2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Óriások csatája

JETfly  |  2006. 01. 31., 00:05

A tavalyi esztendő rekordszámú megrendeléseket hozott a kereskedelmi gépek piacán, amivel egy 1989-es csúcs dőlt meg. 16 évvel ezelőtt 1631 db gép beszerzéséről döntöttek a légitársaságok. Tavaly viszont csak a két nagy – a Boeing és az Airbus - együttesen 1716 gép megrendelését könyvelhette el.

Ebből a hatalmas tortából a legnagyobb részt a Boeing kanyarította ki a maga 1029 db-jával. A gépek leszállítását tekintve azonban még az Airbus vezet, mely tavaly 402 gépet adott át a megrendelőknek. A Boeing szorosan a sarkában járt, mivel az amerikai cégtől 395 db-ot vehettek át. Vajon folytatódik az emelkedés, vagy ismét hanyatlás következik?A cégek és a szakértők egyaránt óvatosan jósolgatnak. Szerintük a megrendelések száma vissza fog állni a „normális”, 700 db körüli értékre. A 2006-os évet két új, meghatározó típus megjelenése fémjelzi, az Airbus A380-asról és a Boeing 777-200LR-ről van szó. Utóbbit a pakisztáni légitársaság az év elején állítja be a menetrendszerü forgalomba. Ezzel a Boeing visszavág az Airbus nagy hatótávolságú, A340-500-asának. Ennek ellenére még mindig ezé az európai típusé marad a babér a világ leghosszabb járatért, a 16606 km-es Szingapúr – New York közöttiért. Míg a Boeing 777-200LR belépése a forgalomba csupán rutineljárásnak mondható, addig az A380-as szolgálatba állítása inkább tekinthető kísérletnek. Az európai vállalat ugyan biztosnak látszik abban, hogy az első megrendelő, a Singapore Airlines az idén két gépet beállít a forgalomba, ám addig nekik még végezni kell a berepülési programmal és az engedélyeztetési eljárásokkal is. Mindenesetre az Airbus a február 21-e és 26-a között, Szingapúrban megrendezendő „Asian Aerospace” repüléstechnikai kiállításra egy olyan A380-ast küld, mely a helyi légitársaság színeit viseli.

Az Airbus másik nehéz feladat előtt is áll. 2006-ban végre el kell döntenie, hogy mit kezdjen az A340-500/600 családdal. A gyártó a leendő megrendelőket azzal csábítja, hogy az A350-esen bevezetett új, súlycsökkentő anyagokat és a szintén új Rolls-Royce Trent 1000 hajtómüveket is beépíti ebbe a verzióba. Ha sikerül a vásárlók érdeklődését felcsigázni, akkor viszont még az idén be kell indítaniuk a programot. A Boeingnél szintén dönteni kell a 787-es sorsáról. Már elkészült egy megnyújtott törzsü verzió, a 787-9-es terve, de a potenciális vásárlók, elsősorban az Emirátusok, egy még nagyobb verziót akarnak, a 787-10X-et. Ez a megrendelő az idén fog dönteni a 787-10X vagy az A350 megvásárlása között. Ezért a Boeing is – hogy a vásárlók kedvében járjon - a tervezés idénre várható „befagyasztásáig”, mindent ki fog facsarni a változatból, amit csak lehetséges. A mérnökök - főleg ha nagy pénzekről van szó - sok mindenre képesek. Ne felejtsük, hogy az A350-es egyszerü A330-as modifikációnak indult!

Egy kevésbé drámai, de jelentős változat megjelenése is várható az év vége felé Seattle-ben. A Boeing 737-900ER gépek közül az első két példánynak öthónapos berepülési programot kell hibátlanul teljesíteni ahhoz, hogy az első vásárló, a Lion Air 2007 közepén megkapja közülük az elsőket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”