2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A deltaszárnyú óriás visszatér

JETfly  |  2006. 01. 04., 08:34

Brit repülésrajongók megszállott csoportja jó egy évtizede dolgozik azon, hogy a RAF egykori büszkeségei, az Avro Vulcan sugárhajtású nehézbombázók közül az XH558-as oldalszámú példány újra levegőbe emelkedjen. A hírek szerint fáradozásaik gyümölcseként ez 2006 nyarán végre megvalósul.

Az előírt berepülések után a 2007-es szezonban jelenhet meg a Vulcan ismét a nagy-britanniai légi parádékon. Abban az évben lesz különben a 15. évfordulója annak, hogy a nagyközönség utoljára láthatta repülni kedvencét.

Az 1992-es búcsúrepülést a Red Arrows-zal közös kötelék tette még emlékezetesebbé

A típust újból repülőképessé tevő alapítvány számlájára 18.000 adományozótól érkezett pénzt. Az idáig összegyült 2,7 millió fonthoz azonban még mindig kell 300.000. A legnagyobb anyagi teher kétségkívül a hatalmas biztosítási díj. Ez kényszerítette végképp földre a „Sally B.” nevü, még mindig repülőképes Boeing B-17-est Flying Fortresst, mely a híres „Memphis Belle” címü filmben játszotta a főszerepet.

Az 1993-ban leállított gépet a Bruntigthrope reptér egyik hangárjában tartották, így sárkánya nem sínylette meg a tétlen várakozást. Jelenleg ott folyik a szerkezet nagyjavítása. A korrózió által károsított részek csiszolásánál – a legfrissebb számítások szerint – még az anyagvastagság 10%-ának eltávolítása sem veszélyezteti a szilárdságot. Ez annak tudható be, hogy annak idején mérnökök nem számítógéppel dolgoztak, hanem logarlécekkel. Ezért sikerült ennyivel túlméretezniük a konstrukciót.

Tavasszal kezdik meg a nagyjavított darabok visszaszerelését, és az új – elsősorban utángyártott - alkatrészek beépítését. A munka kétszáz kisebb cégnél folyik, jórészt teljesen díjtalanul. A rendszerek sikeres próbája után a hajtómüvek először 2006 augusztusában bömbölhetnek majd fel. A gépen 21-en dolgoznak. Hat közülük a fő vállalkozó, a Marshall of Cambridge cég embere, a többiek egykori Vulcan szerelők.

Az XH558 sárkányához nyolc Bristol Siddeley Olympus 301-es sugárhajtómü áll rendelkezésre. A brit rendelkezések szerint 10 évente kell a hajtómüveket nagyjavítani. Ezek utoljára 1982-ben estek át rajta, aztán légmentes csomagolásban raktárba kerültek. Az óra azóta „nem ketyeg”, csak majd a felbontás pillanatától. A tervek szerint 40 üzemóránként fogják cserélni az Olympusokat, és a kiépítetteket azonnal visszacsomagolják. Reményeik szerint ezzel a módszerrel még legalább tíz évig lesz elegendő hajtómü a géphez. Minthogy a sárkány élettartamát a nagyjavítás 400 órával hosszabbítja meg, ez 10-15 éves szereplést tesz lehetővé. Ennek lejártakor az XH558-as Duxfordba kerül, ahol az „Imperial War Museum” méltán híres repülőgép-kollekcióját gazdagítja majd.

Az 1993-as leszállás Bruntigthrope repterén

A gépet ugyanaz a Dave Thomas őrnagy fogja berepülni, aki az 1993-as év márciusában utoljára leszállt vele Bruntigthrope repterén.

Felkészülés a nagysebességü gurulásra

A pilóta és az ötfős személyzet, hogy formában maradjanak, a Wellesbourne-ben lévő XM655-össel rendszeresen hajtanak végre nagysebességü gurulásokat. Jövő nyáron az XH558-ban ülve Thomas őrnagynak majd csak egy kicsivel kell jobban meghúzni a botot…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.