2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éles tapasztalatokat szereztek az ötödik generációs vadászgépekkel

JETfly  |  2007. 03. 08., 18:52

A Nevada államban található Nellis támaszponton a hagyományokhoz híven idén is megrendezték a Red Flag hadgyakorlatot. Az elmúlt évekhez képest azonban újat jelentett az ötödik generációs vadászgép, a F-22 Raptor részvétele. A 94. vadászszázadból összesen 14 gép vett részt, amelyek természetesen a kék erőkhöz tartoztak ausztrál F-111C-k és angol Tornado GR-4-ek társaságában. A gyakorlaton részt vett az USAF másik két, lopakodóképességekkel rendelkező típusa, a B-2 Spirit és az F-117 Nighthawk is.

Az F-22 számos képességét mutatta be azon a gyakorlaton, amelyen a lehető legélethübb körülményeket teremtik. A Raptor-pilóták számtalanszor élhettek a szupercirkálás, a lopakodótechnológia és az avionika kínálta lehetőségekkel. A müszaki állományra nehezedő nyomás is nem elhanyagolható mértékben csökkent, ami a tervezők előrelátását dicséri. Természetesen voltak meglepetések is: így például a 65. Agresszor század F-15 gépei sokszor még manőverező légi harcban sem tudták fegyverrendszereikkel „megláttatni" a Raptort, holott a pilóta szabad szemmel folyamatosan követte.

A 94. század gépei a zónában

Az F-22 két hajtómüve 89 kN-nal több tolóerővel rendelkezik, mint a gyakorlaton részt vevő F-15 vadászok, azaz manőverező légi harcban energiájukat könnyebben őrzik, leegyszerüsítve fordulékonyabbak. Erre természetesen rásegít a tolóerővektor is. Az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának köszönhetően pedig az F-22 akkor is a levegőben tud maradni, amikor a gyakorlat előző generációs gépei már „Bingo Fuel"-t jelentenek.A gép igazi újítása azonban még csak nem is a lopakodótechnológiában rejlő lehetőségek messzemenő kiaknázása, hanem az integrált avionika. Röviden szólva arról van szó, hogy amíg a negyedik generációs gépekben a pilótának az információkat különböző kijelzőkről kell összeszednie, majd azok alapján döntést hoznia, addig az F-22 összes érzékelőjének információját a fedélzeti számítógép feldolgozása után a pilóta egyetlen kijelzőn kapja meg, ami jelentős taktikai előnyhöz juttatja.

Egy gyakorlatról visszatérő F-22 pillanatokkal később a Nellis támaszpont 3L betonján gurul majd

A müszaki állomány azonban vegyes érzelmekkel viszonyul az új vadászhoz. Természetesen örülnek annak, hogy negyedével csökkent a müszakok hossza. Amíg az F-15-ösök kiszolgálására 12 órás müszakokat kellett betervezni, addig a F-22 esetében elegendőnek bizonyult a 9 órás is. Ez egyrészt a rendszerekhez való jobb hozzáférésnek, a moduláris felépítésnek, összességében tehát a gondos tervezésnek tudható be, másrészt vadonatúj gépekről lévén szó, olyan sok hibajelenséggel nem kellett számolni. Harmadrészt az igen magas fokú komputerizáltság révén a Raptorok tulajdonképpen maguk mondják el, hogy „hol fáj nekik". Pont ez a harmadik elem az, amiért nem rajonganak a müszakiak, hiszen immár nincs szükség fejtörésre, rosszabb esetben találgatásra ahhoz, hogy egy hibajelenség forrását megtalálják. Rosszallásukat talán valamennyire ellensúlyozza az, hogy az összes adminisztratív munkát elektronikusan végezhetik el, azaz az F-22 nem igényel hagyományos értelemben vett papírmunkát. A Raptorok – bár már szolgálatban állnak – képességeik teljes tárházát csak a következő években lesznek képesek felvonultatni. Addigra ugyanis átesnek jó néhány gyakorlaton, és a gépeket repülő pilóták is tapasztaltabbak lesznek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.