2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Búcsúzik a Lancaster, avagy Mickey Mouse utolsó útja

JETfly  |  2006. 11. 20., 08:05

Egy repülőgép élettartamát általában a repült órák, vagy a naptári évek alapján határozzák meg. Ezen túl különböző felújítások révén még egy ideig tovább növelhető az üzemidő. Végül azonban a „nyugdíjkorhatárt elérő” vasmadarak – legjobb esetben – egy múzeumi gyűjteményben fejezik be a pályafutásukat. A legutóbb is ez történt egy II. világháborús Lancaster nehézbombázó géppel.

2006. október 2-ka emlékezetes nap volt a jó öreg PA 474 jelzésü Lancaster repülőgép számára. Utolsó alkalommal emelkedett a levegőbe az EE 176 ’QR-M’ hívójelü (Mickey a kószáló nevü) gép, amely a 61. század színeit viselte. A négymotoros végcélja Coventry volt, ahol egy teljes karbantartást fognak elvégezni rajta. Majd ezután, előre láthatólag 2007 áprilisában, a RAF Coningsby repülőterére szállítják. A II. világháború repülőgépeinek rajongói már előre jelezték, hogy a tervezett időszakos müszaki ellenőrzésekről szívesen látnának „belső” fényképfelvételeket is.

Az Avro Lancaster elnevezését a repülőgép orrán lévő „müvészi” festésről kapta, melyen maga a híres rajzfilm-figura „Mickey Mouse” elevenedik meg. Egy eredeti háború alatt készült fénykép tanúsága szerint „Mickey a kószáló”-t úgy ábrázolták, amint maga után húz egy bombaszállító kocsit. Ezen kívül még 112 bombasziluett bizonyítja a háborús részvételt is.

Mickey-ről azt tartják, hogy összesen 115 vagy 128 bevetést repültek vele különböző célpontok ellen. Csak Berlin ellen 15 küldetést teljesített, valamint „csavargott” Cologne, Dortmund, Brunswick és Caen légterében is. Valószínüleg innen származik a sajátos angol humorral párosuló találó elnevezés. Az eredetileg „QR-M” hívójelü repülőgép szerencsésen túlélte a háborút, majd ezt követően hosszú időre kivonták az aktív szolgálatból.A Mickey becenevü repülőgép csaknem fél évszázad után, 2000-ben, mutatkozott be újra. Majd számos „különleges” bevetésen vett részt a Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) keretein belül. Így például jelen volt többek között a D-Day (Normandiai partraszállás) 60. évfordulóján, a 2004-ben megrendezett ünnepi repülésen; valamint a VE/VJ Day (az európai és a Japán fölötti győzelem) 60. évfordulóján, a 2005 júliusában megtartott légiparádén is. 2006. júniusában pedig a BBMF 4 vadászgépének kíséretében Mickey is részt azon az ünnepi égi seregszemlén, melyet 49 repülőgép részvételével tartottak meg a királynő 80. születésnapján.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.