2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 308 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kilencven éves Junkers teljesen fém repülőgépe

JETfly  |  2005. 12. 27., 22:34

90 éve, 1915. december 12-én szállt fel első ízben egy Hugo Junkers által konstruált \"J-1\" - a világ első, teljesen fémből készült repülőgépe.

Az első repülés alig volt valamivel több egy nagy ugrásnál. Amikor a gép földet ért, összetörtek a kerékvázak. Nem sokkal később azonban már jól, hosszan és messzire repült a "J-1", a modern repülőgépgyártás őse. Egyúttal pedig Hugo Junkers, a német repülőgépgyártás úttörőjének első nagy dobása volt: az ő idejében lehetetlennek tartották, hogy valaki teljes egészében fémből álló repülőgépet tervezzen. Tréfát kedvelő katonák találták ki a "bádogszamár" gúnynevet, jóllehet a repülőgép rövidesen elérte az akkor szinte hihetetlen sebességet: az óránkénti 175 kilométert. A tervező nevét és a gépet két szabadalom tette világhírüvé: az üreges repülőgépszárnyakról szólót 1916-ban, az önhordó szárnnyal repülő egyfedelü gépekről szólót 1918-ban adták ki. 

Mivel azonban a "J-1" a német katonai vezetők véleménye szerint túlságosan lassan emelkedett, ezért megkérték Hugo Junkerst, hogy alkossa meg annak javított változatát, amely beleillik első világháborús terveikbe és elképzeléseikbe. Megszületett tehát előbb a "J-2", majd a kétfedelü "J-4" is. Ez a páncélozott repülőgép felderítő repüléseken kitünő védelmet nyújtott a légelhárítással szemben. Repülési szakértők még ma is ellentmondást látnak abban, hogy a felfedező Junkers a császári Németországban kiszolgálta a fegyverkezési lobbyt, később pedig szoros baráti szálak füzték müvészekhez és pacifistákhoz a Weimari Köztársaságban. Végül a nácik elmozdították, gyárait kisajátították, őt magát pedig még belépni sem engedték azokba. Leghíresebb konstrukciója, a Ju-52 végül is kifejezetten a békés, polgári légi közlekedés céljaira született meg. Hugo Junkers 1935. február 3-án hunyt el. Ma is úgy emlékeznek rá, hogy ő volt az, "aki a hullámbádogot röptette". Légi közlekedési szabadalmainak száma 178. Az első tisztán fémből gyártott utasszállító repülőgépként ma az 1919-ben először startolt F-13-ast tartják számon, és ez szolgált azóta is minden modern utasszállító mintájául, egészen a Boeing747-ig és az óriás Airbus A380-ig. Az F-13 sikerét azonban a 90 éve felszállt J-1 alapozta meg.

A cikk másodközlésének lehetőségéhez köszönjük a MÚLT-KOR történelmi portál engedélyét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A jelenlegi információk szerint nemsokára ismét a magyar égboltot fogják karcolni az ék alakú felségjelzéssel ellátott Mi–24-esek.