2017. 10. 19. csütörtök
Nándor
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

CIAF 2005 - Sztrizsi parádé Brno-ban

JETfly  |  2005. 09. 14., 08:23

Ha szeptember, akkor CIAF! Lassan hagyománnyá válik, hogy a Cseh Légierő Nemzetközi Repülőnapját mindig szeptember elején rendezik meg. Az eseménynek régebben a Hradec Hralove-i légibázis, három éve pedig a Brno-i nemzetközi repülőtér a házigazdája. Az idei év fő szenzációjának az orosz Sztrizsi kötelék repülése ígérkezett.

Hagyomány, hogy a repülőnapon mindig különleges, közép-kelet Európában ritkán látható típusok, kötelékek jelentenek csemegét a kilátogató közönségnek. Ki ne emlékezne a B-1B hadászati bombázók áthúzásaira, a Mirage F-1 légibalettjére, a kanadaiak díszfestésü F/A-18 repülőgépére vagy a tavalyi évben a statikus soron látható izraeli F-16-osokra és a Szu-27 szólóra. Nem szabad azonban szó nélkül hagyni, hogy az európai tendencia itt is érezhető, sajnos egyre kevesebb a katonai repülőgép, kisebb a típusválaszték, gyengébb a program.

Portugál Alpha Jet-ek

Ez évben a statikus soron az oroszok IL-76-os szállítógépe, a cseh légierő Tu-154 kormánygépe, a román légierő C-130 szállítója, és Puma harci-szállító helikoptere várta a közönséget. Utánuk a francia légierő két Mirage F-1CR gépe, a belgák, Augusta A-109, Fouga Magister, F-16, Alpha Jet, USA F-16, szlovén Bell-412. A hazaiak is bemutatták katonai repülőeszközeiket és a szárazföldi csapataik felszerelését.

A dinamikus programok közül ez évben a MiG-29C és UB gépekkel repülő orosz Strizsi (Fecskék) mürepülő kötelék bemutatója jelentette a nagy attrakciót.

Az oroszok a kötelék mellett egy szóló MiG-29 programot is bemutattak, mely némileg elmaradt a magyar pilótáktól megszokott színvonaltól. A kötelék viszont nagyon szépen tartott alakzatban végrehajtott programja méltán váltott ki elismerést. Az öt darab 29-es felszállás után rendeződött, majd infracsapda szórással érkezett a légtérbe. A fecskék öt gépe több formációt mutatott be, majd a szóló Fulcrum leszállt és a maradék négy folytatta a programot. Bemutatójuk végén egyesével soroltak be és szálltak le a betonra.

Az oroszok mellett az olaszok C-27 Spartan közepes szállítógépe, a Szlovák Légierő MiG-29UB szólója, a portugálok Alpha Jet (Asas de Portugal) duója, valamint a szerb légierő Galeb, Super Galeb, Orao triója jelentette a dinamikus program értékelhető eseményeit. A repülőnapot a cseh légierő közepes szállító helikopterei nyitották, majd három Mi-24V rajék alakzatban repült át a pálya felett. A merevszárnyú gépeket három L-39 Alba, két L-159A Alca és három JAS-39C Gripen áthúzása képviselte. Az egyik Gripen néhány perces szóló bemutatója elsősorban harcfordulókból állt.  Dinamikus programot repült a csehek L-159A ALCA könnyü harcigépe is. A helikopterek közül Mi-24V, W-3 Sokol, és Bell-142 mutatkozott be a levegőben. A svédek négygépes légcsavaros formációt küldtek, programjuk azonban eléggé vérszegényre sikerült, ráadásul egyik gépük szerencsés balesetet szenvedett. (becsuklott futó, elgörbült légcsavar). Az osztrákok Pilatus tüzoltó repülőgépe ismét bemutatta a lassú repülés világszínvonalát.

Polgári repülőgépek közül az Ocovska Bacovia (Ocsovai Pásztorok) Blanik vitorlázógépes köteléke ismét szép bemutatót repült. Az őket vontató gép magyar felségjellel rendelkezett.

A többi repülőgép a szokásos sportgépek kategória volt. A repülőtér a repülőnap alatt is üzemelt és több alkalommal szakította meg a programot különféle utasszállító gépek fel és leszállása.

Összességében elmondható, hogy a repülőnap színvonala gyengébb volt mint a kecskeméti, de a külföldön rendkívül ritkán fellépő orosz Sztrizsi kötelék bemutatója miatt mindenképpen érdemes volt ellátogatni az idei CIAF-ra.

A Sztrizsi kötelék egyik áthúzása

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 10. 16., 16:19
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
2017-10-12 12:54:19
6 darab F-22 Raptor érkezett Angliába az Egyesült Államok légierejétől, az Európai Elrettentési Kezdeményezés (European Deterrence Initiative) keretében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.
2017. 10. 18., 10:13
Az idén az SMi Group szervezésében, Londonban szervezték meg a katonai repülőkiképzéssel foglalkozó nemzetek és szervezetek éves konferenciáját.
2017. 10. 16., 12:43
Az átadás optimista légköre, és a mai bonyodalmak. A Singapore Airlines a legelső A380-asát már leállította, de még átvesz öt újat.
2017. 10. 16., 09:14
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison tavaly álltak szolgálatba a légimentőktől átvett AS350B Ecureuil (Mókus) helikopterek. A májusi családi napon már átlépték az ezer repült órát és szeptember végén 1300 felett járt a két géppel teljesített óraszám.

  Legfrissebbek most

Negatív következményekkel jár a pilóták motivációját tekintve a bolgár parlament illetékes bizottságának azon döntése, mely szerint újra kell tárgyalni a vadászgéptendert.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban egy érdekes fotó látott napvilágot, melyen a Jordánia részére készült első, új Mi-26T2 típusú nehéz szállítóhelikopter látható.