2017. 09. 19. kedd
Vilhelmina
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Open Dagen 2007 – a Holland Királyi Légierő nyílt napja

JETfly  |  2007. 06. 19., 19:13

A Holland Királyi Légierő minden évben nagyszabású rendezvénnyel várja az adófizető németalföldi polgárokat és a külföldi érdeklődőket, hogy látványosan bizonyítsa, felkészülten, korszerű eszközökkel áll készen a nemzet védelmére. Minden évben másik repülőtér ad otthont az európai szinten is komoly repülőnapként számon tartott nyílt napnak, idén az egyik legnagyobb és legfontosabb támaszpont, az ország délkeleti részén fekvő F-16-os fészek, a Volkel légibázis került sorra.

Változékony időjárás és kihaltnak tünő környék fogadott az 1300 km-es út megtétele után szombat hajnalban a Brabant tartomány északi részén fekvő Volkel légibázis egyik bejáratánál. A repülőteret még a megszálló német csapatok kezdték el kiépíteni a II. világháború idején, majd a partraszállást követően brit repülőerők használták. A hollandok az 1950-es évektől vehették ismét birtokukba az egyre fejlődő támaszpontot, mely napjainkban három, F-16-os harci gépekkel felszerelt repülőszázadnak (a 311., a 312. és a 313. század) és számos kiszolgáló müszaki alakulatnak ad otthont. A Holland Királyi Légierő egyik legfontosabb bázisának számító repülőtéren több mint ezerötszáz ember dolgozik, kiemelt stratégiai értékét jellemzi, hogy helye a Google Earth müholdképein is csak kitakarva látható…  Az Open Dagen 2007 hivatalos honlapján már hónapok óta figyelemmel követtem a résztvevők örvendetesen bővülő listáját, így nagy várakozásokkal érkeztem a Holland Légierő nemzetközi mércével is komolynak ígérkező nyílt napjára. Némi, a buszban eltöltött pihenő után reggel nyolc órakor, az elsők között léphettem a hatalmas bázis területére, melynek ezúttal az egyik felszállópálya és a repülőteret övező kerítés közötti szakaszát nyitották meg az érdeklődők számára. Az első megpillantott repülőgép a KLM Royal Dutch Air Lines gyönyörü állapotú DC-2-es utasszállítója volt. A natúr fémszínü repülőgép klasszikusan elegáns vonalaival kiváló fotótémát szolgáltatott.

A KLM DC-2-esei hajdan fontos szerepet töltöttek be az anyaország és az egykori gyarmatok közötti kapcsolattartásban

A statikus sor sajnos nem a megszokott módon került kialakításra, hanem a két felszállópálya közül az egyiket kerítették el, és ezen álltak a gépek, így igazán közel nem lehetett menni hozzájuk. Ennek ellenére jól fotózhatóak voltak a kiállított vasmadarak, melyek között örömmel fedeztem fel jó néhány érdekes típust. A lengyel Szu-22M4 Fitter volt ezek közül az egyik legimpozánsabb, a hatalmas, orosz gyártmányú vadászbombázó mindig megdobogtatja a szívemet. Ezúttal nem a már többször látott tigriscsíkos gépet, hanem egy kevésbé látványos festésü példányt hoztak el, bár a kabin alatt látható nose art azért egészen egyedi volt.

A Lengyel Légierőben még mindig szolgálatban állnak a Szu-22-esek, sajnos hazánkban már csak a rozsda eszi őket...

A Francia Haditengerészet Super Etendard és Rafale M vadászbombázói szintén nem tartoznak a kommersznek számító repülőnapi résztvevők közé, így környékükön sürün csattogtak a fényképezőgépek. Az F-16-osok kedvelőinek igazán jó napjuk volt, ugyanis egymás mellett láthatták a görög, a portugál, a holland és a belga Fighting Falconokat. Hazánk kicsiny légierejét egy kétüléses JAS-39 Gripen képviselte. Az egyedi formájú amerikai A-10 Thunderbolt II-es csatarepülőgép bárhol megjelenik, magára vonja a figyelmet, nem volt ez másképp a Volkel légibázison sem, a szürke festésü gépmadárhoz közel eső kerítésszakaszon sokan elidőztek. Láthattunk még német Tornado ECR és francia Mirage 2000 gépeket is, továbbá számos forgószárnyas repülőeszközt, melyek közül azt az Eurocopter NH-90-est emelném ki, melynek egyik oldalán szürke tengerészeti, míg másik felén terepszínü katonai kamuflázs volt megfigyelhető. A beton távolabbi részén a nagyvasak sorakoztak, többek között amerikai P-3C Orion, spanyol CN-235M, brit HP-137 Jetstream, lengyel An-26-os, valamint egy E-3 Sentry AWACS és egy KC-135R Stratotanker. A nézőknek fenntartott területen számos II. világháborús katonai teherautó és dzsip, valamint a holland fegyveres erők modern harceszközei voltak megtekinthetőek. Hatalmas sátrakat is felállítottak, melyek méretére jellemző, hogy volt, amelyben két komplett, már kivont, de megőrzött F-16-os is ki volt állítva szemléltetőeszközként. Ezek egyike, a J-016-os oldalszámú gép a Teamwork bemutatógépeként hajdan látványos festést viselt, nyugdíjazása után azonban újra a standard szürke kamuflázzsal látták el.

A program dinamikus része reggel kilenc órakor vette kezdetét, és délután öt óráig gyakorlatilag mindig volt a levegőben valamilyen repülőeszköz. A nagyszámú, bemutatót repülő gép felsorolása helyett csak a legérdekesebbeket emelném ki. Látványos kötelékrepülést és érdekes formációkat mutattak be az oldtimer blokkban a különféle történelmi típusok, melyek közül a statikus soron is megcsodálható volt néhány. Jó volt látni a levegőben az olyan legendás gépeket, mint a B-25 Mitchel vagy a PB-5Y Catalina, illetve egy fémszínü, hatalmas holland felségjelekkel díszített Spitfire.

Oldtimer repülőgépek a levegőben

A profi bemutatókötelékek is nagy szerepet kaptak az Open Dagen 2007 rendezvényen: az augusztusban hazánkba is ellátogató Breitling Jet Team sötétkék L-39 Albatrosai mellett a svájci PC-7-es csapat és a Jordán Sólymok is nagyszerü produkcióval rukkoltak elő. Külön érdekesség volt, hogy a Svájci Légierő egyik, szólóbemutatót repülő F-18 harci gépe együtt kötelékezett a szintén helvét Pilatus PC-7-esekkel. A nagy állásszöggel repülő, bivalyerős Hornet gyönyörüen tartotta a légcsavaros kis gépekkel a formációt, majd hatalmas hangorkán kíséretében kiemelkedett az alakzatból, és megkezdte a rendkívül látványosra sikeredett, szük fordulózását.

Svájci formáció

A Spanyol Légierő ugyancsak F-18-assal repülő pilótája svájci kollégájával ellentétben a nagy túlterhelésü manőverek helyett inkább a nagy állásszögü áthúzásokkal kápráztatta el az időközben igen jelentősen felduzzadt, becsléseim szerint százezres tömeget. A délelőtt egyik csúcspontja kétségkívül az volt, amikor a Volkel bázison állomásozó repülőszázadok állományából kijelölt 15 darab F-16-os harc gép pár perc leforgása alatt a levegőbe emelkedett, majd kétszer is tömeges imitált csapásmérést hajtottak végre a repülőtér ellen. A földön elhelyezett pirotechnikai eszközök megfelelő idejü felrobbantásával élethü háborús hangulatot varázsoltak a holland katonák a támaszpontra, míg a légtér különböző pontjairól nagy sebességgel feltünő F-16-osok demonstrálták csapásmérő képességeiket. Az adófizetők számára látványosan bizonyították, hogy egy esetleges háborús konfliktusban nagy erejü megelőző támadást tudnak végrehajtani az ellenséges repülőterek megbénítása érdekében.

A csatazaj elülte után feltünt a levegőben a Holland Légierő hatalmas KDC-10 Tanker gépe is, melyet egy F-16-os kísért szorosan, imitálva a légi utántöltést, és kiválóan érzékeltetve a két típus közötti méretbeli eltérést

A délután folyamán további érdekes bemutatókat csodálhattunk meg a folyamatosan változó felhőzettel tarkított égbolton. Említést érdemel a veterán Hawker Hunter gépek bemutatója, illetve a hazánkban is népszerü Török Csillagok bemutatókötelék programja. A hatalmas méretü CH-47 Chinook lélegzetelállító repülése láttán sokan hitetlenkedve csóválták a fejüket, a tandemrotoros szállítóhelikopter szinte meghazudtolta a fizika törvényszerüségeit. A házigazdák Teamwork elnevezésü, dedikált bemutatócsapatának egyedi festésü F-16-osa ismét hírnevéhez méltóan repült, a belgák szintén különleges színezést viselő Fighting Falconja azonban néhány percnyi repülés után müszaki problémák miatt leszállni kényszerült.

A holland Teamwork egyedi festésü gépét az idei kecskeméti repülőnapon is láthatjuk majd a levegőben

A dinamikus program záróakkordjának szánt Patrouille France bemutatókötelék gépeinek felszállását szó szerint beárnyékolta a repülőtér fölé húzódó hatalmas, fekete zivatarfelhő, melyből pár pillanattal később hirtelen szakadni kezdett az eső. A francia pilóták néhány áthúzást követően le is szálltak, míg a nézők maradék része a különféle sátrakban keresett menedéket. Amilyen gyorsan érkezett, olyan hirtelenséggel alább is hagyott az eső, majd váratlanul ismét rákezdett, így tréfálva meg a kimerészkedőket.

Bár az amerikai légierő bemutatóköteléke viseli a Viharmadarak nevet, ezúttal a franciák szolgáltak rá erre a névre

A zivatar elvonulta után mód nyílt néhány különleges hangulatú felvétel elkészítésére a még statikus soron álló, illetve a már sorban távozó gépekről, majd szinte utolsóként én is elhagytam a lassan bezáró repülőteret. A hazafelé tartó igencsak hosszú buszúton bőven volt lehetőség a látottak alapos átgondolására, illetve a digitális képek nézegetésére is. Az Open Dagen 2007 nem okozott csalódást, a holland házigazdák mindent megtettek annak érdekében, hogy elégedetten távozhassak erről a nívós rendezvényről.       

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.