2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az első légi győzelem a Python 5 rakétával

JETfly  |  2006. 08. 29., 05:29

Három évvel a rendszerbe állítását követően az Izraeli Légierő elérte első légi győzelmét a Python 5 levegő-levegő rakétával. A zsidó állam saját fejlesztésű rakétája augusztus 7-én egy iráni gyártmányú, a Hezbollah által indított UAV-ot (pilóta nélküli repülőgép) semmisített meg Izrael légterében.

Bár alapvetően az amerikai fegyverek dominálnak az izraeli hadseregben, igyekeznek minél több saját fejlesztésü eszközt is rendszeresíteni a különböző fegyvernemeknél, gondoljunk csak a Merkava harckocsikra vagy az Arrow rakétákra. A légierő felszerelése saját gyártmányú repülőgépekkel meghiúsult, a Lavi programot ugyanis gazdasági okok miatt leállították, az elektronikai rendszerek és a fegyverzet terén azonban továbbra is önállóságra törekednek. A Rafael cég 2003-ban mutatta be az akkor már közel tízéves Python 4 rakéta utódját, a Python 5-öst. Az infravörös önirányítású, közeli célokra indítható légiharc-rakéta ezt követően integrálva lett az izraeli vadászgépek fegyverzetébe.

A Python 5 korunk egyik legkorszerübb kis hatótávolságú légiharc-rakétája

Az elődjéhez képest jelentősen továbbfejlesztett elektronikájú Python 5-ös alkalmas a kisméretü célok (helikopterek, UAV-ok, manőverező robotrepülőgépek) befogására és megsemmisítésére akár erősen felhős-párás időjárási körülmények közepette is. Az augusztus 7-ei esemény szorosan összefüggött a libanoni hadmüveletekkel. A Hezbollah számos olyan korszerü fegyverzetre tett szert Iránból, melyekkel meglepetést okozott az izraeli hadigépezetnek. Ezek egyike volt az Ababil nevü UAV-ok alkalmazása, melyek mélyen be tudtak hatolni a zsidó állam légterébe felderítési feladatot végrehajtva. A készültségi vadászokat minden alkalommal riasztották a kisméretü, látszólag ártalmatlan pilóta nélküli gépekre, ugyanis nem lehetett tudni, hogy csak felderítő bevetésen vannak, vagy éppen robbanószerekkel megrakottan tartanak céljaik felé. Az ominózus napon egy F-16-os cserkészte be a libanoni területről indított Ababil T UAV-ot, és egy Python 5-ös rakétával megsemmisítette azt. Az immár éles helyzetben is bizonyított légiharc-rakétáról valószínüleg még hallani fogunk az időnként kiújuló arab-izraeli konfliktusok kapcsán.

Technikai adatok (Python 5):

Hossz: 309,6 cm  A stabilizátorok szárnyfesztávolsága: 64 cm Törzsátmérő: 16 cm Tömeg: 103,6 kg A harci rész tömege: 11 kg  Maximális sebesség: 4 MachHatótávolság: 20 km felett

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.