2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lódarázs a rénszarvasok földjéről – finn F–18 Hornet Kecskeméten

JETfly  |  2008. 06. 08., 21:07

Akik részt vettek a 2007-es Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató valamelyik napján, bizonyára emlékeznek a spanyol Hornet (Lódarázs) erőteljes és látványos repülésére. Örömmel jelenthetjük, hogy idén sem maradunk a népszerű, eredetileg a haditengerészet számára épült F-18-as bemutatója nélkül, ugyanis augusztusban hazánkba érkezik a finn légierő (Ilmavoimat) egyik dupla vezérsíkos Lódarazsa.

A messzi északon elhelyezkedő, semmilyen katonai tömbhöz nem tartozó, semleges Finnország hatalmas, 360.000 km2-es területén mindössze 5,6 millió fős lakosság él. A szomszéd országokkal jó kapcsolatot ápol, a történelmi tapasztalatok alapján mégis komoly önvédelmi haderőt és azon belül egy ütőképes légierőt tart fenn.Jellemző, hogy a hidegháború zürzavaros évtizedeiben is meg tudták őrizni semlegességüket. Érdekesség, hogy a légierő fejlesztése során mind a nyugati, mind a szintén semleges szomszéd Svédországtól, sőt még a rettegett Szovjetuniótól is vásároltak vadászgépeket. A hazánkban is évtizedekig meghatározó típusnak számító szovjet MiG-21-es mellett alkalmazták a svéd SAAB J-35 Drakeneket is. Ezek a típusok azonban az 1990-es évekre végleg elavultak, így egy megfelelő váltótípusról kellett gondoskodni.

A különféle hazai illetve nemzetközi repülőnapokon a finn F-18-asok mindig elkápráztatják a közönséget. A cseppet sem „halvérü” északi pilóták általában látványos, agresszív manőverezést mutatnak be, kihasználva a gép kiváló képességeit

Mivel a finnek kizárólag önvédelmi célokra alkalmazzák a légierőt célszerünek látszott egy tisztán elfogó-vadász beszerzése. Északi barátaink azonban mégis egy vérbeli vadász-bombázót, méghozzá az amerikai F/A-18 Hornet-et szemelték ki maguknak. Ennek oka, hogy a rendkívül strapabíró, eredetileg haditengerészeti célra épült két hajtómüves, robosztus gépek kiválóan alkalmasak a zord időjárási körülmények között is üzemelni. Ködben, jeges pályákon, erős szélben is bevethetőek és ez fontos volt az északi állam számára. A gépeket azonban olyan konfigurációban vásárolták meg, hogy kizárólag légi célok ellen vethetőek be, így a típusjelzésből ki is maradt az A (attack – támadó) jelölés.

A döntés megszületését követően az első négy F-18-as 1995-ben érkezett meg – 9 óra és 35 percnyi repülést, valamint többszöri légi utántöltést követően - a rénszarvasok és az ezer tó földjére. 2000-ig összesen 57 darab együléses F-18C és 7 darab F-18D állt szolgálatba a finn légierő 3 repülőszázadánál. Ezek az alakulatok biztosítják a három légvédelmi körzetet. Az F-18-asok a Pirkkala, a Rovaniemi és a Rissala támaszpontokon állomásoznak. Maximálisan kihasználják a gépek hatótávolságát, mivel főleg az ország sarkköri területein csak egymástól igen messze vannak megfelelő leszállóhelyek. Mivel a gép két hajtómüvel rendelkezik, ezért biztonságosabb is, mint az egy hajtómüves régebbi típusok. Ez fontos szempont a kietlen, havas területek felett órákig járőröző vadászgépek pilótái számára.

A finn pilóták teljesítményét még a világhírü angliai RIAT (Royal International Air Tattoo) repülőnapon is elismerték. 2007-ben Fairfordban ugyanis a rangos Lockheed Martin Cannestra Trophy (legjobb külföldi bemutató) díjat Tommi Heikkala százados, a Finn Légierő F-18 C bemutatópilótája érdemelte ki

A finn F-18-asok jövője a folyamatos modernizálásnak köszönhetően 2025-2030-ig biztosított. A gépekre nagyon vigyáznak, a karbantartásra és a korszerüsítésre maximálisan odafigyelnek, nem pazarolják el az értékeiket. Az elmúlt 12 évben eddig mindössze két géppel történt komolyabb baleset. Egy gyakorló repülés során a levegőben ütközött két Hornet, az egyik megsemmisült, a másikat azonban újjá építették, méghozzá kétüléses változatúra. Ehhez egy régi kanadai CF-18-as alkatrészeit használták fel.

Legfontosabb müszaki adatok:

Hossz: 17,1 mSzárny fesztávolság: 11,4 mMagasság: 4,7 mÜres tömeg: 10680 kgMaximális felszálló tömeg: 23540 kgMaximális sebesség: 1,8 MachHatótávolság póttartályokkal: 3700 kmHajtómü: 2 darab General Electric F404-GE-402 sugárhajtómüFegyverzet: egy darab beépített M61 20mm-es gépágyú, valamint maximum 12 darab AIM-9 Sidewinder és AIM-120 AMRAAM légiharc rakéta a külső függesztési pontokon

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.