A régi repülőgépek szerelmese, az amerikai Mark Dusenberry hobbiszinten már régóta érdeklődik a matuzsálemi korú légi járművek iránt, és a közelmúltban az egyik álmát valósította meg, amikor elkészítette a Wright fivérek Flyer III szerkezetének pontos mását. A mérnök nem titkolt célja éppen az volt, hogy 2007. október 5-én, 102 év után ismét ugyanott emelkedjen a levegőbe, ahol annak idején Wrighték Flyere. A nem mindennapi mutatványra sokan voltak kíváncsiak a Huffman prérin. A sikeresen induló bemutató azonban váratlan balesettel végződött. A pilóta szerencsére sértetlen maradt, a gép viszont károkat szenvedett.
A repülés úttörői, Orville és Wilbur Wright 1905. október 5-én, a Huffman prérin próbálta ki először Flyer III típusú repülőgépét. A 102. évforduló alkalmából Mark Dusenberry mérnök azzal kívánt tisztelegni a nagy elődök előtt, hogy ugyanazon a helyszínen újból megismételje a bravúros szárnyalást egy általa készített replika szerkezettel. A légi jármü pontos másának megépítéséhez felkutatta az eredeti dokumentumokat. Ezek alapján a repülőgép vázához lucfenyőt és kőrisfát használt fel. Végül több mint 10 000 munkaóra ráfordítás után elkészült a müvével. Ezután Dusenberry a történelmi hüség kedvéért – a Wright fivérek példáját követve – megkezdte a mai szemmel is szokatlannak tünő konstrukció „kísérleti” kipróbálását. A nevezetes – október 5-ei – napig tapasztalati repüléseinek száma meghaladta a 100-at. A berepülésekből tízet pedig a Huffman prérin hajtott végre, hogy jól megismerkedhessen a helyszínnel is. Ezek során már 2 perc 10 másodpercre növelte a levegőben töltött saját rekordját.Mark Dusenberry jubileumi emlékrepülése nagy nyilvánosságot kapott, így 2007. október 5-én 2000-nél is több ember, köztük 600 iskolás gyermek gyült össze a különleges eseményre. Az építő-pilóta először rendben levegőbe is emelkedett. Azután éppen egy fordulót akart végrehajtani, amikor a szárnyvégek váratlanul belevágtak a földbe. A hibát Dusenberry ekkor már nem tudta kiküszöbölni – tulajdonképpen elvesztette az irányítást –, végül a szerkezet pördült egyet, mielőtt lezuhant volna. A semmiképpen sem ilyen leszállással tervezett szárnyalás ezúttal mindössze 40 másodpercig tartott. A csekély – átlagosan kb. 1,5-6 méteres – magasság, valamint a kis sebesség miatt Dusenberry szerencsére nem sérült meg. Az eset után azonnal kikecmergett a gépből, és integetéssel jelezte, hogy jól van. Ezt követően a Flyert is gyorsan átvizsgálták. Ekkor kiderült, hogy a konstrukció kisebb károkat szenvedett, jóllehet a motor, a felső szárny, valamint az oldalkormány sértetlen maradt, viszont mindkét propeller, valamint a futómü is összetörött.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.