Február 16-án megérkezett az első két F-22A Raptor harci gép a Japánban található Kadena légibázisra. Az Amerikai Légierő (US Air Force) legújabb, csúcstechnológiájú vadászgépei most először települnek át huzamosabb időre egy idegen ország területére. A két Raptor a Langley légibázisról érkezett, a következő napokban további tíz hasonló gép és mintegy 250 fős műszaki kiszolgálószemélyzet követi őket. A vadászgépek egy rutinszerű, az alakulatokat időszakosan cserélő művelet keretében települnek át Japánba. Az óceán átrepülése során kisebb szoftverhibára is fény derült a navigációs rendszerben, de ezt a Hawaii-szigeteken lévő Hickam légibázison kijavították.
Az eset hátterében feltehetően a Japán Önvédelmi Légierő (JASDF) hamarosan esedékes vadászgéptendere is meghúzódik. A régebbi F-1-esek és a Phantomok leváltása igencsak esedékes, váltótípusként a legjobb természetesen az F-22A Raptor lenne. Jogi akadálya a gépek megvásárlásának nincs, ugyanis a Pentagon Izrael és Japán esetében feloldotta az exportkorlátozást, viszont az ázsiai ország ismét inkább a licencgyártásra törekedne. A tárgyalásokat meg is kezdték ez ügyben, azonban az amerikaiak egyelőre elálltak a csúcstechnológiát képviselő gép teljes gyártási jogának átadásáról. A gépek ára rendkívül magas – közel 200 millió dollár darabonként –, de nem is ez a fő gond – hiszen Japán a világ egyik vezető gazdasági és pénzügyi hatalmaként feltehetően megengedhetné magának ezt a luxust is –, hanem az, hogy a Raptor számos olyan technikai megoldást tartalmaz, ami egyrészt rendkívül költséges és hosszú kutatás-fejlesztés révén jött létre, másrészt jelenleg is titkos besorolású, így nemzetbiztonsági okokból sem kiszolgáltatható. Az ázsiai szigetország vezetői természetesen úgy gondolkodnak, hogy ha licenc alapján saját maguk gyártanák az F-22-eseket, akkor csökkenthetőek lennének a horribilis költségek, másrészt ismét fellendítenék a japán repülőgépipart. Ez a jelenlegi állapot azonban gazdasági és politikai érdekek következtében bármikor változhat, főleg annak a ténynek a fényében, hogy Kína egyre veszélyesebb ellenféllé válik a térségben, és az amerikai erők adott esetben nem biztos, hogy elegendőek lesznek a légi fölény kivívására és megtartására. A háttérben valószínüleg tovább zajlanak a tárgyalások, ezt támasztja alá az is, hogy a típus első külföldi hadgyakorlatára éppen most és éppen Japánban kerül sor.
A gépek amerikai és japán F-15-ösökkel, illetve az Amerikai Haditengerészet gépeivel közös hadgyakorlaton vesznek részt. Az itt, első kézből szerzett tapasztalatok nagymértékben befolyásolhatják egy vásárlási vagy licencszerződés létrejöttét. Sokáig várni a döntéssel mindenesetre nem lehet, mert a japánoknak belátható időn belül le kell cserélniük a kiöregedett Mitsubishi Heavy Industries által gyártott F-4EJ Phantom II-es vadászbombázó repülőgépeket.Az F-22 Raptor mellett esélyes lehet az F-35 Lightning II-es, a régebbi, ám korszerüsített 4+ generációs F-15E és az F/A-18E/F Super Hornet, valamint az EADS Eurofighter Typhoon. Az évtizedek óta meglévő kiváló politikai kapcsolatok miatt feltehetően ismét amerikai típust fognak kiválasztani, de a költségek optimalizálása is sokat fog nyomni a latban.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.