2017. 10. 23. hétfő
Gyöngyi
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Viggen - Több mint 30 éve a Svéd Légierő szolgálatában

JETfly  |  2005. 02. 22., 08:22

A SAAB cég számos különböző típusú repülőgépet fejlesztett ki és gyártott a svéd légierő számára. A sok között az egyik legsikeresebb és legsokoldalúbb repülőgép a SAAB JAS-37 Viggen.

A kezdetekA Svenska Aeroplan AB - SAAB - az 1930-as évek végén kezdte meg működését, külföldi repülőgépek licenc szerződés keretében történő gyártásával. Az első SAAB tervezésű repülőgép a SAAB B17 volt. A II. Világháború időszakában további két repülőgép került kifejlesztésre; a SAAB B18 és a SAAB J21. A háború után a sugárhajtású (jet) repülőgépek egyre inkább a hadsereg figyelmét is felkeltették. A SAAB J21-et újratervezték sugárhajtóművel, és a gép először 1947-ben emelkedett a levegőbe. Ezek után gyors egymásutánban jött a SAAB J29 Tunnan 1948-ban, a SAAB A32 Lansen 1952-ben és a SAAB J35 - Draken - 1955-ben.

A Viggen 37 rendszerA J35 Draken utódjának munkálatai már 1952 őszén elkezdődtek, közvetlenül azután, hogy megbízást adtak a J35 gyártására. Azonban újabb tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Svéd Légi Kabinet megjelölje a hajtóművel és konfigurációval kapcsolatos követelményeket, amelyeknek a kifejlesztendő SAAB 37 repülőgép meg kellet, hogy feleljen. A közbenső tíz évben a repülőgépek nagy számban kutatási célokat szolgáltak, különböző követelményeknek kellett megfelelniük, mint például nagy magasság elérése rakéta-hajtóművel, vagy függőleges felszállási képességgel rendelkező csapásmérő repülőgép. Ingemar Dörfer könyvében - A Viggen 37 rendszer - részletesen írt ezzel a nagyszabású projecttel kapcsolatos politikai és gazdasági elhajlásokról.A SAAB 37 első repülését 1967. február 8-án hajtotta végre, és mindössze hat héttel később, a Kormány döntést hozott 100 repülőgép megrendeléséről.1971. június 21-én - egy héttel korábban a tervezett időpontnál -az első SAAB 37 átadásra került a Svéd Királyi Légierő számára.

A különböző modifikációkAz első 100 darab SAAB 37-es 83 darab AJ37 típusjelzésű támadó változatot, valamint 17 darab kétüléses kiképző változatot foglalt magába. Egy évvel később további 75 darab repülőgép került legyártásra: 25 darab AJ37-es támadó-, 1 darab SK37 kétüléses kiképző-, 27 darab SH37-es tengeri felderítő-, valamint 22 darab SF37-es szárazföldi- és légtérfelderítő változat. A következő 5 darab SF37-est 1974-ben adták át.Az 1970-es évek elején a JA37-es - vadász - változattal kapcsolatban több kétség merült fel, ennek ellenére 1972-ben megrendelték a prototípus elkészítését. Az első 30 darab szériában gyártott repülőgépre 1974-ben adtak megrendelést, majd a második és harmadik sorozatban gyártott 60 illetve 59 darab repülőgépre 1980-ban. Az utolsó SAAB által gyártott Viggen 1990 június 29-én került átadásra.

AJ 37 Csapásmérő-ViggenAz AJ37 volt az első verzió amely rendszerbe állt a Svéd Légierőnél, az F 7 ezrednél Satenas-ban. Az F 7 ezred 1974-ben került teljes egészében felfegyverzésre a típussal. A repülőgép elsődleges funkciója a csapásmérés volt, azonban alkalmazták mint elfogó vadász is, mint arra a típusnévből is következtetni lehetett (A=Aattack - csapásmérő, J=Fighter - vadász: svéd elnevezés szerint), azonban a vadász képessége nem egyezik meg a JA37 verzióéval.Az AJ37 verzióból összesen 108 darab került a Svéd Légierő kötelékébe; 37001-37108 lajstromszámokkal.

SF 37 Viggen - Foto-felderítőAz SF 37 a foto-felderítő változata a Viggen-nek. A típus első alkalommal 1973. május 21-én emelkedett a levegőbe. A gép fel volt szerelve nappali és éjszakai, valamint hő-fénykép készítésére kifejlesztett kamerákkal. A repülőgép saját védelmét Sidewinder típusú rakéták látták el.

SH 37 Viggen - Tengeri felderítőAz SH 37 a tengeri felderítő változata a Viggen rendszernek. A típus 1973. decemberében hajtotta végre első repülését. A típust már ellátták radarral, és mindazon fegyverrendszerek hordozására alkalmas, mint az AJ37.

SK 37 Viggen - KiképzőAz SK37 a Viggen repülőgépek kétüléses kiképző változata. Első repülését 1970. július 2-án hajtotta végre. A kiképző változat alapját az AJ verzió volt, azonban a hátsó kabin miatt a gép nem rendelkezett törzstartállyal. Ez az oka annak, hogy kiképző gépek minden alkalommal külső póttartállyal hajtják végre a repüléseket.

SK 37 póttartállyal

JA 37 Viggen - ADVA Viggen típus utolsó fejlesztése volt a JA 37, vadász változat. A fejlesztés munkálatai az 1970-es évek elején kezdődtek, első repülését 1974. szeptember 27-én hajtotta végre.Az első, sorozatban gyártott JA 37 - 37301 lajstromszámmal - 1977. november 4-én emelkedett levegőbe és rögtön rendszerbe is állították. Azt a verziót alkalmazták a későbbiekben, mint tesztrepülőgépet; pl. a kompozit függőleges vezérsík tesztelésére. A JA 37 radarja az Ericsson által gyártott PS-46/A doppler-radar volt, amely több cél egyidejű követésére képes.A JA 37 több alkalommal került módosításra. Az első gép 1980-ban került az F13-as ezredhez Norköpingbe.

Digitális komputertechnikaAz 1950-es években úgy a repülőgépek különböző típusainál, mint a rakétáknál alkalmazták a tudomány vívmányait. Egyre több területen szándékoztak alkalmazni digitális komputert. A tudományos eredmények hatást gyakoroltak a SAAB 37-es verzióira is; a navigátor helyett egy Numeric Combat Calculator NSK típusú komputert alkalmaztak a navigációs és célzáshoz szükséges adatok számítására. Az első NSK 3B verziók egyesítve a Lansen CK37-es (Central Calculator) komputerével kerültek alkalmazásra  az AJ, SK, SH és SF37 típusokban. Az utasítások, valamint az adatok a CK37 memóriájában 28 bit-es utasításonként kerültek tárolásra, összesen 20 kbyte-os kapacitással.Az első négy Viggen verzió; az AJ37 támadó, az SK37 kétüléses kiképző, az SH37 tengeri felderítő valamint az SF37 szárazföldi- és légtérfelderítő - azonos elektronikus rendszerrel készültek, és a CK37 típusú központi komputert alkalmazták.

Precíziós navigációs- és leszállító rendszerekKezdetben az AJ37-es típusnál kisfrekvenciás (LW-hosszúhullámú) navigációs rendszert alkalmaztak. Speciális kelet-nyugat, valamint észak-dél irányú navigációs repülések végrehajtásával tesztelték a rendszert. A precíziós repülések során a rádió navigációs rendszer több gyenge pontja megmutatkozott, mint például az elektrosztatikus eltérítés, aminek hatására az FMV (Swedish Defence Material Administration) határozott a Doppler radarra, valamint egy új leszálló rendszerre  TILS (Tactical Instrument Landing System) - történő áttérésről.

SAAB 37 ViggenA Viggen hosszú időn keresztül a Svéd Légierő első számú vadászrepülőgépe volt. A repülőgép szárnya úgynevezett kettős deltaszárny. Ez a kettős deltaszárny azonban nem azonos a kacsaszárnnyal. A Viggen előszárnyán kormánylapok találhatók, amelyek a főszárnyon létrejövő felhajtóerő növelésére szolgálnak. A megoldásnak köszönhetően a Viggen-re rövid fel- és leszálló úthossz jellemző. A svéd megoldásnak köszönhetően a Viggen is üzemeltethető akár autóutakról is.

A hajtóműA Viggen hajtóművét az amerikai Pratt & Whitney fejlesztette ki. A hajtóművet azonban Svédországban a Volvo Flygmotor gyártja - Volvo Flygmotor RM8B néven.

A kétáramú gázturbinás hajtómű utánégető és sugárfordító rendszerét azonban már svéd mérnökök fejlesztették ki és Svédországban gyártották. A sugárfordító rendszert általában utasszállító repülőgépeknél alkalmazzák a leszállás utáni kigurulási úthossz rövidítése céljából. Ez a rendszer is nagyban hozzájárul a Viggen utakról történő alkalmazásához. A hajtómű tolóereje: 125 kN.

KatapultülésA Raketstol fpl 37 típusú katapultülés az utolsó SAAB tervezésű, amely még szolgálatban van. A katapultülés alapját a J35 Drakenben alkalmazott ülés szolgáltatta. A katapultülés ugyan nem dupla 0-ás (0 m magasság, 0 km/h sebesség - álló helyzet) azonban még így is biztonságosnak mondható, hiszen 75km/h-ás sebességnél már alkalmazható.

FegyverzetA Viggen első szériái (AJ37) nem rendelkeztek beépített fegyverzettel. A külső függesztési pontokon azonban a rakéták és bombák mellett egy 300 mm-es gépágyú konténert is le lehetett helyezni. Természetesen a későbbiekben a repülőgép fejlesztésével a fegyverrendszereket is fejlesztették. Így került a JA37 verzióba már beépített gépágyú is.

Katasztrófa statisztikaA SAAB 37 első verzióinak katasztrófa statisztikája nem sok jóval kecsegtetett a jövőre nézve. Az első tízéves időszak alatt a Svéd Légierő 10 repülőgép-vezetőt és 20 repülőgépet vesztett el. Az elvesztett repülőgépek száma meghaladta egy repülőszázad gépeinek számát. Az 1980-as években a Svéd Légierőben zajló biztonsági munkának köszönhetően a katasztrófák száma nagymértékben csökkent. A legsikeresebb időszak 1991. februárja és 1996. augusztusa között volt; ez idő alatt több mint 160.000 órát töltöttek a repülőgépek a levegőben katasztrófa nélkül.

30 éve szolgálatbanA Viggen több mint 30 éve áll szolgálatban a Svéd Légierőben. A SAAB, Ericsson, FFV Aerotech, valamint a Volvo Aero folyamatos együttműködésének, a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően a Viggen nemzetközi összehasonlításban is megállta a helyét.

A Légierő valamint az FMV kapcsolatának eredményeként egy pilóta-barát, nagy teljesítményű repülőgép született.

Forrás: Sune Andersson: Aircraft 37 Viggen - 30 years of service in the Swedish Air Force (Sune Andersson 1964-től a SAAB gyár alkalmazásában részt vett a SAAB 37 fejlesztésében.)

Galéria: Viggen - Több mint 30 éve a Svéd Légierő szolgálatában

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.