2017. 10. 22.
Előd
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Görög Kalóz a kecskeméti repülőnapon

JETfly  |  2007. 05. 01., 09:13

A 2007 augusztusában megrendezésre kerülő kecskeméti Nemzetközi Repülőnapon számos érdekes harcigép és helikopter lesz megcsodálható, melyek közül ezúttal a Görög Légierő (Elliniki Aeroporia) talán legkülönlegesebb típusát, az A-7H Corsair (Kalóz) II-est mutatjuk be. Az utóbbi években ráadásul egy rendkívül látványos festésű példányt küldtek a nagy nemzetközi repülőnapokra, így reméljük hazánkba is a tigris mintás együléses látogat majd el.

Az amerikai haditengerészet és a légierő egyaránt szolgálatba állította a Vought cég felső-szárnyas, utánégető nélküli hajtómüvel felszerelt, szubszonikus (hangsebesség alatti) csapásmérő típusát, az A-7 Corsair II-est. Míg a flotta repülőgép-hordozóin elsősorban az A-7E változat futott be sikeres karriert, addig a légierő a szárazföldi repülőterekről az A-7D változatot alkalmazta.

Az A-7 Corsair II-esek speciális konténer segítségével képesek a levegőben egymásnak üzemanyagot is átadni, megnövelve a hatótávolságot és az őrjáratozási időt

A típus a vietnámi háborúban széleskörü elismertséget vívott ki magának, nagy terhelhetősége és hatótávolsága valamint kiváló sérülésállósága miatt, így nem véletlen, hogy a görögök érdeklődését is felkeltette. A hidegháború idején a NATO dél-keleti szárnyának kulcsfontosságú országának számító Görögország folyamatosan hozzájutott a legkorszerübb nyugati fegyverrendszerekhez így a Corsair megvásárlásáról megkezdett tárgyalások is hamar eredményt hoztak. Mivel a görögök nem rendelkeztek repülőgép-hordozó hadihajóval, így logikus lépés volt, hogy a szárazföldi üzemeltetésre optimalizált A-7D változat minimális átalakításával létrehozott A-7H (hellenic – görög) verziót igényelték a gyártó cégtől.

Az A-7-esek tekintélyes mennyiségü fegyverzetet hordozhatnak, a bevethető arzenál nagy része azonban a felszíni-célok megsemmisítésére szolgál, légi harcra csupán a kis hatótávolságú, infravörös önirányítású AIM-9 Sidewinder rakéták állnak rendelkezésre

Az első példány 1975. május 6-án végezte el szüzfelszállását, ezt követően folyamatosan készültek el a megrendelt gépek. Végül hatvan darab együléses harci és öt darab kétüléses TA-7H változat készült el az észak-amerikai gyártó üzemeiben. A vadonatúj gépek Kréta szigetére a Souda légitámaszpontra kerültek, mivel elsősorban a hagyományosan ellenségnek számító, Ciprus egy részét megszálló törökök ellen szándékoztak bevetni őket. Az A-7-esek az elöregedett F-84F Thunderstreak vadász-bombázókat váltották fel a hajók és a szárazföldi célpontok elleni szerepkörben. A gépekkel olyannyira meg voltak elégedve, hogy az 1990-es években további 36 darab A-7E és TA-7C gépet szereztek be az amerikai haditengerészet (US Navy) állományából, ott ugyanis az Öböl-háborút követően folyamatosan felváltották őket az F/A-18C/D Hornet vadász-bombázókkal. Az amerikaiak által kivont, de még mindig jó állapotban lévő Corsair gépekkel a görögök a régi F-104 Starfighter gépeiket cserélték le az Araxos légibázison, ugyanakkor megkezdték a legrégebbi, elhasználódott A-7H gépek selejtezését is.

A felvételen jól látszik az együléses harci- és a kétüléses kiképző-gyakorló változat közötti különbség

Jelenleg még öt vadász-bombázó század használja a típust. A Larissa légibázison települ a 347. „Perseas” század, míg a Krétán található Souda támaszponton a 340. „Fox” és a 345. „Lailaps” századok állomásoznak. Az Araxos katonai repülőtéren a 335. „Tiger” illetve a 336. „Olympos” századok szintén a Corsair-t üzemeltetik.

Kalózok az athéni Akropolisz felett. A meglehetősen egyedi kialakítású gépeket hamarosan korszerübb típusokkal váltják fel. A legesélyesebb a közös európai fejlesztés keretében létrejött Eurofighter Typhoon, valamint az amerikai F-16-os illetve a francia Mirage 2000-es, ez utóbbi két típus ráadásul már hosszabb ideje szolgálatban áll a Görög Légierőben.

A légierő azonban hosszú távon már nem számol a lassan végleg kiöregedő Kalózokkal és törekszik arra, hogy korszerü, negyedik generációs típusokkal váltsa fel azokat. Az amerikaiak már nem használják a típust, aktív szolgálatban már csak a görögöknél, Thaiföldön és Portugáliában találkozhatunk velük. Érdemes tehát ellátogatni a 2007. augusztus 11-12-én megrendezésre kerülő kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra és megcsodálni ezt a ritka, kuriózumnak számító harci repülőgépet!

Reméljük, hogy Kecskemétre is a 335. „Tigris” század látványos festésü A-7-ese látogat el augusztusban

Technikai adatok:

Személyzet: Α-7Ε és Η változatoknál 1 fő pilóta, a ΤΑ-7H és a TA-7C változatoknál két fő (oktató és növendék) Hajtómü: 1 darab Allison/Rolls Royce TF41-A-400 Szárny fesztávolság: 11.8 mTörzs hossz: 14.06 m Üres tömeg: 9.033 kgMaximális felszálló tömeg: 19.050 kgMaximális fegyverterhelés: 6.800 kg Maximális sebesség: 0.94 Mach Szolgálati csúcsmagasság: 18.000 méter

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.