Az amerikai-magyar közös kiképzési repülőgyakorlaton az aviánói pilóták az F-16 Block 40 változatával repülnek.
A Block 40/42-es változat kifejlesztésével az F-16 olyan navigációs és precíziós támadó képességek birtokába jutott, amelyek lehetővé teszik a mindenidős és éjszakai alkalmazását. A repülőgép analóg kormányvezérlő rendszerét digtálisra cserélték és a gép új avionikai rendszereket is kapott.
A Block 40/42 futómüvét megerősítették és megnövelték, hogy alkalmas legyen a LANTRIN konténer és a megnövelt fegyverzet hordozására. A LANTRIN alkalmazása következtében a leszálló fényszórókat is át kellett helyezni a fő futómüvek száráról az orr futómü gondola ajtó belépő élére. A LANTRIN rendszerrel együtt egy nagyobb Head Up Display is beépítésre került.
A Block 40/42-nél alkalmazható precíziós fegyverek között a GBU-10; GBU-12; GBU-24 Paveway lézervezérlésü bombák, és a GBU-15 siklóbomba szerepel. A Block 40/42 új rendszerei és képességei között megtalálható az APG-68(V) lokátor, a LANTRIN rendszer részeként egy automatikus terepkövető rendszer, müholdas navigációs rendszer, a pilóta jobb túlterhelés türő képessége érdekében új túlnyomásos oxigén ellátó rendszer, a teljes elektronikai zavaró rendszer belső elhelyezésének lehetősége, javított gépágyú célzórendszer, és a mozgó földi célpontok bombázásának lehetősége. A repülőgép néhány külföldi megrendelő számára gyártott változata alkalmas az AIM-7 Sparrow rakéta hordozására is.
A Block 40/42 változat gyártása 1988-ban kezdődött és 1995-ig tartott. További 21 darab Block 40-es változatott építettek 1999 és 2000 között Egyiptom számára. Bahrain is gondolkodik további Block 40-esek beszerzésén egy második század felállításához. A napjainkig gyártott 744 darab Block 40/42-es változat külsőleg a leszálló fényszóróiról és a fő futómüvek kidudorodó gondola ajtóiról különböztethető meg. Az Amerikai Légierő F-16-osai közül csak a Block 40/42-eseken alkalmazzák a LANTRIN konténert.
Az USAF néhány Block 40-ese képes éjjellátó készülék alkalmazására és rendelkezik a Sure Strike adatátviteli rendszerrel is. Ez a rendszer képes nagy pontosságú információkat fogadni az előretolt földi irányítóponttól. A rendszer ezt követően az adtokat a repülőgép fegyverzeti számítógépéhez továbbítja, ami fordulópontként jeleníti azt meg a HUD-on. A Sure Strike rendszert már meglévő eszközk felhasználásával készítették és integrálása az F-16-ba mintegy két hónapot vett igénybe. Az adatátviteli rendszert az Apache helikoptereken is alkalmazzák. A Sure Strike Gold Strike nevü upgrade programja kétutas képátviteli képességet biztosít a rendszerenek. A rendszer harcialkalmazási tesztjei az idén kezdődnek. Az adatátviteli rendszer szabvány berendezés lesz az új F-16-okon.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.