2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újra repülnek az iráni légierő amerikai Tomcatjei?

JETfly  |  2007. 09. 04., 19:15

Irán újra üzemképessé tett három F-14A-t. Feltehetőleg további Tomcatek is újra repülni fognak. Ez utóbbit ajánlatos kellő kétkedéssel fogadni. Irán még 2002-ben kezdett bele az F-14A gépeinek felújítását célul kitűző projektjébe. Szintén ez évben bejelentették, hogy a hetvenes években vásárolt 79 F-14A-ból 25 továbbra is repképes. Ugyanakkor hosszú ideje köztudott tény, hogy Irán már a nyolcvanas években csak „kannibalizálás\" révén volt képes repképes állapotban tartani a F-14 gépeit.

Erre szüksége is volt, hiszen pont akkor vívta a perzsa állam a háborúját Irakkal, így a Tomcatek meglehetősen sokat repültek. Utoljára 1985-ben lehetett egyszerre 25 Tomcatet a levegőben látni, amikor is egy díszszemle alkalmával elhúztak a főváros, Teherán fölött. A szomszéddal vívott háború során az F-14-esek számos gép lelövéséért voltak felelősek, így a háború utolsó lelőtt gépe is egy Tomcat áldozata lett.Számos erőfeszítés történt Irán részéről, hogy F-14 gépeit repképes állapotban tarthassa, így egyes alkatrészeket maguk gyártanak, míg másokat az országba csempésznek. Az előbbiben Oroszország is segítséget nyújtott. A kilencvenes évek derekára azonban egyre kevesebb iráni F-14A-t lehetett a levegőben látni, s kimondottan hírértéke volt annak, ha egy ilyen gép felszállt. Erről egyhamar értesültek egyes hírszolgálatok is, hiszen a meglehetősen nagy gép felszállását nehéz titkolni, így a hírek a számos, számüzetésben élő iránin keresztül gyorsan eljutottak az egyes hírszerző tisztekhez. Így aztán nem meglepő, hogy azt a bizonyos 2002-es bejelentést, miszerint 25 F-14A repképes, nem vették túl komolyan. Szintén erősen akadályozza az F-14 harci gépként való alkalmazását, hogy a sah idején az USA-tól vásárolt fegyverek már rég elfogytak. Ugyan Irán bejelentette, hogy különböző fegyvereket gyártanak az F-14-es gépeikhez, ám ezeket integrálni is kell, amely komoly elektronikai ismereteket feltételez – ez nem éppen Irán erőssége. Így tehát ha Irán komoly anyagi áldozatok árán ugyan, de repképessé is tesz kb. egy tucat F-14A-t, aligha fogja hasznukat venni, hiszen egyrészt a gépek 30 évesek, másrészt nincs hozzájuk hatékony fegyverük.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.