90 éve, 1915. december 12-én szállt fel első ízben egy Hugo Junkers által konstruált \"J-1\" - a világ első, teljesen fémből készült repülőgépe.
Az első repülés alig volt valamivel több egy nagy ugrásnál. Amikor a gép földet ért, összetörtek a kerékvázak. Nem sokkal később azonban már jól, hosszan és messzire repült a "J-1", a modern repülőgépgyártás őse. Egyúttal pedig Hugo Junkers, a német repülőgépgyártás úttörőjének első nagy dobása volt: az ő idejében lehetetlennek tartották, hogy valaki teljes egészében fémből álló repülőgépet tervezzen. Tréfát kedvelő katonák találták ki a "bádogszamár" gúnynevet, jóllehet a repülőgép rövidesen elérte az akkor szinte hihetetlen sebességet: az óránkénti 175 kilométert. A tervező nevét és a gépet két szabadalom tette világhírüvé: az üreges repülőgépszárnyakról szólót 1916-ban, az önhordó szárnnyal repülő egyfedelü gépekről szólót 1918-ban adták ki.
Mivel azonban a "J-1" a német katonai vezetők véleménye szerint túlságosan lassan emelkedett, ezért megkérték Hugo Junkerst, hogy alkossa meg annak javított változatát, amely beleillik első világháborús terveikbe és elképzeléseikbe. Megszületett tehát előbb a "J-2", majd a kétfedelü "J-4" is. Ez a páncélozott repülőgép felderítő repüléseken kitünő védelmet nyújtott a légelhárítással szemben. Repülési szakértők még ma is ellentmondást látnak abban, hogy a felfedező Junkers a császári Németországban kiszolgálta a fegyverkezési lobbyt, később pedig szoros baráti szálak füzték müvészekhez és pacifistákhoz a Weimari Köztársaságban. Végül a nácik elmozdították, gyárait kisajátították, őt magát pedig még belépni sem engedték azokba. Leghíresebb konstrukciója, a Ju-52 végül is kifejezetten a békés, polgári légi közlekedés céljaira született meg. Hugo Junkers 1935. február 3-án hunyt el. Ma is úgy emlékeznek rá, hogy ő volt az, "aki a hullámbádogot röptette". Légi közlekedési szabadalmainak száma 178. Az első tisztán fémből gyártott utasszállító repülőgépként ma az 1919-ben először startolt F-13-ast tartják számon, és ez szolgált azóta is minden modern utasszállító mintájául, egészen a Boeing747-ig és az óriás Airbus A380-ig. Az F-13 sikerét azonban a 90 éve felszállt J-1 alapozta meg.
A cikk másodközlésének lehetőségéhez köszönjük a MÚLT-KOR történelmi portál engedélyét.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.