felölelő kiállítás. A két nagy csarnokban állították ki a különböző repülő eszközöket, míg a kisebb termekben, előterekben különböző témával foglalkozó kiállításokat szerveztek. Külön rész foglalkozik az északi sarki repülésekkel és Amundsennel, a norvég légierő történetével, de külön termet rendeztek be az aerodinamikai tudnivalók elsajátításához is (vajon miért mások egy F-104 és egy B-737 repülési tulajdonságai). Ezen is látszik, hogy a gyüjtemény komolysága mellett figyelnek a fiatal látogatókra is. Természetesen mindez számítógéppel, illetve kis színesekkel megtámogatva, ugyanis a légierő története során előfordult néhány aranyos történet. Nekem leginkább az tetszett, mikor a II. világháborúra való felkészülés keretében pár tonna szárított tőkehalért cserébe vettek 4 olasz Caproni CA.310 könnyü bombázót. Egyet a keleti országrészbe, nyugatra, egyet Trøndelag környékére, egyet pedig északra, mondván ezekkel majd megvédik az országot. Hát kicsit elszámolták magukat.

A kiállítás hihetetlenül színvonalas, a bejárat előtt rögtön egy Hurricane fogadja a látogatót, a gépek nagyon szép állapotban vannak, érződik, hogy komolyabb erőforrások állnak a múzeum rendelkezésére, mint itthoni társainak. Bent a teljesség igénye nélkül látható még Spitfire, Catalina, Mosquito, Vampire,  Gloster Gladiator, az 50-es, 60-as évek amerikai vadászgépei, U-2-es, és még sorolhatnám.

Van kibelezett RF-84F, ahol szépen látszik a gép kábelezése, összetettsége. Mellé kitettek mutatóba néhány (nagy valószínüséggel ilyen típusú) légi felderítőgéppel készült diát. Hát nem semmi látvány egy közel A4 méretü dia pozitív!

A polgári repülés csarnoka is tartalmaz néhány meglepetést, rögtön például, hogy ebbe a terembe került az előbb említett U-2 felderítőgép (mely típusnak bázisa volt Bodø a hidegháború alatt). Végig lehet követni a polgári repülés kialakulását, az első szárnypróbálgatásokon át a mai Norwegian kialakulásáig, miközben betekintést nyerhetünk különböző melléktevékenységekbe is, mint pl. a tengeri mentés (egy szép JU-52 típussal bemutatva). Itt érdekes volt olvasni, hogy a norvég polgári repülés hajnalán az eszközöket a német Luftwaffe biztosította számukra, tulajdonképpen ők bábáskodtak a helyi polgári repülés megszületésénél. Viszont nem sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy másképp tekintsenek erre a névre a helyiek… A polgári kiállítás termében található még két szimulátor, jó pénzért ki lehet próbálni azokat is.

Középen, a propeller tengelyében található az irányító központ, müködőnek tünő radarral (nem hiszem, hogy az éppen aktuális forgalmat mutatja), és gyönyörü kilátással a Bodø mögötti hegyekre. De nemcsak emiatt érdemes felmenni, hanem mert tökéletesen rálátni Bodø repterére, ami egyszerre szolgál a polgári légiforgalom és a katonai repülőgépek bázisaként. Végig látszanak a bunkerek a reptér hátsó részében, láttunk bejövő F-16-ost nem sokkal megelőzve egy polgári gépet. Számunkra ez nagyon furcsa volt, nincs az a nagy szigor, mint a hazai reptereken.

A múzeumban az állandó kiállítások mellett minden évben szerveznek időszakos kiállításokat is, tavaly például ürhajózás volt a fő téma. A kiállítás folyamatosan fejlődik, a toronyból idén egy F-80-ast szúrtunk ki a bunkerek árnyékában, szóval várhatóan nem állnak le a fejlesztésekkel. Úgyhogy csak ismételni tudom, amit az elején is említettem, mindenképpen érdemes megnézni a kiállítást, nagyon kellemes meglepetésben lesz része a látogatónak a „világ végén”.

A JETfly szerkesztősége köszönetet mond Hackler Jánosnak a rendelkezésünkre bocsátott helyszíni beszámolóért!

Galéria: A világ legészakibb repülőgép-múzeuma

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.