2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: Ft   : Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

AERO 2005

JETfly  |  2005. 04. 27., 13:48

Idén is a Bódeni-tó partján elterülő - elsősorban a Zeppelin léghajók révén ismerté vált - Friedrichshafen adott otthont Európa egyik legjelentősebb nemzetközi repülési szakkiállításának, mely számos érdekességgel, köztük egy szenzációs magyar újdonsággal várta látogatóit. A rendkívül színvonalas rendezvény szombati napjára a Forgó Travel Utazási Iroda jóvoltából a JETfly stábja is eljutott.

A friedrichshafeni repülőtéren felépített, rendkívül igényesen kialakított, mindenféle kiszolgáló létesítménnyel ellátott hatalmas hangárak és kiállítócsarnokok ideális helyszínt biztosítottak a több száz repülőeszköz és a rengeteg repüléssel kapcsolatos egyéb termék bemutatására.

A szerves egységet alkotó tíz (!) hangárat és a fogadó épületet folyosók kötik össze, közöttük pedig belső udvarok találhatóak.

A fő hangsúly természetesen a különböző sportrepülő eszközökön (vitorlázó, motoros, ultra könnyü) és a kis üzleti gépeken volt, azonban a Bundeswehr haditechnikai eszközei és számos old timer repülőgép is színesítette a kínálatot. A háttéripar is jelentős szerepet kapott, a repülés világával bármilyen összefüggésben lévő cégek, a fejhallgató gyártóktól a speciális tömítéseket előállítókig mindenki képviseltette magát.A kiállított repülőeszközök és a hozzájuk kapcsolódó termékek tematikus csoportosításban kerültek bemutatásra. Az egyik hangárban például csak modellek és makettek voltak, melyek közül a Revell cég hatalmas diorámáját és a Német Modellező Szövetség rádió távirányítású Zeppelin léghajóit emelném ki.

A hatalmas Revell dioráma

Az old timer vitorlázórepülők csarnokában a gyönyörü állapotban megőrzött legendás gépek között sétálva örömmel pillantottam meg a budaörsi Révi László tulajdonában lévő Cimborát, mely a magyar repüléstörténet egyik kiemelkedő jelentőségü típusa. Laci bácsi elmondása szerint a szervezők rendkívül nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a német típusokon túl néhány különleges külföldi vitorlázógép is helyet kapjon a kiállításon, így juthatott el a magyar gép is Friedrichshafenbe. A legkorszerübb gyártástechnológiával készülő, high tech vitorlázógépek rendkívül széles választéka mellett a motoros kisgépek kedvelői is számos érdekességgel találkozhattak. A legnagyobb érdeklődést kiváltó gépek egyike volt a magyar Corvus Aircraft bordómetál fényezésü, kétszemélyes túra és sportrepülője, mely túlzás nélkül állítható, hogy minden szempontból világszínvonalú. A rendkívül esztétikus vonalvezetésü, kompozit anyagokból épített, korszerü elektronikával ellátott gépet a Kecskemét melletti Ballószögön gyártják. Tervezése és a prototípus elkészítése 40.000 munkaórát vett igénybe. (A gépet részletesen egy külön cikkben fogjuk bemutatni olvasóinknak.)

A magyar Corvus Corone Mk.I. igényesen kialakított pilótafülkéje

A hangárak előtti szabad területen a különböző légcsavaros és sugárhajtómüves, kisebb-nagyobb méretü üzleti és VIP gépek sorakoztak. A kisebb országok kormánygépeinek jellemző típusai a különböző változatú Dassault Falcon-ok, de az üzletemberek és kis magán légitársaságok is előszeretettel használják őket. Természetesen a legismertebb kisgépes cég, a Cessna is képviseltette magát, hatalmas standjukon mindig nagy tömeg tolongott.

A Piper cég gépei a statikus kiállításon

A német Bundeswehr által használt haditechnikai eszközök a hangárak közötti belső udvarokban voltak kiállítva. Láthattunk Patriot légvédelmirakéta üteget és Huey kutató-mentő helikoptert is, a katonai sátrakban pedig a fegyveres erőket bemutató és népszerüsítő multimédiás eszközök szórakoztatták a látogatókat.

A kutató-mentő helikopterbe akár bele is ülhettek az érdeklődők

A rendezvény jellegéből adódóan a statikus látnivalókon volt a fő hangsúly, a dinamikus program kevésbé ígérkezett látványosnak. A kisebb sportgépek mellett a fő attrakciót a Messerschmitt Bf-109 G4 repülése jelentette. A rendkívül szép állapotban lévő gép eredetileg egy spanyol gyártású változat volt, utólag alakították át az eredeti német gépeknek megfelelően. Míg a motortérben egy autentikus Daimler-Benz motor dübörgött, addig a kabinbelsőben sajnos jónéhány nem korhü müszer volt látható, melyekre azonban az aktuális repülésbiztonsági szabályzatok által előírt követelmények miatt mindenképpen szükség van, ezek nélkül a gép nem szállhatna fel.

Repülés közben a legendás Messer

Friedrichshafen a Zeppelin léghajók szülőhazája, a város napjainkban is ezernyi szállal kötődik ezekhez a hatalmas "repülő szivarokhoz". Természetesen az AERO szakkiállítás idején is megcsodálható volt (igaz csak a hangárban) a napjainkban is rendszeresen repülő két léghajó, melyek a nevezetes elődökhöz már csak külsőleg hasonlítanak, technikai megoldásaikat tekintve teljesen új konstrukciónak számítanak. Számos sétarepülő programot bonyolítanak velük a nyári időszakokban a Bódeni-tó környékén, melyek bár meglehetősen drágák (2-300 EURO, programtól függően egy 40-50 perces repülés) felejthetetlen élményt biztosítanak.

A külön erre a céra épített, lenyügöző méretü hangárban "horgonyzó" léghajók impozáns látványt nyújtanak.

Az AERO 2005 repülési szakkiállítás értékeléseként elmondható, hogy egy rendkívül színvonalasan megrendezett, sok érdekességet és különlegességet felvonultató esemény volt, melyen a repüléssel kapcsolatosan mindenki megtalálhatta az érdeklődési körének megfelelő kínálatot a pilóta napszemüvegtől a több millió dolláros VIP gépekig.

A kényelmes és gondtalan utazásért ez úton mondunk köszönetet a Forgó Travel Utazási Iroda minden munkatársának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.