2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Vörös Nyilak villámlátogatása Magyarországon

JETfly  |  2007. 09. 11., 19:16

2007. szeptember 4-én nem sokkal dél után ritka vendégek jelentek meg Ferihegy felett. Az eső- és párafüggönyön keresztül szokatlan látványt nyújtott a piros gépekből álló népes kötelék, amely a régi futópálya felett fehér füstcsíkot húzva száguldott el. Az Angol Királyi Légierő bemutatócsoportja, a Red Arrows tizenegy British Aerospace Hawk típusú sugárhajtású gyakorlógépe az „oszoljt” követően minimális térközzel két perc alatt leszállt, és felsorakozott az egyes terminál előterén.

A világ egyik legjobbjának számító csoport sajnos nem bemutatóra érkezett Magyarországra, hanem csak üzemanyag-felvétel miatt. A bulgáriai Plovdivba tartottak, Ferihegyen csak rövid müszaki pihenőt tartottak. A Red Arrows a rendszerváltást követően, 1990-ben több frissen függetlenné vált kelet-európai országban is „soron kívüli” látogatást tett, így Budapest nemzetközi repülőterén is élvezhettük a hatalmas tömeg előtt tartott repülésüket. A mostanihoz hasonló látogatásra azóta többször sor került, nem közismert, hogy néhány éve az egyik „Vörös Nyíl” heteket töltött Ferihegyen egy kényszerleszállást követő javítás miatt.

Az áttelepüléseknél a hátsó ülésben a gépek technikusait viszik magukkal, akik minimális felszereléssel biztosítják a repülőüzem müszaki feltételeit. Minden szükséges eszköz megtalálható a gépek szerelőnyílásaiban, még félméteres darabokból összerakható vontatóvilla is van náluk, amire szükség is volt, mivel a tizenegy gépből csak kilenc fért el egymás mellett, a többi kettő mögöttük állt meg. Ezek azonban akadályozták volna a nagyobb gépek mozgását, így arrébb kellett tolni őket kézi erővel.

Noha a müszaki pihenők során csak a szerencsés kevesek kerülhetnek közel a piros Hawkokhoz, az angol csapat ilyenkor is pontosan úgy dolgozik, mintha százezres tömeg látná őket. A látványos érkezést már említettük, az állóhelyek elfoglalására ugyanez vonatkozik. Az első gép pilótája pontosan a beton egyik dilatációs hézagján állította meg az orrfutó kerekét, a többi szinte centiméterre ugyanígy állt meg, a kilenc géphez akár vonalzót lehetett volna igazítani. Közelről szemlélve a gépeket, igencsak látszik már a koruk. A típust több évtizede repüli a csoport, ez idő alatt számos példányt lecseréltek müszaki okok vagy baleseti veszteségek miatt. A szériaváltozatoktól csak néhány dologban különböznek: a leginkább feltünő a törzs alatti olajtartály, amelyben a háromszínü füst előállításához szükséges gázolaj található.

A pilótafülkében a célzókészülék helyére egy folyadékkristályos kijelzőt szereltek be, amely segíti a navigációt, és minden bizonnyal a „kotta” is megjeleníthető rajta, vagyis a csoport egymást követő manővereinek, alakzatváltásainak sorrendje. A müszerfal többi része nem változott a hetvenes évek óta, vagyis még nincsenek beépítve a korszerü képernyők. De ezekre igazából nincs is szükség, a Red Arrows pilótái látás alapján repülnek, harcászati feladatokat pedig más gépekkel gyakorolnak. A tankolást követően a Red Arrows azonnal továbbindult Bulgáriába, ahol nemzetközi repülőnapon vettek részt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.