Idén is a Bódeni-tó partján elterülő - elsősorban a Zeppelin léghajók révén ismerté vált - Friedrichshafen adott otthont Európa egyik legjelentősebb nemzetközi repülési szakkiállításának, mely számos érdekességgel, köztük egy szenzációs magyar újdonsággal várta látogatóit. A rendkívül színvonalas rendezvény szombati napjára a Forgó Travel Utazási Iroda jóvoltából a JETfly stábja is eljutott.
A friedrichshafeni repülőtéren felépített, rendkívül igényesen kialakított, mindenféle kiszolgáló létesítménnyel ellátott hatalmas hangárak és kiállítócsarnokok ideális helyszínt biztosítottak a több száz repülőeszköz és a rengeteg repüléssel kapcsolatos egyéb termék bemutatására.
A szerves egységet alkotó tíz (!) hangárat és a fogadó épületet folyosók kötik össze, közöttük pedig belső udvarok találhatóak.
A fő hangsúly természetesen a különböző sportrepülő eszközökön (vitorlázó, motoros, ultra könnyü) és a kis üzleti gépeken volt, azonban a Bundeswehr haditechnikai eszközei és számos old timer repülőgép is színesítette a kínálatot. A háttéripar is jelentős szerepet kapott, a repülés világával bármilyen összefüggésben lévő cégek, a fejhallgató gyártóktól a speciális tömítéseket előállítókig mindenki képviseltette magát.A kiállított repülőeszközök és a hozzájuk kapcsolódó termékek tematikus csoportosításban kerültek bemutatásra. Az egyik hangárban például csak modellek és makettek voltak, melyek közül a Revell cég hatalmas diorámáját és a Német Modellező Szövetség rádió távirányítású Zeppelin léghajóit emelném ki.
A hatalmas Revell dioráma
Az old timer vitorlázórepülők csarnokában a gyönyörü állapotban megőrzött legendás gépek között sétálva örömmel pillantottam meg a budaörsi Révi László tulajdonában lévő Cimborát, mely a magyar repüléstörténet egyik kiemelkedő jelentőségü típusa. Laci bácsi elmondása szerint a szervezők rendkívül nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a német típusokon túl néhány különleges külföldi vitorlázógép is helyet kapjon a kiállításon, így juthatott el a magyar gép is Friedrichshafenbe. A legkorszerübb gyártástechnológiával készülő, high tech vitorlázógépek rendkívül széles választéka mellett a motoros kisgépek kedvelői is számos érdekességgel találkozhattak. A legnagyobb érdeklődést kiváltó gépek egyike volt a magyar Corvus Aircraft bordómetál fényezésü, kétszemélyes túra és sportrepülője, mely túlzás nélkül állítható, hogy minden szempontból világszínvonalú. A rendkívül esztétikus vonalvezetésü, kompozit anyagokból épített, korszerü elektronikával ellátott gépet a Kecskemét melletti Ballószögön gyártják. Tervezése és a prototípus elkészítése 40.000 munkaórát vett igénybe. (A gépet részletesen egy külön cikkben fogjuk bemutatni olvasóinknak.)
A magyar Corvus Corone Mk.I. igényesen kialakított pilótafülkéje
A hangárak előtti szabad területen a különböző légcsavaros és sugárhajtómüves, kisebb-nagyobb méretü üzleti és VIP gépek sorakoztak. A kisebb országok kormánygépeinek jellemző típusai a különböző változatú Dassault Falcon-ok, de az üzletemberek és kis magán légitársaságok is előszeretettel használják őket. Természetesen a legismertebb kisgépes cég, a Cessna is képviseltette magát, hatalmas standjukon mindig nagy tömeg tolongott.
A Piper cég gépei a statikus kiállításon
A német Bundeswehr által használt haditechnikai eszközök a hangárak közötti belső udvarokban voltak kiállítva. Láthattunk Patriot légvédelmirakéta üteget és Huey kutató-mentő helikoptert is, a katonai sátrakban pedig a fegyveres erőket bemutató és népszerüsítő multimédiás eszközök szórakoztatták a látogatókat.
A kutató-mentő helikopterbe akár bele is ülhettek az érdeklődők
A rendezvény jellegéből adódóan a statikus látnivalókon volt a fő hangsúly, a dinamikus program kevésbé ígérkezett látványosnak. A kisebb sportgépek mellett a fő attrakciót a Messerschmitt Bf-109 G4 repülése jelentette. A rendkívül szép állapotban lévő gép eredetileg egy spanyol gyártású változat volt, utólag alakították át az eredeti német gépeknek megfelelően. Míg a motortérben egy autentikus Daimler-Benz motor dübörgött, addig a kabinbelsőben sajnos jónéhány nem korhü müszer volt látható, melyekre azonban az aktuális repülésbiztonsági szabályzatok által előírt követelmények miatt mindenképpen szükség van, ezek nélkül a gép nem szállhatna fel.
Repülés közben a legendás Messer
Friedrichshafen a Zeppelin léghajók szülőhazája, a város napjainkban is ezernyi szállal kötődik ezekhez a hatalmas "repülő szivarokhoz". Természetesen az AERO szakkiállítás idején is megcsodálható volt (igaz csak a hangárban) a napjainkban is rendszeresen repülő két léghajó, melyek a nevezetes elődökhöz már csak külsőleg hasonlítanak, technikai megoldásaikat tekintve teljesen új konstrukciónak számítanak. Számos sétarepülő programot bonyolítanak velük a nyári időszakokban a Bódeni-tó környékén, melyek bár meglehetősen drágák (2-300 EURO, programtól függően egy 40-50 perces repülés) felejthetetlen élményt biztosítanak.
A külön erre a céra épített, lenyügöző méretü hangárban "horgonyzó" léghajók impozáns látványt nyújtanak.
Az AERO 2005 repülési szakkiállítás értékeléseként elmondható, hogy egy rendkívül színvonalasan megrendezett, sok érdekességet és különlegességet felvonultató esemény volt, melyen a repüléssel kapcsolatosan mindenki megtalálhatta az érdeklődési körének megfelelő kínálatot a pilóta napszemüvegtől a több millió dolláros VIP gépekig.
A kényelmes és gondtalan utazásért ez úton mondunk köszönetet a Forgó Travel Utazási Iroda minden munkatársának.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.