A Brit Védelmi Minisztérium vizsgáló bizottsága, mely a tavaly január 30-án, Irakban, világos nappal elvesztett Lockheed C-130K lezuhanásának körülményeit nyomozta, nem várt megállapításra jutott. A jelentés ugyanis kitért rá, hogy a RAF jövendőbeli, Airbus A400M típusú gépei pont olyan védtelenek lesznek földközelben, mint amilyen az akkor elpusztult Hercules volt.
A 47. század Bagdadból Baladba tartó, alacsonyan repülő szállítógépe a felszállás utáni 6. percben került az iraki gerillák kereszttüzébe. A találatoktól tüz keletkezett a feltankolt, XV179-es oldalszámú Hercules jobb szárnyának, hajtómüvektől kifelé eső részén. A lángok villámgyorsan elérték a 4-es üzemanyagtartályt, és a bekövetkezett robbanás a szárnyból letépett egy 7 méteres darabot. A személyzetnek csak annyi ideje volt, hogy egy rövid üzenetet leadjon: -„Kigyulladtunk!”, aztán a gép, a végzetes találatot követő 15. másodpercben lezuhant. A fedélzetén szolgálatot teljesítők mind a tízen életüket vesztették. A repülőhalált halt személyzet földi maradványait egy Boeing C-17-es Globemaster III szállította haza.
A védelmi minisztériumban jelenleg a forrásokat keresik arra, hogy a szállítógépeket felszereljék oltóhabbal vagy semleges gázzal müködő tüzoltó rendszerrel. Az A400M programot átvizsgálók, miután arra a felfedezésre jutottak, hogy az új gépek biztonsági felszerelésébe nem tartozik bele egyik sem az említett tüzoltó rendszerekből, azt is kiderítették, hogy a RAF számára megrendelt 25 gép felszereléséből – 9 db kivételével – kihagytak mindenféle védelmi berendezést is. Ezzel a húzással annak idején kereken 240 millió £-ot tudtak lefaragni a beszerzési költségekből.
Az Airbus szóvivője megerősítette, hogy a többi megrendelő – Belgium, Franciaország, Németország, Luxemburg, Spanyolország és Törökország – számára készülő, összesen 155 db gép mindegyikébe beépítik ezeket a berendezéseket. A brit elképzelések szerint - a hasonló veszteségek megelőzésére - hamarosan oltóhabos robbanáselfojtó rendszerrel látják el a Hercules - flotta egy részét, és megrendelik az Airbusnál az A400M-ekre a semleges gázos oltóberendezést. A terveikben az is szerepel, hogy 2008-tól kivonják 25 db C-130K gépüket, a 25 db C-130J-t pedig 2030-ig fogják üzemeltetni. Az új A400M-ek a 2011-es év folyamán állnak szolgálatba, miután a RAF majd átveszi belőlük az első hét példányt.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.