2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Goodbye, C-17 Globemaster!

JETfly  |  2006. 10. 28., 05:00

Az USA úgy döntött, hogy leállítja a C-17 gyártását, s megállítja a Long Beachben üzemelő gyártósort. A C-17 típus egyes beszállítóit már augusztusban utasította a Boeing a szállításaik leállítására. Ez volt az első lépés a típus \"halála\" felé, s egyben megpecsételte az új variáns, a C-17B sorsát is. Az USA így összességében 198 C-17A-val és 112 C-5-tel (amelyeket 1968-ban állítottak csapatszolgálatba) rendelkezik, amely mennyiség a jelen követelményeit figyelembe véve valószínűleg kevésnek fog bizonyulni.

A gyártás újraindításához ezenfelül nagy alapterületü csarnokokra is szükség van, hiszen a C-17 nem éppen a legkisebb gépek egyike. Természetesen a munkaerőről se feledkezzünk meg, akik nyilván a szakma más területén fognak állás után nézni, s nem biztos, hogy vissza lehet majd őket csábítani. A gyártás újraindítása feltehetőleg dollármilliókba és akár évekbe is telhet, feltéve hogy a szerszámokat nem semmisítik meg. Ez történt ugyanis 2000-ben, amikor leállt a MD-11 típus gyártósora. Ekkor a Boeing az összes szerszámot megsemmisítette.

A Boeingnél már 2005 utolsó negyedéve óta próbáltak megrendeléseket elérni, s ameddig lehetett, saját költségen is futni hagyták a gyártósort. Nyilván azonban a Boeing pénzügyi helyzete nem engedi meg, hogy megrendelések hiányában tovább gyártsák a típust, így rákényszerültek a gyártósor leállítására. Egyelőre azonban úgy néz ki, hogy a NATO keretein belül felállítanának egy C-17 századot, amely a NATO-tagországok szükségleteit látná el, illetve másodsorban eleget tudna tenni az ENSZ és az EU felkérésének is. (Itt kell azonban megjegyezni, hogy ez az elképzelés nemcsak Ukrajna érdekeit sérti, amely a múltban nemegyszer szállított An-124-gyel a NATO számára, hanem az EADS számításait - s ezzel jó néhány NATO-tag európai ország - is keresztülhúzza.) Mindenesetre egyelőre 13 ország írt alá szándéknyilatkozatot, köztük természetesen az USA, hogy három vagy négy gépet rendelnének. Ez a szám elegendő lenne arra, hogy a gyártósor müködésben maradjon. A gyártás költségei nem nőnének, hiszen a NATO számára is pont olyan konfigurációban készülne a típus, mint az USAF és a RAF számára. A NATO-században szolgáló gépek száma még akár nőhet is, amint egyre több NATO-ország összekaparja a szükséges aprópénzt. Ezenfelül Svédország is mérlegeli legalább két C-17 beszerzését, míg Kanada és Ausztrália négy-négy gép beszerzését tervezi.

Mellesleg nem ez lenne az első eset, hogy NATO-tagországok együtt szervezik egy repülőszázad felállítását. Az E-3 AWACS gépek rendszerbe állítása után összesen 18 gépet vásárolt a NATO, és németországi bázisokról folyamatosan üzemelteti őket, akár úgy is, hogy hosszabb időre egy tagország repterére (pl. Norvégia, Görögország, Olaszország, Törökország) telepíti a gépeket.

Ugyanakkor több okból is óvatosan kell megítélni egy ilyen század felállításának valószínüségét. Először is a döntést gyorsan meg kellene hozni, hiszen a típus egyes beszállítói hamarosan leállnak az alkatrészek gyártásával. Az újraindítás komoly anyagi áldozatokat követelne. Másodszor egy ilyen század felállításához a legnagyobb európai tagországok támogatására volna szükség, amelyeknek azonban az EADS-ben lévő részesedésük miatt nem érdekük. Harmadszor pedig ne feledkezzünk meg az Európában jelenleg uralkodó Amerika-képről, amely politikailag is nehezen támogathatóvá teszi a projektet.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.