2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csak a kiöregedett F-4EJ Phantomok védik Japán légterét

JETfly  |  2008. 01. 06., 16:27

Miután az amerikai F-15-ös vadászgépek egy balesetet követően földre kényszerültek, a japán és a régebbi gyártású izraeli Eagle-kre is átvizsgálás illetve kényszerpihenő vár. Így fordulhatott elő az a helyzet, hogy az Oroszország és Kína tőszomszédságában elhelyezkedő, a világ egyik vezető gazdasági hatalmának számító Japán légterét csak az ősrégi F-4 EJ Phantom vadászgépek védelmezik.

Tovább gyürüzik az F-15-ösök körül kialakult súlyos probléma, ugyanis már az izraeli és a japán légierők is gondban vannak. A gondok akkor kezdődtek, amikor múlt év november 2-án a Missouri Nemzeti Gárda 131. századába tartozó egyik F-15C Eagle vadászgép orra a levegőben minden átmenet nélkül egyszer csak leszakadt és a repülőgép a földbe csapódott. A balesetet követően a típus repüléseit – a frontvonalban szolgáló példányokat leszámítva – azonnal felfüggesztették és megkezdődött a kivizsgálás. Kezdettől fogva strukturális problémákra gyanakodtak, ami később be is igazolódott. Az átvizsgálásokat követően egy rövid időre feloldották a tilalmat, de ezt követően ismét letiltották a régebbi gyártású F-15A/B/C/D gépeket, mivel súlyos anyagfáradásra utaló nyomokat találtak.A típus alkotja az amerikai légvédelem gerincét, ugyanakkor a legfontosabb szövetségeseknek számító Izrael és Japán légierejében is meghatározónak számítanak. A zsidó állam légiereje viszonylag könnyebben megoldja a vadász változatú F-15-öseinek ideiglenes nélkülözését, hiszen több száz F-16-ossal rendelkeznek, melyek alkalmasak a légvédelmi elfogó-vadász szerepkörre. Ugyanakkor a japánokat lényegesen érzékenyebben érinti az Eagle-k letiltása, mivel a vadászrepülő alakulatok zöme ezzel a típussal van felszerelve, ráadásul a saját fejlesztésü, de nem túl sikeres F-2-es vadászgépeket is éppen egy baleset miatti repülési tilalom sújtja.

A japánok éppen azoknak az F-4 Phantomok-nak a leváltására vásárolták meg az F-15-ösöket, melyeket most kényszerüségből az Eagle-k helyett alkalmaznak… Az eredeti tervek szerint csak öt repülőszázadnyit rendszeresítettek volna a Sasokból, azonban ezt felfelé módosították és végül hét században összesen 191 gép állt szolgálatba. Az együléses F-15J és a kétüléses F-15DJ gépek a Chitose légibázison állomásozó Második Kokudan két századánál, továbbá a Komatsu támaszponton települő Hatodik Kokudan és a Hyakuriban lévő Hetedik Kokudan századainál állnak szolgálatban. Néhány F-15DJ gépet használnak a kiképző alakulatok is, főleg agresszor szerepkörben. Az első néhány gépet még az USA-ban építették meg, a sorozat többi részét azonban már Japánban, a Mitsubishi, a Kawasaki és a Fuji által gyártott alkatrészekből szerelték össze. A hajtómüveket szintén saját kivitelezésben állították elő az IHI cég üzemeiben.A Japán Önvédelmi Légierő (Nihon Koku Jietai) alakulatainál a zömmel saját gyártású F-4EJ Phantomok 1973-ban álltak szolgálatba. A gépeket légvédelmi feladatkörre optimalizálták, így elhagyták a csapásméréshez szükséges elektronikai eszközöket, vezetékeket és pilonokat. Beszereztek 14 darab felderítő változatú RF-4E repülőgépet is. Napjainkban is még közel 100 darab, azóta korszerüsített, megnövelt élettartamú sárkányszerkezetü és modernizált fedélzeti rendszerekkel ellátott F-4EJ Kai néven jelölt Phantom van hadrendben, ezek egy része azonban már elektronikai zavaróként üzemel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.