2017. 10. 21. szombat
Orsolya
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légcsavaros Obsitos

JETfly  |  2002. 10. 15., 13:00

1939-re a korábban oly bôkezű német repülôgépipar már leállította nagy szállításait Spanyolországnak, nem zárkózott el viszont a helyi licencgyártás lehetôségétôl. Az akkor már nagynevű spanyol repülôgépgyárak, a Hispano és a CASA (Construcciones Aeronauticas S.A.) addig is gyártott hazai és külföldi repülôgéptípusokat, de igazi fejlôdésük ettôl az idôszaktól datálható. A nyolcvanas évekre aztán a spanyol ipar büszkesége a CASA–235-ös közepes szállítógép lett.

Érdekes módon a mai sikertörténet kezdete egy elutasítás volt. Miután a spanyol légierö és a hadsereg mind a mai napig sikeresen alkalmazza a nemzetközi eredményeket is elért, és máig gyártásban lévö CASA–212 Aviocar könnyü szállítógépet, a gyártó cég úgy gondolta, hogy lesz elegendö érdeklödés a 30–40 katonát, illetve 4–5 tonna ellátmányt szállítani képes közepes szállítógépre is. A spanyol haderönemeknek akkoriban azonban még nem volt szükségük ilyen kategóriájú repülögépre. Így a CASA kereskedelmi, üzleti és gyártó partner után nézett. A gyár döntése kézenfekvö volt: Indonézia a repülögépgyártás fejlesztésében meglelte nemzeti iparának húzóágazatát, a megvalósítás során pedig akkor már évek óta a CASA volt a szaktanácsadójuk és a technológia átadója. Az ázsiai ország nem csupán repülögépeket vásárolt, de saját tervezöit és más szakembereit is a CASA getafei üzemébe küldte a megfelelö tapasztalatok megszerzésére. 1976-ban az IPTN (Industri Pesawat Terbang Nusantara) Bandungban új repülögépgyárat avatott az Aviocar licencgyártására. Az indonéz hadseregnek ráadásul szüksége volt egy, a CASA–212-esnél nagyobb kapacitású, közepes méretü és igénytelen repülögépre, mivel az ország számtalan szigetén lévö repülöterek egy része nem éppen gazdag felszereltségéröl volt híres.

A két vállalat 1979-ben kezdte meg tárgyalásait az új repülögép kifejlesztéséröl. Az már kezdetben világossá vált, hogy egy két légcsavaros-gázturbinás repülögépröl lesz szó, amelyet, hasonlóan a CASA–212-eshez, viszonylag egyszerü módszerekkel lehet gyártani, karbantartani és üzemeltetni. A tervezett repülögépnek alkalmasnak kell lennie katonai és polgári szállítási feladatokra, méghozzá mostoha körülmények között is. A munkálatokra még ugyanazon év októberében létrehozták az ötven-ötven százalékos spanyol–indonéz közös vállalkozást Airtech néven, amely 80 millió dollárt szánt a Spanyolországban és Indonéziában párhuzamosan gyártott egy-egy prototípus elkészítésére. A közös vállalat alapítólevele szerint az új gép fejlesztését, tervezését és gyártását egyenlö, fele-fele alapon végzik, és ugyanilyen arányban történik a repülögépek értékesítése is. A felmérések szerint az akkor már CASA/IPTN CN–235-ösnek nevezett típusból (a jelzéssorban a 2-es a két légcsavaros-gázturbinát, a 35-ös pedig az utaslétszámot jelölte) összességében mintegy 350 polgári és 250 katonai repülögépet lehet eladni. A kör keresztmetszetü, túlnyomásos törzsü, behúzható futómüves típushoz kinézett légcsavaros-gázturbina eredetileg a General Electric CT–7-5-ös típusú hajtómüve lett volna, ezt azonban már a tervezés korai szakaszában felváltották a valamivel erösebb CT–7-7-essel, amelynek teljesítménye különösen a szilárd futópálya nélküli repülötereken és trópusi körülmények között vált szükségessé.

A teljes cikk az AERO magazin 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.