Az oldtimer repülés világában a szeptember hónap ismét újabb légi eseményekben bővelkedett. Összesen 10 kisebb-nagyobb balesettel növekedtek a statisztikák. Ezek során 7 fő vesztette életét, 4 repülőgép lezuhant, 3 javítható sérüléseket szenvedett. A tragédiák közül a legszerencsétlenebb eset szeptember 13-án következett be. Ezen a napon a dél-afrikai Johannesburgban egy de Havilland DH-82 Tiger Mothnak kellett – motorhiba miatt – kényszerleszállást végrehajtania egy forgalmas útra. A repülőgép egy autóbusznak csapódott. A gép utasa és a busz vezetője a helyszínen meghalt, továbbá 23 vétlen ember is megsérült a balesetben.
Alighogy beköszöntött a naptár szerinti ősz, mindjárt az első szeptemberi napon feljegyzés történt a repülési statisztikák könyvébe. Szerencsére ezúttal sem a pilóta, sem a gépe nem sérült meg. Az oklahomai Edmondban az N65PG jelzésü Boeing A75N1 (PT-17) Stearman repülőgép-vezetője elvétette a felszállást, és emelkedés közben váratlanul visszahuppant a futópályára. Az ijedtségen kívül kár nem keletkezett.Mindjárt másnap, szeptember 2-án a New York-i Farmingdale-ben két repülőgép, az N62382 és az N52033 jelzésü North American SNJ-2 a földön való gurulás közben véletlenül összeütközött. A kisebb rongálódások ellenére személyi sérülés nem történt. A gépeket egyébként a Sky Typers légibemutató-csapat üzemelteti.Szeptember 3-án az Illinois állambeli Crystal Lake-ben lévő Lake-In-The Hills repülőtéren az N212YA jelzésü Jakovlev Jak-52-es felszállás után váratlanul lezuhant. A vizsgálatok a motorteljesítmény leesésével indokolták a szerencsétlenséget. A személyzet mindkét tagja, David Burdine és Steven Hildebrand azonban meghalt. Burdine egyébként ismert és kiváló MiG-17-es bemutatópilóta volt. Még ugyanazon a napon, a Pennsylvania állambeli Annville közelében az N34321 jelzésü Meyers OTW-145 gép motorhiba miatt hajtott végre kényszerleszállást. A tulajdonosok ezúttal nem jelentettek sérüléseket.Szeptember 7-én, a virginiai NAS Oceana légi bemutatón Jan Wildbergh, a Geico Sky Typers kötelék 6-os számú pilótája az N52033-as jelzésü North American SNJ-2 típusú gépével zuhant le, és a szerencsétlenségben életét vesztette. A csapat azonnal megszakította a repülési programot.A hónap legtöbb áldozattal járó balesete szeptember 13-án történt, a dél-afrikai Johannesburgban. Egy 1943-as gyártású de Havilland DH-82 Tiger Moth – motorhiba miatt – hajtott végre kényszerleszállást egy forgalmas közlekedési útra. Az eset súlyos tragédiával végződött: két ember, a repülőgép utasa és a busz vezetője a helyszínen meghalt, továbbá az autóbuszon utazók közül másik 23 ember is megsérült. A gép pilótája szintén sérüléseket szenvedett, de nem a zuhanás következtében, hanem az őt körülvevő tömeg bántalmazta, miután sértetlenül kászálódott ki a fülkéből.
Szeptember 13-án, az amerikai Nevada államban lévő Renóban rendezett nemzetközi versenyen is emberéletet követelő eseményt jegyeztek föl. Ekkor a Brad Morehouse Air Race-pilóta által vezetett, N139DK jelzésü Aero Vodochody L-39 Albatros típusú repülőgéppel történt végzetes szerencsétlenség, a sugárhajtású gépek második előfutamán.Az angliai Surrey-ben, Crowhurst közelében pedig szeptember 14-én motorhibából eredő kényszerleszállást hajtottak végre. Ezúttal a Delta Aviation által üzemeltetett, G-ANDE jelzésü de Havilland DH-82 Tiger Mothszal következett be baleset. Az eseményen a kétfős személyzet egyike mindössze csak a lábát törte el. A „ködös Albionhoz” kapcsolódó másik végzetes tragédiáról korábban már tudósított a JETfly magazin is. Szeptember 15-én, a West Sussex-i sorehami reptér közelében Brian Brown bemutatópilóta vesztette életét, miután Hawker Hurricane XII típusú, BD 707 (G-HURR) jelzésü gépével lezuhant.Rövid „eseményszünetet” követően szeptember 22-én az amerikai illinois-i Bloomingtonban folytatódott a balesetsorozat. Ezen a napon az N11HP jelzésü, 1943-as gyártású North American SNJ-5 gép a futópályán való gurulás közben hirtelen oldalra tért, és a földbe bukfencezett. A pilóta szerencsére sérülések nélkül úszta meg a váratlan kalandot.Másnap, szeptember 23-án a virginiai Culpepperben az N2533 jelzésü, 1944-ben gyártott Boeing E75 Stearman pilótája vétett kisebb hibát a leszálláskor. A repülőgép futómüvei már érintették a futópályát, amikor az oldtimer gép hirtelen „felpattant” a levegőbe. Sérülést ezúttal sem jelentettek.
A hónap vége szerencsére már csak néhány említésre méltó repülőeseménnyel zárult. Szeptember 26-án, a Commemorative Air Force (CAF) „Devil Dog” elnevezésü North American PBJ-1J (B-25) Mitchell gépének kettes számú motorjában lévő egyik dugattyú váratlanul besült. A hibát sikerült időben, még a földön kijavítani. Szeptember 28-a pedig már inkább egy jelentős repüléstörténeti eseménynek számít, ugyanis az ohiói Columbusban, a „Gathering of Mustangs and Legends” elnevezésü rendezvényre közel 100 db (!) North American P-51 Mustang repülőgép és veterán pilóta gyült össze. A II. világháború híres vasmadarait felvonultató bemutatók közül – 62 év óta – az ohióit tartják a szervezők az egyik legnagyobb ilyen jellegü programnak.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.