2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átalakított L-159-es repülőgépeket kapott a Cseh Légierő

JETfly  |  2007. 11. 28., 09:17

A cseh légierő végre átvehette mind a négy, az együléses L-159 ALCA típus átépítésével létrehozott kétüléses L-159T repülőgépét az Aero Vodochody gyártól. Az oktatási és gyakorlási feladatokra optimalizált gépek a jövőben fontos szerepet fognak betölteni a cseh pilóták képzésében. A lekonzervált és feleslegessé vált L-159 harci gépek olcsón megvásárolhatóak, ráadásul átépítésük kétüléses változattá egy olyan lehetőség, mely más légierők érdeklődését is felkeltheti, többek között hazánk számára is valós alternatíva lehet a hamarosan kivonásra kerülő régi L-39 Albatrosok pótlására.  

A cseh védelmi minisztérium 2006-ban rendelte meg négy darab új, de tartalékállományba helyezett L-159A repülőgép átépítését, hogy megkönnyítse a pilóták átképzését és gyakorlatban tartását a korszerü JAS-39 Gripen típusra. Az így létrehozott típus a kétüléses L-159T1 nevet kapta. A cseh védelmi minisztérium törekvése az volt, hogy minél költséghatékonyabban és minél gyorsabban jusson hozzá ezekhez a gépekhez, ezért döntöttek a meglévő gépek és alkatrészek felhasználásával végrehajtott átépítés és nem az új L-159B változat legyártása mellett.

A világszerte elterjedt és bevált konstrukciónak számító L-39 Albatros gyakorlógép igen jelentős továbbfejlesztésével létrehozott L-159 ALCA repülőgépekből a Cseh Légierő 72 darabot rendelt, anyagi okok miatt azonban ezek egy részét nem állították aktív szolgálatba, hanem lekonzerválva tárolják. Néhányat értékesíteni kívánnak, a többit pedig tartalékban hagyják, illetve ha lesz még rá igény, átépítik.

Ez utóbbi különösen figyelemreméltó lehetőség, ugyanis a Magyar Légierő hamarosan kivonja a rendszerből az egykori NDK állományából kapott régi L-39 Albatros kiképző-gyakorló repülőgépeit, pótlásukra azonban mindenképpen szükség lenne. A csehek meglehetősen olcsón kínálják világszerte eladásra a lekonzervált együléses L-159-eseket, átépítésük kétüléses L-159T változattá pedig a fenti példa alapján megoldható. A korszerü és nagy teljesítményü vadászgépek üzemeltetése mellett érdemes megfontolni az egyszerübb és olcsóbb kétüléses sugárhajtású gyakorlógépek rendszeresítését, ezek révén ugyanis lényegesen olcsóbban megszerezhető és fenntartható a pilóták légi jártassága. Az sem elhanyagolható tény, hogy ezek a repülőgépek egy fegyveres konfliktus esetén kiválóan használhatóak felderítési és könnyü támogató szerepkörben.  

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.