A kínai tervezésű JH-7 könnyűbombázó, amely már lassan egy évtizede áll szolgálatban, végre kezd felnőni a reá szabott feladatokhoz. A típust hasonló szerep betöltésére tervezték, mint az F-15E-t vagy a Szu-24-et, a váltandó hazai gépek pedig az orosz IL-28, licenc alapján épített kínai variánsa, a H-5, illetve a Q-5 – amely a MiG-19 alapjain kifejlesztett könnyű csapásmérő gép – voltak. A fejlesztés során azonban a hadsereg elvesztette érdeklődését, így csupán a haditengerészet használja.
A 27,5 tonnás maximális felszállósúlyú és 12,8 méteres fesztávval rendelkező gépet kétszemélyesre tervezték, így a pilóta munkájának egy részét a fegyverkezelő végzi. A JH-7 két hajtómüve az igényekhez képest nem nyújt elég tolóerőt, így a gépre csupán 4,5 tonna terhelés függeszthető az összesen hat pilonra. A gép üresen az átlagosnak mondható 1,69 Mach csúcssebességet érheti el. Az 1650 km hatótáv azonban alapvetően nem rossz. Ez magyarázza egyben a haditengerészet érdeklődését is, hiszen a flottánál a Jingdzsi-8K és Jingdzsi-82K hajó elleni rakétákat hordozó gép ezzel a hatótávval hathatósan támogathatná a kínai hadihajókat egy esetleges tajvani hadjárat során. A JH-7-ből, illetve a modernizált JH-7A-ból összesen három ezredet (Sanghaj-Dacsang Haditengerészeti Légibázis, Ji-vu Légibázis, Ledong Haditengerészeti Légibázis) tart szolgálatban a haditengerészet. Ezek az ezredek azonban a megszokott 28 gép helyett csupán 18-20 gépből állnak.
Kína az ezredforduló óta kezdett el komolyabban foglalkozni precíziós fegyverekkel. Saját fejlesztésüekről természetesen nemigen lehet beszélni, így egyelőre az orosz precíziós fegyverek licencben vagy anélkül gyártott variánsaira támaszkodnak. A légierőnek szüksége lenne egy gépre, amely ezeket a fegyvereket célba is tudná juttatni, így a nyolcvanas években lelankadt érdeklődés új erőre kapott. Ezt látszik alátámasztani az a tény is, hogy immár tavaly március óta a Hangdzsótól északra lévő támaszponton, amely a légierő és nem a haditengerészet támaszpontja, 19 JH-7A állomásozik.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.