2024. 04. 18. csütörtök
Andrea, Ilma
: 393 Ft   : 370 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Százéves a helikopteres repülés

JETfly  |  2007. 11. 13., 09:13

1907. november 13-án a franciaországi Lisieux közelében lévő Calvadosban Paul Cornu sikeresen végrehajtotta a világ első helikopteres repülését. A saját tervei alapján elkészített „repülő bicikli” mindössze 20 másodpercet töltött a levegőben, miközben 0,3 méteres magasságba emelkedett. Az egyenként 6 méter átmérőjű kétrotoros szerkezetet egy nyolchengeres, 24 LE-s (18 kW-os) Antoinette motor hajtotta meg. Hivatalosan ezt tartják az első igazán szabadon repülő, embert is szállító helikopternek. A kerékpárgyártó Cornu ezután több kísérletet is folytatott, de a kormányozhatatlanság, valamint az anyagi támogatás elmaradása miatt végül feladta az elképzeléseit.

A helikopteres repülés kezdetei az ókori Kínához vezethetők vissza. Az első modellek még bambuszból készített pörgettyüs gyermekjátékok voltak. Ezek ábrázolása 1463-ban jelent meg Európában. A csavarszárnyas helikopter rotációs elven müködő, első tervét pedig 1493-ban Leonardo da Vinci (1452–1519) készítette el. E híres olasz müvész, tudós és filozófus a görög helix (spirál) és pteron (szárny) szavakból alkotta meg elnevezését. A „hélicoptére” szót 1861-ben Gustave de Ponton d’Amécourt francia feltaláló használta először, amikor bemutatta egy kicsi, gőzzel hajtott modelljét. A századfordulón végbement technikai fejlődés következtében először a légcsavaros, majd pedig a helikopteres repülés is megvalósulhatott.

A francia Paul Cornu 1881. június 15-én, a franciaországi Lisieux közelében lévő Glos la Ferriére-ben született. Mérnökként kezdetben kerékpárok gyártásával foglalkozott. Majd 1906-ban tervezte meg és építette a mindössze 12,7 kg tömegü, 2 LE-s motorral felszerelt első kísérleti – pilóta nélküli – modelljét. 1907-ben már egy 258 kg súlyú szerkezetet épített. Ezt szeptember 27-én sikeresen próbálta ki 50 kg-os ballasztterheléssel. Ezután ő maga foglalt helyet a „repülő bicikli” nyergében, ám november 9-ei első próbálkozása ekkor még eredménytelen maradt. Négy nappal később, november 13-án azonban már történelmet írt a forgószárnyú repülés területén. Le Havre-tól délre, a Lisieux közelében fekvő Calvadosban Cornu sikeresen végrehajtotta az első szabad repülést. Az első alkalommal csupán 20 másodperc erejéig, de 30 cm-re rugaszkodott el a 326 kg össztömegü „Helicoplane”. A két darab, ellentétesen forgó, egyenként 6 m átmérőjü rotor meghajtásáról egy nyolchengeres 24 LE-s (18 kW-os) Antoinette V-motor gondoskodott. (Meg kell jegyeznünk, hogy 1907. szeptember 29-én Douai-ben a Bréguet-Richet-féle Gyroplane No. 1 helikopter is levegőbe emelt egy embert a földről. Azonban ez a példány még nem volt képes az egyedül repülésre, ugyanis négy ember tartotta hosszú kötelekkel.)

Paul Cornu ezután tovább folytatta a kísérleteket. Így például 1907. december 4-én több, alacsony magasságú lepányvázott repülést is végzett. A próbák során lassan elérte a 60 másodperces időt is, miközben már 1,5 métert tett meg a gépével, miközben a sebesség 11 km/h-ra emelkedett. Utóbb 2 méteres magasságba is feljutott, akkor azonban már instabilnak mutatkozott a „repülő bicikli”, ráadásul manőverezni sem igen tudott vele. Így Cornu jobbnak látta a kísérletek befejezését, hiszen munkájához még megfelelő anyagi támogatást sem kapott. Tragikus körülmények között, 1944. június 6-án, otthonában halt meg, amikor is szövetséges hatalmak franciaországi célpontok ellen intéztek, a normandiai partraszállás részeként, bombatámadásokat…

A forgószárnyú repülőszerkezetek fejlesztése és tökéletesítése azonban Cornu tevékenysége után is tovább folytatódott. 1909-ben Bartha Miksa és dr. Madzsar József készítette el az első magyar szabadalmat. Szabad és kormányzott repülésre vonatkozó tanulmányukban ma is használatos müszaki megoldások szerepelnek. Ezenkívül az I. világháború idején, harci alkalmazásra tervezett helikoptert szintén egy magyar, Petróczy István főhadnagy készítette el. A három ember szállítására is képes típust pedig 1918 márciusában dr. Kármán Tódor (Theodore von Karman) és Zurovec Vilmos mérnökök készítették el.

Ekkor már több országban is végeztek különféle helikopterkísérleteket. Az oroszországi Kijevben, 1909 júniusában Igor Szikorszki építette meg első modelljét, az S-1-et. Szikorszki később az Amerikai Egyesült Államokba emigrált, ahol rendkívül sikeres életpályát futott be. Az amerikaiak közül Emil Berliner és John Newton Williams kezdett úttörő munkát forgószárnyú repülőszerkezetek tervezésében. 1912-ben pedig a dán Jacob Christian Ellehammer mutatott érdeklődést a függőleges repülés iránt. Az ő konstrukciójával már kisebb ugrásokat lehetett végrehajtani.

Az 1920-as években az argentin Raul de Pateras Pescara márki építette meg az első müködőképes kollektív vezérlésü masináját. A 180 LE-s Hispano-Suiza motorral szerelt, No. 3-as jelzésü helikoptert koaxiális, ellentétes irányban forgó rotorok emelték a levegőbe. 1924. április 18-án ezzel ért el Pescara 736 méteres magassági világrekordot. Rajta kívül említésre méltó még a spanyol Juan de la Cierva neve is, aki elkészítette a világ első autogiróját. A C.4. volt minden idők igazi rotormegoldású légi jármüve. Ez a csuklós felfüggesztésü rotorlapátos szerkezet tekinthető a modern helikopterek elődjének.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 17., 10:20
Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. április 8-18. között rendezik meg a Görög Légierő Andravida légibázisán az INIOCHOS 2024 nemzetközi hadgyakorlatot. Olvasóinknak most az első spotter napról mutatunk fotókat!
2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 17., 12:19
Életek múlhatnak a helikopter-karbantartó munkáján.
2024. 04. 15., 14:35
A Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálata - H145M típusú helikopterrel - is részt vett egy, Martonvásár környékén eltűnt kisrepülőgép keresésében, április 13-án, szombaton.
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.

  Legfrissebbek most

Mi történt azon a napon? Ha a Nap egy bizonyos szögből sütött a kecskeméti légibázis betonjára, sokáig egy ezüstös csík emlékeztetett a 2008. április 17-i repülésre.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„A második világháború alatt legalább huszonnégy – amerikai és szovjet – légitámadás érte Győr városát – legalább ennyiszer zúgtak a szirénák, omlottak le az épületek és menekültek az óvóhelyekre az emberek a bombázások elől.”