2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mérges pók vagy kígyó okozhatta az F-16-os vadászgép lezuhanását

JETfly  |  2007. 07. 13., 09:15

Nyilvánosságra hozták a tavaly augusztusban Afganisztánban lezuhant holland F-16-os harci gép kapcsán indított tényfeltáró vizsgálat eredményeit, mely egy megdöbbentő lehetőséget vetett fel a katasztrófa okaként. A holland védelmi minisztérium vizsgálati anyaga szerint a gép lezuhanásának oka nagy valószínűséggel az lehetett, hogy egy mérges pók, skorpió vagy esetleg egy kobra jutott be a pilótafülkébe, mely megmarta a pilótát, aki ezáltal elveszítette uralmát az F-16-os felett. A harci gép ugyanis váratlanul eltért az addigi útiránytól és magasságtól, majd nagy sebességgel egy hegynek csapódott, és megsemmisült. A pilóta azonban meg sem kísérelte a katapultálást, így életét vesztette.

A repülőgép elvesztéséről a JETfly is beszámolt (Lezuhant egy holland F-16-os Afganisztánban címmel), azonban akkor még semmilyen pluszinformáció nem állt rendelkezésre az üggyel kapcsolatban. Az azóta lefolytatott vizsgálat érdekes, már-már hihetetlen okot jelölt meg a nagy értékü harci gép lezuhanását illetően. A müszaki meghibásodást, illetve az ellenséges tüz miatti sérüléseket hamar elvetették, ugyanakkor nehéz magyarázatot adni arra, hogy a pilóta – Michael Donkervoort százados – miért nem katapultált a látszólag ok nélkül zuhanó gépéből. Bár a katasztrófát megelőzően leadott egy segítségkérő rádióüzenetet, ezt követően nem sikerült a kísérőgép pilótájának kapcsolatba lépnie vele. Az F-16-os nem sokkal később nagy sebességgel (1,2 Mach) egy hegynek ütközött, és megsemmisült, a pilóta pedig életét vesztette.

Az sem biztos azonban, hogy a becsapódás pillanatában még élt, ugyanis feltételezik, hogy egy, a pilótafülkébe jutott, mérgező anyagot kibocsátó állat marta vagy csípte meg, ezért nem tudta sem irányítani a gépet, sem végrehajtani a katapultálást. A megoldásra úgy jöttek rá, hogy a vizsgálatot végző szakemberek – a Lockheed Martin repülőgépgyárral együttmüködve, valamint a meglévő adatokra és roncsdarabokra támaszkodva – lemodellezték a gép repülését egészen a becsapódásig, de nem találtak technikai vagy egyéb okot. Elvetették azt is, hogy a pilóta hanyagsága miatt valamelyik nem megfelelően rögzített felszerelési tárgyának beszorulása vagy elszabadulása gátolta volna meg a gép irányításában, ugyanakkor előtérbe került az a verzió, hogy valami egyéb dolog kerülhetett a pilótafülkébe. Az Afganisztánban állomásozó, felszállásra váró holland F-16-osok pilótafülkéjében ugyanis találtak már mérges pókot, mely valamilyen úton-módon bemászott, vagy netán ártó kezek betették oda... Akkor a cockpit teljes átvizsgálása után engedték csak a gépet felszállni. Elképzelhető, hogy a pilóta ezúttal nem megfelelően ellenőrizte „munkahelyét", így elkerülte a figyelmét a halálos veszedelmet jelentő állat. Lehet, hogy az ismeretlen állat nem is marta meg a pilótát, azonban az a puszta látványától megijedt, vagy egyszerüen csak túl sok figyelmet fordított az elpusztítására, miközben nem észlelte a gép irányváltását és magasságcsökkenését.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.