2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kilencven éves Junkers teljesen fém repülőgépe

JETfly  |  2005. 12. 27., 22:34

90 éve, 1915. december 12-én szállt fel első ízben egy Hugo Junkers által konstruált \"J-1\" - a világ első, teljesen fémből készült repülőgépe.

Az első repülés alig volt valamivel több egy nagy ugrásnál. Amikor a gép földet ért, összetörtek a kerékvázak. Nem sokkal később azonban már jól, hosszan és messzire repült a "J-1", a modern repülőgépgyártás őse. Egyúttal pedig Hugo Junkers, a német repülőgépgyártás úttörőjének első nagy dobása volt: az ő idejében lehetetlennek tartották, hogy valaki teljes egészében fémből álló repülőgépet tervezzen. Tréfát kedvelő katonák találták ki a "bádogszamár" gúnynevet, jóllehet a repülőgép rövidesen elérte az akkor szinte hihetetlen sebességet: az óránkénti 175 kilométert. A tervező nevét és a gépet két szabadalom tette világhírüvé: az üreges repülőgépszárnyakról szólót 1916-ban, az önhordó szárnnyal repülő egyfedelü gépekről szólót 1918-ban adták ki. 

Mivel azonban a "J-1" a német katonai vezetők véleménye szerint túlságosan lassan emelkedett, ezért megkérték Hugo Junkerst, hogy alkossa meg annak javított változatát, amely beleillik első világháborús terveikbe és elképzeléseikbe. Megszületett tehát előbb a "J-2", majd a kétfedelü "J-4" is. Ez a páncélozott repülőgép felderítő repüléseken kitünő védelmet nyújtott a légelhárítással szemben. Repülési szakértők még ma is ellentmondást látnak abban, hogy a felfedező Junkers a császári Németországban kiszolgálta a fegyverkezési lobbyt, később pedig szoros baráti szálak füzték müvészekhez és pacifistákhoz a Weimari Köztársaságban. Végül a nácik elmozdították, gyárait kisajátították, őt magát pedig még belépni sem engedték azokba. Leghíresebb konstrukciója, a Ju-52 végül is kifejezetten a békés, polgári légi közlekedés céljaira született meg. Hugo Junkers 1935. február 3-án hunyt el. Ma is úgy emlékeznek rá, hogy ő volt az, "aki a hullámbádogot röptette". Légi közlekedési szabadalmainak száma 178. Az első tisztán fémből gyártott utasszállító repülőgépként ma az 1919-ben először startolt F-13-ast tartják számon, és ez szolgált azóta is minden modern utasszállító mintájául, egészen a Boeing747-ig és az óriás Airbus A380-ig. Az F-13 sikerét azonban a 90 éve felszállt J-1 alapozta meg.

A cikk másodközlésének lehetőségéhez köszönjük a MÚLT-KOR történelmi portál engedélyét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin