2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csupán költségvetési trükk az USA új bombázója?

JETfly  |  2007. 12. 11., 19:17

Mint az a világsajtó híreiből ismeretes, az USA 2018-ra egy új bombázót szeretne hadrendbe állítani. Egyelőre azonban nem ismert, hogy az új gépet pilóta vagy pilóta nélküli változatban építenék e meg. Hadászati bombázó esetében ugyanis alapvetően csak a megteendő távolságok lehetnek megterhelőek a pilóták számára, nagy túlterheléses manőverekkel aligha kell számolni. Könnyen elképzelhető tehát, hogy hibrid megoldás születik, azaz a bombázót pilóta és mesterséges intelligencia is vezetheti. Hadászati bombázón természetesen erre elegendő hely áll rendelkezésre. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy inkább egy harcászati bombázón gondolkodnak, ekkor pedig a helyszűke miatt már valószínűleg dönteni kell ember és gép között.

Bármilyen megoldást válasszanak is a döntéshozók, azt már most látni lehet, hogy a rendelkezésre álló tíz év aligha lesz elegendő arra, hogy egy forradalmian új technológiát alkalmazva a bombázógépek következő generációját hozzák létre. Arról nem is beszélve, hogy a komoly előrelépésnek tekinthető, hiperszonikus repülésre is alkalmas hajtómüvek előreláthatólag csak 2030 vagy 2040 körül állnak majd rendelkezésre. A bombázót tehát sokkal inkább egy átmeneti megoldásnak szánják, s ezt az USA légiereje is bevallja. A leendő gép tehát a ma elérhető legfejlettebb technológiákat ötvözné, s elsősorban a sebesség, hatótáv és lopakodóképesség hármasát tartaná szem előtt. Az újonnan fejlesztendő típus mellett a jelenleg szolgálatban álló B-1, B-2 és B-52 bombázókat továbbra is szolgálatban tartanák, folyamatosan fejlesztve azokat.A generációs váltás tehát évekkel az évszázad közepe előtt következhet majd be. Addigra ugyanis nemcsak a hiperszonikus repülésre alkalmas hajtómüvek készülnek el, hanem vélhetően a lopakodótechnológia is elavulttá válik, azaz – amennyire ezt a század elején meg lehet ítélni – a bombázók túlélőképességét újra a minél nagyobb sebesség biztosítaná.Ugyan konkrét követelmények természetesen nem jelentek meg, hiszen a bombázó „black projectnek" számít, azaz titkosnak, annyit bizonyára tudni lehet, hogy a szupercirkáló képesség alapkövetelmény lesz. Mivel bevallottan átmeneti megoldásról van szó, azt is fontolóra vették, hogy egy lopakodó- és szupercirkáló képességekkel rendelkező vadászgép, az F-22 Raptor méreteinek arányos nagyításával s természetesen erősebb hajtómüvek használatával ütőképes bombázógépet hoznának létre. Sőt, ezen elképzelések között az YF-23-at is emlegették. Ez esetben nem az USA lenne az első ország, amely egy vadászgép alapkoncepciójából bombázót alkotott, hiszen a hidegháború éveiben Franciaország Mirage IV bombázója a Mirage III „szteroidozott" testvérének tekinthető.Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy egy teljesen új típust fejlesztenek, hiszen jelenleg a légierőnek nincs (ismert) komolyabb fejlesztési projektje. Az F-22A Raptor sorozatban készül, az F-35 Lightning II pedig már ugyancsak közel jár a szériaérettséghez. Jelenleg a teljes hadibeszerzések költségének 41,6%-a a légierőé (bár a légierőhöz tartozik az ürhadviselés is), a haditengerészet csupán 38%-ot kap (pedig egy repülőgép-hordozó vagy tengeralattjáró beszerzése nem éppen olcsó mulatság). A kutatási kiadások terén is a légierő vezet 32%-kal. Könnyen lehet, hogy egyszerüen arról van szó, hogy a jelenlegi forráselosztást konzerválni akarják, s ehhez elengedhetetlen egy újabb fejlesztési projekt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin