2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Folytatódik az F-15-ös harci gépek kálváriája

JETfly  |  2007. 12. 14., 19:17

Mint arról már a JETfly lapjain is beszámoltunk, az amerikai légierő F-15-ös flottáját felszállási tilalommal sújtották, miután november 2-án lezuhant egy F-15C. Az eset után megkezdték a flotta teljes körű átvizsgálását. A flotta november 23-án ismét megkapta az engedélyt a felszállásra, amit december 3-án egy újabb tilalom követett, mivel az illetékesek komolyabb hibára gyanakodtak (anyagfáradás, aminek következtében a repülőgép hirtelen manővereknél akár fel is szakadhat). A jelenlegi állapotok szerint több mint 500 F-15 kap átfogó, körülbelül 12-20 órás vizsgálatot.

Az F-15E-k egy része az eset idején éppen Afganisztánban teljesítettek szolgálatot, ezért nem érintette őket az azonnali felszállási tilalom, de amint kiderült, hogy a 27 éves F-15C problémáját nem a repülőgép kora, hanem szerkezeti hiba okozta, az F-15E-re is kiterjesztették a tilalmat. Alapos átvizsgálás és egy hét repülési szünet után azonban újra repülhettek, és a jelenlegi tilalom sem érinti őket. A legtöbb F-15E – ami jelenleg is kedvelt exportcikk többek között Szingapúr és Dél-Korea is a vásárlók körét erősíti - kevesebb, mint 10 éves szemben az F-15C több mint 20 évével.

A szerkezeti hiba sokkal gyakoribb azoknál a korosabb vadászgépeknél, melyek a megengedettnél több repülési idővel rendelkeznek. Az F-15-öst eredetileg 4000 órányi repülésre tervezték, de új alkatrészek és technikák alkalmazásával ezt 8000 órára tolták ki. Békés időszakokban ez a típus évente csupán 250-300 órát van a levegőben, szemben a háborús körülményekkel, amikor lényegesen több órát repülnek.

Az F-15-ben már koránál fogva is gyakran meghibásodik egy alkatrész. Természetesen átmeneti megoldást jelent, ha egy alapos átvizsgálás során felfedezik és kicserélik a repülőgép azon alkatrészeit, amelyek esélyesek a meghibásodásra. Ez azonban, nem mehet így sokáig, hiszen a pilótáknak is egyre nagyobb fejtörést okoz, hogy olyan géppel kell felszállniuk, ami nem éppen a legbiztonságosabb. Talán az F-22-esek oldhatnák meg igazán a problémát azzal, hogy az F-15-ösök helyébe lépnek

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.