2017. 09. 22. péntek
Móric
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-Korea nem kér az F-35A Lightning II-ből

JETfly  |  2007. 01. 19., 09:02

Dél-Korea légiereje (ROKAF) még 2002-ben nyertesnek hozta ki az F-15E számukra modernizált változatát, az F-15K-t, ami a következő generációs vadászgéptenderük első beszerzési fázisában győzött. A 3,6 milliárd dollár értékű megrendelés keretében a nyertes Boeing összesen 40 db gépet szállít majd 2008 augusztusáig.

Az F-15K-t mellesleg a GE F110 hajtómüvel szerelik, ami megegyezik számos F-16C/D-ben található hajtómüvel, továbbá a koreai Strike Eagle képes lesz a SLAM-ER hordozására is. Az orrba azonban egy modern AESA radar helyett a jól bevált AN/APG-63(v1) került.

Az eredetileg 120 darab beszerzésére irányuló teljes program, amellyel a most már igazán öregnek számító F-4 Phantom II-t kívánják lecserélni, nemrég lépett a második fázisba. Egyelőre húsz gép beszerzésén gondolkodnak 2,4 milliárd dollár értékben. A rendkívüli fantáziáról tanúskodó F-X nevü beszerzési program második fázisát 2008 februárjában akarják lezárni. Rendkívül szokatlan módon azonban a program meghirdetésekor kerek perec kizárták az F-35-öt. Az illetékesek szerint ugyanis az F-35 egyszerüen nem tesz eleget a ROKAF alapvető követelményeinek, ami a hatótávot, illetve a fegyverterhelést illeti. A szállítás időpontját akkor még meg sem említették, ami jócskán kitolódna a elkövetkező évtizedre. Ugyanakkor ha nagyon akarták volna, akkor könnyen felülbírálhatták volna ezeket a követelményeket, hiszen a fő biztonsági kockázatot jelentő Észak-Korea közel van, éppen ezért az F-35 hatótáva és fegyverterhelése mégiscsak elegendő lenne. A versenyen így a nagy eséllyel induló F-15K-n kívül csupán három típus, a Rafale, az Eurofighter és a Szuhoj család valamelyik típusa indulhat.

Két vadonatúj F-15K az első repülőnapjukon

Ennek ellenére a Boeingnek nagy a tét. A további húsz gép megrendelése lehetővé tenné, hogy a gyártósor 2011-ig üzemben maradjon. Addigra Szingapúr is eldöntheti, hogy él-e opciójával, és rendel-e további nyolc F-15SG-t. A hátralévő idő alatt természetesen máshonnan is érkezhet még megrendelés. A Boeing ellen szól viszont, hogy Dél-Korea szeretné diverzifikálni védelmi beszerzéseit, ami a többi versenyző malmára hajtja a vizet.A Rafale számára ez a verseny ugyanolyan fontos, mint az összes többi, mondhatni életbe vágó, eddig ugyanis még egy országba sem exportálták. Előnye, hogy a régióban eddig mindig csak igen kevéssel maradt el az F-15 mögött. Az exportsikerek hiánya és az eddig integrált fegyverek csekély száma azonban nem éppen jó színben tünteti fel a franciák gépét. Minél kevesebb gépet tudnak ugyanis eladni, annál kisebb a jövőbeni modernizációs programok véghezviteléhez rendelkezésre álló összeg. Az F-X program második fázisában beszerzendő gépek pedig legalább 20-30 évig fognak szolgálatban állni, így elengedhetetlen egy stabil gyártói háttér.

Az A/T-50 első prototípusa. Dél-Korea sok mindenről híres, csak nem a repülőgépiparáról – méltatlanul

Az Eurofighter annak ellenére, hogy a szaúdi tender afférja rossz színben tüntetheti fel a gyártó EADS-t, alapvetően egy kiváló levegő-levegő platform, levegő-föld képességei pedig folyamatosan bővülnek. Ezenfelül már számos amerikai és európai fegyvert integráltak. Lehet, hogy nevető harmadikként veri majd a két előző versenyzőt.Az orosz Szuhoj valószínüleg az esélytelenek nyugalmával indul majd. Bár a Szu-27SK alapvetően légi fölény kivívására kiválóan alkalmas, csupán korlátozott csapásmérő képességekkel rendelkezik, így valószínüleg ez a típus nem reménykedhet a győzelemben. Jó döntés lenne viszont a Szu-30MK indítása. A típus mellett szól, hogy az avionikában részben francia és izraeli, értsd nyugati technológia is megtalálható, ami valamivel csökkentené a szinte kizárólag nyugati fegyverekkel vagy nyugati technológián alapuló, saját fejlesztésüekkel rendelkező dél-koreai arzenál integrálását. Az esetleges ellentételezésnél a meglehetősen közel lévő, minimális infrastruktúrával, ám annál több nyersanyaggal rendelkező Szibéria befektetési lehetőségei szintén növelhetik a típus esélyeit. Ugyanakkor biztosra vehető, hogy a védelmi beszerzések diverzifikálása alatt Dél-Koreában nem azt értik, hogy elfordulnak a nyugati fegyverrendszerektől, és felvállalnák a meglévő nyugati és új keleti rendszerek között esetleg jelentkező kompatibilitási problémák megoldását.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.