Megdöbbentő hír látott napvilágot az ötödik generációs amerikai F-22 Raptor vadászgépekkel kapcsolatban. Az egyik internetes szaklap ugyanis nem kevesebbet állít, mint hogy a gépek kétharmadát a korrózió veszélye fenyegeti. A Raptort úgy tervezték, hogy csökkentett érzékelhetőségű legyen, így észrevétlen maradjon a radarok előtt. Ugyanakkor azok a technikai megoldások, amelyek a repülőgépet észrevétlenné teszik, nem mindig feleltek meg a korróziós előírásoknak. Annak ellenére, hogy korábban már kísérletet tettek az F-22-es speciális burkolóelemeit érintő korróziós problémák kiküszöbölésére, a rozsdásodás ismét felütötte a fejét.
A stealth képesség elérése érdekében a radarhullámok visszaverődését minden áron csökkenteni kell, így a leginkább látható helyeken speciális elnyelő bevonatot, illetve különleges burkolóelemeket alkalmaztak. Ezek a burkolatok, illetve panelek azonban meglehetősen érzékenyek, egészen kicsi illeszkedési hiba esetén is problémák forrásai lehetnek. A beszivárgó csapadék miatt a panel körüli fémek, festékrétegek és egyéb anyagok vannak leginkább kitéve a korrózió veszélyének. A légierő illetékesei szerint jelenleg 17 burkolóelemet érint a probléma, ezek közül a repülőgép sárkányszerkezetének felső részén lévők vannak leginkább kitéve a korrózió veszélyének.
A probléma mértékének kiderítése érdekében az F-22 Raptorokat alapos tesztelésnek vetik alá. Jelenleg állítólag a több mint 100 gépes flotta kétharmada rozsdásodik, aminek következtében sürgős lenne a szóban forgó repülőgépek felülvizsgálata. Még 1997-ben – amikor először ütötte fel a fejét ez a probléma – szerkezeti módosításokat javasoltak a szakemberek, méghozzá úgy, hogy az alumínium helyett titánt használtak a speciális borítópanelekben. A csere eredménye egy jelentéktelen súlynövekedés lett, a Raptor stealth képességei azonban jelentősen romlottak. A közhiedelemmel ellentétben az alumínium kicserélése sem oldotta meg a korrózió problémáját.
Még nincs pontos adat arról, hogy a korróziós probléma mekkora pluszkiadást jelent majd a légierőnek, az ohiói Wright-Patterson légibázison Moore dandártábornok mindenesetre bejelentette, hogy a már felfedezett korróziós problémák kijavításának munkadíja körülbelül félmillió dollár lesz. A rozsdásodásnak ellenálló panelek kicserélése – melyekre még további hat hónapot kell várni – újabb milliókba fog kerülni, nem is beszélve a repülők hilli bázisra való visszaszállításának költségéről. Jelzésértékü, hogy a váratlanul felmerülő problémák megoldásának költségét is belevették a felújításra szánt költségvetésbe. Jó hír ugyanakkor, hogy Hill légibázison már egy évvel a tervezett időpont előtt felépült az a karbantartó központ, mely a munkálatokat elvégzi.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.