2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szerencsejátékosok a levegőben

JETfly  |  2005. 07. 11., 10:17

Idén ünnepli 35. születésnapját az Ausztrál Légierő bemutatóköteléke a Roulettes. A Pilatus PC-9-es gyakorló- és kiképző gépekkel repülő kötelék igazi kuriózumnak számít a különböző repülőnapokon.  

A világ túlsó oldalán a RAAF, az ausztrál királyi légierő első köteléke 1962-ben alakult meg. A Victoria állambeli East Sale városban müködő központi repülőiskolában létrehozott „Red Sales” nevü formáció négy de Havilland Vampire típusú sugárhajtású géppel mutatkozott be az év februárjában. A híres Hobart királyi regattát követően, egészen augusztusig szerepeltek sikeresen a bemutatókon. Akkor azonban egy gyakorlórepülés során a négy gép összeütközött és pilótáik életüket vesztették. Alig fél évre rá, 1963 februárjában a porondon már egy új csapat jelent meg a repülőiskolától. A szintén négy Vampire-rel repülő „Telsars” nevü csoport sokkal szerencsésebbnek bizonyult. A kötelék pilótái öt év múlva nyergeltek át az olasz licenc alapján gyártott Aermacchi MB-326H típusú kétülésese sugárhajtású gyakorlógépekre. A négygépes formáció azonban csupán két hónapig örülhetett a fürge, jól manőverező Macchiknak. 1968 áprilisában ugyanis kötelékük áldozatául esett egy takarékossági kampánynak, mely a légierőn belül drasztikusan csökkentette a mürepülésre fordítható időt. A repülőiskola oktatóinak azonban már csak két évet kellett várniuk ahhoz, hogy az újabb, még ma is létező formáció megszülethessen.

A „Roulettes” néven ismertté lett csapat négy Macchija 1970 decemberében szállt fel először. A névadó a csoport egyik látványos manővere volt. Megkülönböztetésül a repülőiskola többi gépétől a vezérsíkokra egy nagy vörös R betüt festettek. Ez a formáció 1971-ben a RAAF alapításának 50. évfordulóján több sikeres bemutatót tartott. 1973 végén csatlakozott hozzájuk az ötödik gép. Ez mozgalmasabbá és változatosabbá tette a programot Az akkor megtervezett és kipróbált alakzatok, alakzatváltások és mürepülő manőverek 15 évig alkották a „Roulettes” müsorának gerincét. 1975-ben hagyták el először Ausztráliát, mikor is részt vettek a Pápua Új-Guinea függetlenségének kikiáltása alkalmából rendezett ünnepségeken. 1983-ban két pilótájuk veszett oda egy katasztrófában, 1988-ban pedig egy szerencsés kimenetelü repülőbaleset borzolta a kedélyeket.

A következő év elején az iskola oktatói megkezdték átképzésüket a svájci tervezésü Pilatus PC-9-es légcsavaros gázturbinás kiképzőgépekre. 1989 júniusában repült a „Roulettes” utoljára az öt Macchival. A szezon közben - érdekes átmenetként - két Macchival és két PC-9-cel szerepeltek. A már öt PC-9-esből álló, új formáció decemberben mutatkozott be.

A „Roulettes” gépeit a repülőiskola narancssárga és fehér színeitől eltérően vörös-fehérre festették. A vezérsíkokon a hagyományos R kiegészült az ausztrál nemzeti lobogón is látható Dél-keresztje csillagkép ábrájával. Az új típussal aratott siker arra bátorította a kötelék vezérét, hogy azt kérje, engedjék egy hatodik gép csatlakozását. A bővítéshez a főparancsnokság hozzájárult, mivel a Pilatusok üzemeltetési költségei messze alatta maradtak a korábbi típusénak. Elég csak azt megemlíteni, hogy addig külön szállítógéppel, egész szerelőgárda kísérte a köteléket a különböző show-kra. Akkortól viszont kiszolgálásukhoz az országos turnék nagy részén már elég volt annyi szakember, ahányat a hátsó ülésekben magukkal vittek.

A hatgépes „Roulettes” 1990 márciusában debütált. Két évre rá a kötelék Szingapúrba repült, ahol három hétig vendégszerepeltek az „Asian Aerospace” repülőgép kiállítás és vásár rendezvényein. A csapat a 2000-es Sydney nyári olimpiának köszönheti világhírét. A legfrissebb újság, ami velük kapcsolatban hozzánk elért, az a baleset volt, ami 2005. január 21-én történt. Ennek során két gépük ütközött össze gyakorlórepülés közben. Az egyik pilóta katapultált, a másiknak sikerült leszállnia az east sale-i bázison. A 23-ára meghirdetett show-t törölték, a pilóta orvosi rutinvizsgálatai miatt, azóta viszont a kötelék már újból szerepel. A pilótáik nem főállásban repülnek a „Roulettes” színeiben. Ezt a cseppet sem könnyü feladatot oktatói teendőik mellett, másfél évre önként vállalják. Az iskola parancsnoka a sok jelentkezőnek köszönhetően mindig a legjobb oktatók közül válogathat. 1981 óta - a hazai repülőgép-vezetők mellett - azok a RAF és USAF cserepilóták is bekerülhetnek a csapatba, akiket jó szerencséjük a repülőiskolába vezérelt. A jelenlegi kötelékben olyan repülőtisztek vannak, akik ugyan még csak 30-as éveik elején járnak, de repülési tapasztalataik már elérték a 3000 órát. A vezér, 37 esztendős Dennis Tan őrnagy 4000 légi órájából 3000-et PC-9-en teljesített. A „Roulettes” hetedik, tartalék gépét a csapat menedzsere és müsorvezetője repüli a show-k helyszíneire. Ő vezeti a fotózások alkalmával is ezt a PC-9-et. A csapatnak viszont nincsenek tartalékpilótái, ezért akár a vezér, akár valamelyik kísérő repülésképtelenné válása esetén lemondják a szereplést. Egy dologban a „Roulettes” tartja a világelsőséget: nevezetesen abban, hogy az ausztráloké az első olyan katonai formáció, melyben egy hölgy is repült.

A „Roulettes” show-ja 15 perces. Ennek során a gépek a légtér 60 és 1800 m-es magasságok közé eső boxában hajtják végre manővereiket. A programban 18 különféle alakzat, alakzatváltás, valamint négyeskötelék és géppár bemutató látható. A show-t fehér füst húzásával teszik látványossá.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.