2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kezdet vége

JETfly  |  2005. 12. 20., 08:46

A RAF háza táján napjainkban javában zajlik a különféle feladatú repülőszázadok feloszlatása. Ezzel a trenddel ellentétes esemény történt november 4-én. Akkor állt fel ugyanis a RAF 29. Typhoon típusátképző százada a Coningsby légitámaszponton.

A 29. század újjászületése azt is jelenti, hogy az Eurofighter Typhoon hadrendbe állításának programja Nagy-Britanniában jelentős állomásához érkezett. Az alakulat létrejöttével ugyanis az új vadásztípus szolgálati pályafutásában elérkezett a kezdet vége.

A 29. századot ugyanott, éppen hét évvel ezelőtt oszlatták fel. Akkoriban rendkívül bizonytalannak látszott, hogy a század jelvénye - az English Electric Lightning, Phantom F/GR.2 és a Tornado F3-as vadászok után - felkerül-e valaha is egy új típusra.

A hidegháború befejeződését követő változások tudniillik olyan neves századok végét jelentették, mint a 74. vagy a 92. Az illetékes parancsnokság 2001-ben adta tudtul, hogy a 29. századot „feltámasztják”. Feladata azoknak a pilótáknak meg szerelőknek a müszaki és harcászati kiképzése lesz, akik a Typhoon típussal felfegyverzett repülőszázadok állományába kerülnek. Az alakulat megszervezése 2003 októberében kezdődött a gépek gyártási helyén, a British Aerospace cég repterén, Wartonban. A típust üzemeletető müszakiak közül az elsők 2004 áprilisáig tették le a vizsgát. A hajózók első csoportjának átképzése májusban indult. Az munkában a gyári szakemberek mellett a 17. század is részt vett, mely a RAF számára végzi az új típusok üzemeltetési és repülési tesztjeit. 2005 áprilisában a 29. századnál - öt pilótával és éppen elegendő müszakival – nekiláttak kidolgozni a Typhoon típust repülők és üzemeletetők számára a komplett kiképzés rendszert.

A tervek szerint tíz kétüléses és hat együléses géppel 16 repülőoktató egy kurzus során 16 jelölt átképzését végzi majd. A munka teljes gőzzel csak jövő év közepén indulhat, mivel a század állományából eddig heten szereztek teljes körü oktatói jogosítást. A másik kilenc pilóta képzése jelenleg folyik. Mackay alezredes, a század parancsnoka szerint: -„Meglepően könnyü repülni a Typhoonnal. A fel- és leszállás pofonegyszerü. A nehézségek annak megtanulásában rejlenek, hogy miként harcoljanak vele, hogyan alkalmazzák legoptimálisabban a fedélzeti rendszereket. A kiképzési terv szerint vadászgépen, vadászbombázón szerzett, megfelelő tapasztalat birtokában a jelölteknek a négy hónapos tanfolyamból mindössze hét felszállás elegendő lesz ahhoz, hogy megtanulják vezetni. A kiképzés maradék idejében következik a harcászati ismeretek elsajátítása. Azokra, akik egyenesen a kiképző-alakulatoktól érkeznek majd, héthónapos tanfolyamok várnak. Az első időkben teljesen a légi harcra koncentrálva folyik a kiképzés. A földi célok támadásának oktatása csak annak a kiképzési tervnek a kidolgozása után indulhat.”

A szerelők első csoportjának képzése idén karácsony után kezdődik, a pilótáké 2006 áprilisában. A jövő év a legnagyobb részét az teszi ki, hogy a 3. század feltöltéséhez elegendő hajózót és szerelőt bocsássanak ki. A következő lesz a 11. század állományának képzése, melyet 2007-ben követ a 6. századé. Az első, repülőiskolákból kikerülő növendékek fogadását májusra tervezik. Akkora készül el a szimulátor komplexum. A terv szerint ezek a jelöltek idejük felét töltik a szimulátorban. A repülés arányát ennél jobban nem is csökkentik, mivel semmiféle szimulátorral nem adható vissza a ténylegesen a levegőben végrehajtott feladatok valószerüsége. Bár hatalmas feladatok várnak rájuk, de a 29. század pilótái legalább elmondhatják, hogy hosszú és biztos jövő előtt állnak. Az eredetileg 1915-ben alapított század meg fogja érni 100. születésnapját.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.