A Jetfly történelmi tényfeltáró csoportja (JTTCS) nem mindennapi felfedezést tett. Egy éve az egyik online zsibvásár csatornán feltűnt jelképes áron egy svájci rádióamatőr digitalizált morze hagyatéka, melyben a legtöbb információ teljesen érdektelen volt, galambreptetésekről, süllyedő hajókról, SOS jelek ilyesmi. Aztán felbukkant a gyöngyszem. Tátitititátátátiti......vezérőrnagy azonnali hatállyal elrendelem a Sármelléki repülőtéren az első orosz agresszor század felállítását........... titititáti.
Napjainkban különböző, szinte már-már hihetetlennek tünő kiszivárogtatott információk sokasága lát napvilágot. Sokan már fel sem kapják a fejüket egy-egy szenzációra, a mostani bejelentésünk azonban mindenképpen figyelemre méltó. Csak most és csak Önöknek leközöljük a páratlan értékü morze archívumból a sármelléki szovjet agresszor repülőszázadra vonatkozó teljes anyagot:
A nyolcvanas évek elején szokatlan mozgást észleltek az NSZK-ban az amerikai kémelhárítók. A szovjet ügynökök hirtelen nem a katonai létesítmények után érdeklődtek, hanem elkezdtek vásárolni. Mindent. Cigit, whiskeyt, ruhát, cipőt, könyveket, újságokat, müszaki cikkeket. Miután az elhárítás hónapokig vizsgálódott és nem talált semmit, csak arra gondolhattak, hogy valamelyik befolyásos elvtársnak viszik a holmit, tovább nem foglalkoztak az üggyel. A temérdek áru azonban nem valamelyik funkcionárius dácsájába került, hanem Sármellékre. Az amerikai agresszor századokat irigyelték meg a szovjetek és hasonló alakulat felállításáról döntöttek. Azt tudták, hogy az USA-ban az agresszor századoknál Pravdát lehet olvasni, vörös csillaggal van díszítve a WC deszka, és cirill betükkel írják fel a pilóták nevét a gépekre. Ők is valami hasonlót akartak. Belebújni az ellenség bőrébe! A választás Sármellékre esett, úgy gondolták, a Varsói Szerződés legvidámabb barakkjában lehetett legkönnyebben utánozni a nyugatot.
A gép mintáját az amerikai F-15-ös ihlette. A színek nagyjából megfelelnek az FS36320/36375 színeknek. A KGB Wyoming állam Tutacapaco kisvárosban, 1979-ben vásárolt FS kártyája alapján a szibériai Moszkvics festékgyár készítette a festékeket az agresszor gépekhez. A pilóta neve a gép baloldalán latin betükkel lett felfestve.
Két F-16-os mintát festettek fel a gépekre. A standard amerikait és a pakisztánit. A színek kb. 36118/36270/36375.
A századot 24 gépesre tervezték és az új orosz vadászgépek megérkezéséig MiG-21bisekkel töltötték fel az alakulatot. A pilóták egy elkerített részen éltek, ahol angol, francia, német feliratok voltak mindenhol, kizárólag angol újságokat olvastak, angol WC-ét használtak, nyugati tv adókat néztek és a Szabad Európát hallgatták. Farmerben jártak, whiskeyt ittak és rockandrollra mulattak. Sokáig ennyi volt, amit megtudtunk a dologról. Aztán engedélyt kaptunk a sármelléki repülőtér régészeti feltárására. A tendert a 4 Ürge Kft. nyerte, aki neki is állt a kutatóárkok mélyítésének. 39 napig csak ástak, csak ástak. Aztán a negyvenedik napon, pont negyven méterre a kiinduló ponttól, negyven centi mélyen négy vasládát találtak. Figyelik ezt a hihetetlen 4–es sorozatot? Ugye elképesztő? A ládákat kinyitva elénk tárul a múlt! A sármelléki orosz agresszor század története. Nevekkel, rajzokkal, számokkal. A.I. Vlaszov, P.H. Petrov, B.B. Iszakovics, V.I. Levin, P.P Temesvarovics, S.S. Sovi, I.I. Koncsikovics, Z.I. Germanszkij és hosszasan folytatódik a sor a pilóták neveivel. A szériaszámok (95004207, 85005587, 65800056 ......), alkatrészlisták és a dobozokban talált személyes hangú, soha el nem küldött levelek (mindegyiken a Maximalnyij Szekret piros pecsét) idézésétől eltekintünk.
Eleinte a több bázisról összeszedett gépek eredeti festéssel repültek, de hamarosan megkezdődött az ellenség gépeinek színeire történő átfestésük. A potenciális ellenség festésmintái közül megjelenítésre került az F-16-os és F-15-ös standard minta, az F-4-es SEA minta, egy izraeli mintához hasonló minta, a pakisztáni F-16-os mintája, a Mirage III és a 2000 festése és több más fantázia minta is. A vörös csillag néha csak a bal felső és a jobb alsó szárnyra került felfestésre, fehér kerettel vagy a nélkül. A gépeken az USAF felirat volt olvasható, ami a United Soviet Air Force rövidítése. A különböző mintájú gépszámokat használtak, ami a sorozatszám utolsó kettő-négy jegyéből állt Az ellenség felségjelzéseit utánzó jelzések is használatban voltak.
Az izraeli gépeket utánzó festés az eredeti orosz festés alapján készült a világos homokszín hozzáadásával. Jópár orosz pilóta láthatott saját szemével izraeli gépet, egyiptomi, szíriai, jemeni tanulmányi kirándulása alkalmával.
Az USAF F-4 Phantomok mintája a vietnámi háború óta. A SEA elnevezés is erre utal, South-East Asia. A hetvenes években széleskörüen használták 34079/34102/30219/36622 színeket különböző festési sémával. Szinte alig volt USAF gép, amin ne jelent volna meg. Az European I festés teljesen kiszorította.
Megpróbáltunk szemtanúkat találni, de sajnos minden erőfeszítésünk ellenére sem sikerült. A magyar pilóták azt mondták, hogy amikor az orosz agresszor gépek repültek minden magyar gépnek a földön kellett maradni. Persze, akkor nem tudták, hogy az agresszorok nem szabványos felségjelzést viseltek, ezért bizony könnyen megtéveszthették volna a be nem avatott magyar pilótákat. Valószínüleg ez volt az oka, a magyarok repülési tilalmának. Hivatalos helyeken sem cáfolni sem megerősíteni nem tudták a sármelléki agresszor gépek létezését. Lehet, hogy ez is csak egy legenda, vagy összeesküvés áldozataivá váltunk?
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.