2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A régi F-16-os vadászgépek búcsúja

JETfly  |  2007. 06. 23., 20:13

Az amerikai Nemzeti Gárda nyugdíjazta a még rendszerben lévő utolsó F-16A/B Fighting Falcon vadászgépeit is. A 162. Vadászrepülő-ezred állományában már csak néhány ilyen régi típusú F-16-os volt, a többi alakulat pedig már korábban áttért a lényegesen modernebb F-16C/D változatok üzemeltetésére. A világ számos országában azonban még mindig repülnek a korai szériákból származó, akár 25 éves gépek is, igaz, ezek jelentős része azóta átesett valamilyen modernizálási folyamaton, erre jó példa az európai államok MLU programja. 

Az utolsó feladatot 2007. június 15-én teljesítették az öreg gépek, ezt követően ünnepélyesen kivonták a szolgálatból őket. A kiszolgált, de bevethető állapotban lévő F-16A/B Fighting Falconok pályafutása azonban nem a nálunk megszokott lángvágós feldarabolással ér véget, hanem lekonzerválva és bármikor újra üzembe helyezhetően kerülnek tárolásra az arizonai Davis-Monthan repülőtéren. A sivatagi bázis gyakorlatilag páramentes klímája miatt tökéletesen alkalmas a technikai eszközök megőrzésére, ezért itt több ezer kivont repülőeszközt tárolnak. Ezek egy részét akár reaktiválhatják is, illetve alkatrészforrásként is felhasználhatóak. Nem ritka az sem, hogy a nyugdíjazott gépeket később értékesítik.  

A 162. Vadászrepülő-ezred az arizonai Tucson légitámaszponton állomásozik, kötelékébe négy vadászrepülő-század tartozik, melyek közül háromnak a kiképzés, míg a negyediknek a tesztelés a fő feladata. Az alakulat parancsnoka elmondta, hogy 1985-ben kapták meg az első A/B gépeket. Az elmúlt 22 évben igen intenzíven használták a típust, ez idő alatt nem kevesebb mint 1640 amerikai és szövetséges pilótát képeztek ki az F-16-osra. Az utoljára kivont három gépet (egy együléses A és két kétüléses B) leszámítva már teljesen áttértek a C/D változatok üzemeltetésére.

Az első együléses F-16A repülőgép 1976 decemberében emelkedett a levegőbe, a típus csapatszolgálatba állítására pedig 1979-ben került sor az Utah államban található Hill légibázison, a 388. Taktikai Vadászrepülő-ezred kötelékében

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.