2017. 09. 26. kedd
Jusztina, Pál
: 311 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bomba meglepetés - az amerikai légierő az Airbus tankerét választotta

JETfly  |  2008. 03. 01., 12:25

Az amerikai légierő illetékesei hivatalosan is bejelentették, hogy az USAF légi utántöltő flottájának megújítását célzó KC-X tender győztesse a Northrop Grumman gépe lett, melyet KC-45-ösre kereszteltek. Ez a típus azonban nem más mint az európai Airbus A330-as egyik változata. A döntés értelmében a cég összesen 179 darab légi benzinkutat szállíthat le a légierőnek mintegy 35 milliárd (!) dollár értékben. A légierő évente mindössze 15 gép átvételével számol, így a győztesnek egy hosszú távú gyártásra kell berendezkednie.

A Northrop Grumman KC-45-ös a két hajtómüves, eredetileg utasszállítónak kifejlesztett Airbus A330-as speciálisan továbbfejlesztett változatának tekinthető, mely sokoldalúan használható. A koncepció ugyanis az volt, hogy egy tanker ne csak légi utántöltési, hanem személy és teherszállítási feladatokra is használható legyen, sőt akár sebesültek ellátására és kimenekítésére is bevethessék. Az amerikai légierőnek a költséghatékonyság miatt pontosan egy ilyen gépre volt szüksége, hogy leváltsa vele az ősrégi KC-135-ös flottát. Az Airbusokat gyártó európai EADS konzorcium az amerikai Northrop Grumannal társult a project sikerességének érdekében.A légi utántöltő repülőgépek kulcsszerepet játszanak a különböző hadmüveletekben, nélkülük gyakorlatilag elképzelhetetlen egy komolyabb csapásmérő, légihíd vagy akár humanitárius bevetés.

A légierő reményei szerint az új KC-45-ösök nem csak leváltják a régi KC-135 Stratotanker flottát, hanem forradalmasítják is a légi utántöltést és szállítást. A két hajtómüves, rendkívül korszerü gépek olcsóbban üzemeltethetőek, mint a régi négy hajtómüves típusok. A Northrop Grumman a győzelem érdekében több amerikai beszállító céggel (GE Aviation, a General Electric és a Honeywell) tárgyalt és kötött megállapodást, hogy kiegészítsék azt az ipari konzorciumot, mely képes lesz kielégíteni a légierő igényeit.

A rivális Boeing cég az utasszállító gépek piacán népszerü és bevált B767-es típusra épülő tanker repülőgéppel pályázott a tenderen. A Boeing a teljes gyártást az Egyesült Államokban, Kansasban végezte volna, míg a Northrop a repülőgép elemeit Európában gyártatja, és a gépet Amerikában szerelik majd össze. Egyes információk szerint az A330 MRTT alapjaira épülő KC-45 gyártása közel huszonötezer munkahelyet hozna létre az Egyesült Államokban is.

Érdekesség, hogy a különböző szakértői elemzések szinte mindegyike a Boeing győzelmét jósolta… Egyébként az Egyesült Arab Emírségek is a napokban jelentette be, hogy az Airbus A330-as tanker változatát rendszeresíti légierejében.Terveink szerint hamarosan részletesen is bemutatjuk a győztest, az Airbus A330-asra épülő Northrop Grumman KC-45-öst.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Végrehajtotta első felszállását a HForce fegyverrendszerrel felszerelt Airbus Helicopters H145M típusú helikopter. Az első repülésre még augusztusban került sor a németországi Donauwörth-ben.