2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az emlékek velünk maradnak

JETfly  |  2006. 10. 03., 07:56

Az autó közeledik Hejcéhez. Kis falu a Zemplén egyik csúcsának a Gergely-hegynek a lábánál. Nem lakják háromszázan, de beérve egy rendezett főutcát látsz. Szépen meszelt házak, az ablakokban virágok. Jobbra egy mély, kővel felfalazott oldalú patakmeder. A Szerencs-patak csordogál benne. Hangulatos. Hejce a turizmusból él. Az út jobb oldalán fatábla: balra Borsó-hegy, emlékmű. A fájdalom emlékműve...

Azonnal kanyarodnod kell. Ötven méter múlva már kint is vagy a faluból. Egy töredezett aszfalt úton haladsz. Erdei útnak jó. Bármilyen autóval járható. Egy sorompóhoz érsz, ami nyitva is lehet, de ott van mellette egy behajtani tilos tábla. Nem kockáztatsz, kitudja milyen ember az erdész. Megfordulsz, és leparkolsz.

Magadhoz veszed a vizet, és a virágot is. Mert te nem katasztrófa turista vagy, a kegyeletedet mész leróni. Negyed óra séta után ismét egy tábla, balra emlékmü (Pomnik). A tábla után ott az erdészház, amely mellett a Szerencs patak ered. Ha akarod, friss vízre cserélheted, ami nálad van.Követed az utat az erdőbe, amerre a tábla mutatja. Ez már csak gyalog, vagy terepjáróval járható. De az erdő szép, nyugodt. Érdekes sziklákat is láthatsz. Főleg egy nagyot balra. Jó lehet innen a kilátás a Hernád völgyére. De most mész tovább, majd visszafelé. Útközben további táblák mutatják az utad.

Végül felérsz egy hegytetőre. Balra furcsák a fák lombkoronája, majd derékba tőrt facsonkok, és utánuk egy irtás. Ahogy párhuzamosan mész vele az irtás után fákra kötözött kereszteket, virágokat látsz. És ahogy balra rákanyarodik az út, már oda is értél. Most látod csak, hogy mennyi virág van a fákon, és mindennek a közepén egy sárga kő obeliszk. Egyenesen oda mész az obeliszkhez. Egy tábla van rajta, szlovák, angol és magyar nyelven.„Ezen a helyen 2006 január 19.-én repülőszerencsétlenség következtében életét vesztette 42 szlovák katona a koszovói KFOR békemisszióból hazatérve. Béke poraikra.”

Elhelyezed a virágot az obeliszkhez a többi közé. Lassan megkerülöd az emlékmüvet. A másik oldalán pár maroknyi üvegdarab, valószínüleg ülésszivacs, és egy alumínium keret. A gép maradványai. Egyéb maradvány nincs a hegyen, ne is keress.Megfordulsz, és szembe állsz az irtással. Hatvan méteren semmi. Csak gyökerestül kiforgatott tuskók, az irtás szélén pedig a mentők által méterbe vágott, és összerakott fa. Az irtás túlsó végén a csonka, derékba tört fák álnak. Oda mész hozzájuk, és felnézel rájuk. Mind megannyi néma obeliszk. Vagy kopjafa. Mögöttük a sérült lombkoronájú fák. Itt még éltek.

Visszamész a facsonkok és a tuskók között. El az obeliszk mellett. Innen mintegy húsz méterre az út másik oldalán már füves terület van. A hegy innen már lejtésnek indul, és nem takarják fák a kilátást. Nagyon szép ez a kilátás távolban a szlovák hegyekkel. Szlovák hegyek… Döbbenten megfordulsz. Most tudatosodik, hogy nem a hegy oldalára, hanem pont a tetejére esett. Visszamész a facsonkokhoz, a sérült lombkoronákhoz. Másként nézel rájuk. Vajon mennyin múlott?  Egy méter? Kettő méter? Mennyi kellett, hogy elmenjenek a hegy felett? Ha túljutnak rajta, Szlovákiáig nem áll más hegy az útjukba. És talán ez az igazi tragédia.

Megint az obeliszknél vagy. A környező fákon nézegeted a neveket, fényképeket, kereszteket, megemlékezéseket. Ez huszonöt éves volt, az huszonhat… Mindegyik alatt számtalan mécses, virág. Ekkor tünik fel, hogy az obeliszk környéki fák törzse meg van égve, feketék. Vajon hányan haltak fájdalmas tüzhalált a roncsok közé szorulva? Már teljesen átlátod a helyszín tragikumát. Hiába fényképezel, hiába filmeznél. Érzed, hogy szó, kép nem adhatja vissza. Ide el kell jönni.Lassan elindulsz vissza. A piros háromszöget követve feljutsz arra a sziklára, amit idefelé kinéztél magadnak. Tényleg szép a kilátás a Hernád völgyére, de még a Zemplén belsejére is. Készítesz pár képet, csak hogy szép kép is legyen a gépben.

Visszatérsz az útra, és hamarosan ismét az erdészháznál vagy. Lefele könnyebb menni. Az utóban ülsz, és azzal csorogsz lefelé. Beérsz a faluba, és már a falutáblánál is vagy. De csak a hegyet, a falut hagyod magad mögött. Az emlékek veled maradnak, és tovább jönnek veled a falun túlra is.

Spocivajte v pokoji! – Nyugodjatok békében!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.