51 év aktív szolgálat után, 2006. július 28-án, pénteken végleg nyugdíjba vonultak a Royal Air Force utolsó PR.MK.9 Canberrái. Norfolkban, a RAF marhami bázisán ünnepélyes légi díszszemlén búcsúztatták el végleg a 39. fotófelderítő század maradék repülőgépeit.
2005 szeptemberében először a RAF háromüléses Canberra kiképzőgépeit vonták ki a katonai szolgálatból. Ezek nem sokkal előzték meg a felderítő változatú Canberrákat, melyeket az idén nyáron nyugdíjaztak. A RAF marhami támaszpontján állomásozó 39. század (1. PRU, azaz Photographic Reconnaisance Unit 11; 1. Fotófelderítő Egység) állományában lévő 5 db Canberra PR.Mk.9 fotófelderítő és 2 db Canberra T4 kétkormányos oktatóváltozatát búcsúztatták el.Norfolkban, július 28-án, helyi idő szerint 10 óra 30 perckor vette kezdetét a repüléstörténeti szempontból is figyelemre méltó esemény. Erre az alkalomra a híres Red Arrows kötelék mellett eljött egy VC10-es is, hogy méltó módon kísérjék a Canberra PR9-esek utolsó bevetését.Emellett a ceremónián megjelent a légierő vezérkari főnöke, Sir Glenn Torpy repülő főmarsall (Air Chief Marshal), valamint ott voltak a marhami bázis repülőfőnökei: Greg Bagwell századparancsnok (Squadron Commander) és Clive Mitchell ezredparancsnok (Wing Commander). Az ünnepi seregszemlén a média is teljes nyilvánosságot kapott. A velük való gördülékeny kapcsolattartásért ezúttal Rem Merrick százados felelt, aki kiválóan ellátta megbízott feladatát. E jelentőségteljes eseményt még az égiek is kegyeikbe fogadták, ugyanis az időjárás kedvező alkalmat biztosított egy nagyszerü fényképezésre.A Canberrát a nagy hírü II. világháborús angol Mosquitó repülőgép tapasztalatai alapján fejlesztették ki az 1940-es évek végén. Prototípusa 1949. május 13-án repült először, majd az első bombázó változatú gépeket 1951 májusában állították szolgálatba, a RAF binbrooki bázisán települt 101. századnál. Így a széria igencsak hosszú, mintegy 55 éves (!) múltra tekinthet vissza. Ezt követően viszont számos változatát építették meg, melyeket Nagy-Britannián (Royal Air Force, Royal Navy) kívül Argentína, Ausztrália, Etiópia, Nyugat-Németország, India, Új-Zéland, Peru, Rhodesia, Dél-Afrika, Svédország és Venezuela légiereje is alkalmazott.
A most kivont felderítő változatú PR.Mk.9-es prototípusa 1955. július 8-án emelkedett először a levegőbe. A PR.9-es modellek 1958-1982 között fotófelderítőként szolgáltak a 39. repülőszázadnál. Sorozatgyártásuk licencben történt a Short testvérek belfasti üzemében, ahol 1958-1962 között összesen 23 db PR.9-et építettek. Az első hadmüveleti bevetést 1960 áprilisában hajtották végre a század egyik gépével. A korszerüsített Canberra PR.9-es repülőgépek az elmúlt 12 évben is rendszeres fotófelderítői feladatokat láttak el. Aktív támogatást nyújtottak a világon mindenütt, ahol szükség volt rájuk, így felbukkantak például Boszniában, Koszovóban, Irakban, Afganisztánban, Ruandában és az Afrikában zajló katonai müveletekben. Ezenkívül a - még rendszerben álló -repülőgépek légtérellenőrző szerephez is jutottak Kenya, Zimbabwe, Németország, Dánia, Norvégia és az Egyesült Királyság légterében. A PR.9-esek ott voltak az 1991-es első Öböl-háborúban, majd pedig utoljára még bevetették a 2003-as iraki Opertion Telic hadmüveletben is.Angliában a repülés is nagy múltra tekinthet vissza, így nem csoda, ha a Canberrák egy még régebb óta létező alakulathoz kerültek az 1950-es évek végén. A 39. század Hounslow-ban alakult meg 1916. április 15-én (90 évvel ezelőtt!), akkor, amikor az angol közvéleményt valósággal sokkolták a London elleni német Zeppelin-támadások. A kezdeti apróbb sikerek után végül szeptember 3. éjszakáján lettek igazán híresek a 39-esek, ugyanis W. Leefe Robinson hadnagy ekkor lelőtt egy ellenséges léghajót. Éppen ezért a Royal Flying Corps, azaz a Brit Királyi Repülőhadtest állományából elsőként kapta meg a Viktória-kereszt kitüntetést.A méltó hagyományápolás még napjainkban is tovább folytatódik, így nem véletlen, hogy a most kivont Canberra-század zászlaját július 30-án, a RAF központi templomában, a londoni St. Clement Danes kápolnában helyezték el örök emlékül. Ezzel ténylegesen is befejeződött egy nagy számban gyártott angol repülőgéptípus katonai sikertörténete. Napjainkban azonban még mintegy 10 db Canberra van magánkézben, amelyek tovább repülnek, így a típustól mégsem kell végső búcsút vennünk.
Az English Electric Canberra PR.Mk.9 felderítő repülőgép főbb müszaki adatai
Típus: taktikai fotófelderítő repülőgépSzemélyzet: 2 fő, navigátor, pilótaHajtómü: 2 db 49,94 kN tolóerejü Rolls-Royce RA.24 Mk.206 Avon sugárhajtómüFesztáv: 20,66 mHosszúság: 20,36 mMagasság: 4,77 mMaximális felszállósúly: 24 947 kgMaximális sebesség: 876 km/hCsúcsmagasság: 18 298 mHatótávolság: 1106 kmFegyverzet: nincs
2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.