2017. 09. 23. szombat
Tekla
: Ft   : Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Martin Baker 10L katapultülés

JETfly  |  2002. 09. 22., 13:03

Mk-10LA könnyű, alacsony árú Mk 10L katapultülés a sikeres Mk 10-es szériából lett kifejlesztve, hogy eleget tegyen azoknak a felhasználási igényeknek, ahol a sárkányszerkezet súlya és a rendelkezésre álló hely elsődleges kritériumok.

Az Mk 10L súly és helymegtakarító előnyei úgy lettek megvalósítva, hogy az ülés az Mk 10 széria teljesítmény tulajdonságait megtartotta. A több mint 500 végrehajtott kilövési teszttel az Mk 10L a legteszteltebb és minősített katapultülés világszerte.

A JAS-39 GRIPEN-en kívül az Mk 10L jelenleg az alábbi repülőgépekben történő alkalmazásra minősített:

Aeritalia AMX, IAI Lavi, Aermacchi 339, IAR Jurom, AMD Mirage, IAR 99, BAe Hawk, Nanchang A5, BAe EAP, Nanchang K8/L8, CASA C101, Nanchang F5, Chengdu F7, Embraer/Shorts Tucano, SIAI Marchetti S211, Eurofighter EFA, Sikorsky X-Wing, Gulfstream Perigrine, Soko Super Galeb

Szerkezeti felépítés

Mk-10LA 10L katapultülést négy fő egységben tervezték: a katapult, a fő tartószerkezet, a kagylóülés és az ejtőernyő egység, mely nagymértékben leegyszerüsíti és felgyorsítja a karbantartási tevékenységeket. A kagylóülés gyorsan, hatástalanítás és a fő tartószerkezet kiszerelése nélkül is kiemelhető anélkül, hogy eközben a pilótafülke tetejének eltávolítása szükségessé válna. Hasonló módon a teljes katapultülés is gyorsan ki- és beszerelhető. Mivel a pilótafülke tetejének eltávolítása nem szükséges, ezzel értékes karbantartási idő spórolható meg.

A burkolat rugalmas kivitele

A MK-10L katapultülés mérete, helyigénye úgy lett megválasztva, hogy az számos repülőgéptípusba beépíthető legyen. A burkolat rugalmas kivitele lehetővé teszi, hogy a katapultülés tökéletesen illeszkedjen bármely létező, vagy jövőbeni pilótafülke helykorlátaihoz.

Alacsony alapár

A súlycsökkentő tanulmányok során egy párhuzamos költségmegtakarítási program amennyire csak lehetett leegyszerüsítette a gyártási folyamatot is. Mindezek, együttesen a legújabb gyártási eljárások alkalmazásával, beleértve a számítógép programozású szalagvezérlésü gépeket, egy meglehetősen versenyképes árat valósítottak meg.

Teljesítmény

Az Mk 10 ülés tervezése során a gyártó egy megközelítőleg 4.000 vészkörülmények között elvégzett katapultáláson alapuló tanulmányt készített. Megállapították, hogy a kritikus körülmények között végrehajtott katapultálások többsége földközelben, gyors süllyedés során, kevesebb mint 70 fokos bedöntésben következett be. Megfigyelték, hogy csak nagyon kevés olyan eset volt, mely során a katapultálást hátonrepülésben hajtották végre és azok is vagy 500 láb felett vagy alacsony magasságban, süllyedés közben történtek, melyek bármely katapultrendszer adottságait meghaladták volna. Ezáltal nyilvánvaló vált, hogy ha kilövési/indítási adottságokat azon a területen fejlesztik, mely során a legkritikusabb katapultálások jelentkeznek, egy sokkal jelentősebb előrelépést érhetnek el az életmentési lehetőségek terén, mintha néhány specifikáció által meghatározott teoretikus kritériumokra támaszkodnának. A 10L ezek figyelembevételével lett megtervezve, és teljesítménye különösen kiemelkedő meredek süllyedésben, alacsony magasságban. A rendszer egyszerü, hatékony és mindezeken túl nagyon megbízható.

Az Mk 10L az alábbi körülmények között alkalmazható:

- 1150 km/h sebességig alacsony magasságban / 1.8 Mach sebességig nagy magasságban

- maximum 16.000 méteres magasságig

- zéró magasságban, zéró sebességnél (a pilóta 70 m-es magasságba repül)

- 100 méteres magasságig hátonrepülésben

- 700 méteres magasságig függőleges zuhanásban

- +6G és –3G terhelési határon belül

Irányítható mentőernyő

Az első JAS-39 Gripen tétel esetében a süllyedési sebesség 3 m/s volt, mely a mentőernyő irányítása közben sem változott. (ez volt Svéd Légierő első irányítható mentőernyője). A második tételtől kezdődően irányítás nélkül a süllyedési sebesség csupán 0.5 m/s, míg irányítás közben ez az érték 3 m/s. Attól eltekintve, hogy a pilóta számára ez jobb lehetőséget biztosít a legkedvezőbb landolási pont kiválasztására, a kisebb süllyedési sebesség a cselekvőképtelen állapotban lévő repülőgépvezetők számára is biztonságosabb.

Megnövelt karbantartási intervallumok

Az Mk-10L speciálisan úgy lett megtervezve, hogy karbantartási igénye egyszerü és minimális legyen. A katapultülés kötelező karbantartása kétévente egy alkalom, melynek elvégzése csupán egy munkanapot igényel. A karbantartás a repülőgép rendelkezésre állásától függően a 23. és 25. hónap között szabadon tervezhető, más kötelező/időszakos karbantartással összevonhat, így csupán annak szükségessége miatt nem kell a légijármüvet a földön tartani. A raktéta-hajtómü beépített élettartama 10 év és a pótalkatrészek valamint az eszközök is relatív olcsók. A 10L tulajdoni költsége szinte a legolcsóbb a mai modern katapult rendszerek között mind a munkaerőigény mind pedig finanszírozási feltételek tekintetében.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.