2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szovjet atomhordozó repülőgépek hazánkban

JETfly  |  2005. 01. 07., 12:55

A szovjet Déli Hadseregcsoport 1991. június 19-i végleges kivonása előtt is többször felmerült téma volt, hogy vajon a hazánkban állomásozó erők rendelkeztek-e ide telepített nukleáris fegyverzettel. A JETfly kérésre Vándor Károly, a téma kiváló szakértője osztja meg olvasóinkkal a valós információkat. 

A témáról 2004 májusában írt egy cikket az index.hu, melyben a kunmadarasi repülőtéren általam elmondottak is szerepeltek. Aztán az M1 ESTE című műsorában adtam egy rövid interjút a témában. És most újra felszínre került az atomfegyverek kérdése, Szűrös Mátyás tegnapi nyilatkozata kapcsán.

A Jetfly olvasóinak szeretném bemutatni az ebben a témában folytatott kutatásaim eredményeit, melyekről még részletesebben idén megjelent könyvemben is olvashatnak.http://www.soviet-airforce.com/main.php?kat=11

A szovjet Déli Hadseregcsoport /továbbiakban DHDSCS/ Légiereje, az 59.Légi Hadsereg (1968-tól 36.) 1963-ban kaphatott feladatot atomhordozó alakulatok kialakítására. Ennek nyomán 1963 márciusában a kunmadarasi 1. gárda-vadászezredet (MiG-17F, MiG-15UTI) 1. gárda-vadászbombázó ezreddé nevezték át, s egy század Szu-7B gépet kaptak. 1965-ben egy újabb század MiG-et váltottak, immár Szu-7BM és UM gépekkel. Ekkor az ezred állománya 31 Szu-7B/BM/UM, 12 MiG-17F és 5 MiG-15UTI gépből állt.A Debrecenben állomásozó, szintén atomhordozásra kijelölt 727. gárda-bombázó ezred 1953-tól 33 Il-28/U gépet repült.(Érdekességként említem meg, hogy az előbbi egység a világ legelső orosz/szovjet repülős alakulata, 1913-ban alakult. Elsőként lett gárdaezred (1941. december 6.), majd továbbharcolt egészen Berlinig. 1945-től Veszprémben települt (1956. október 23-27. között Tökölön diszlokált) , majd 1959-ben érkezett Kunmadarasra)

1965. májusban a DHDSCS és a Magyar Néphadsereg közös vezetési gyakorlatot tartott az előbbi mátyásföldi főhadiszállásán. Az erről készült magyar nyelvű levéltári dokumentumok már elérhetőek az interneten pdf formátumban: http://www.isn.ethz.ch/php/collections/coll_4.htm

Ezekben az anyagokban a sok mellékszöveg mellett megtalálhatjuk a DHDSCS egységeinek listátáját, kicsit kódolva (20-at hozzáadtak a valódi hadrendi számokhoz). A fent említett két alakulat is szerepel bennük, tételesen is megemlítve az atomhordozásra is képes gépek, és az alkalmazandó atombombák számát! Egy gyors háború esetén pedig nem sok értelme lett volna messze a hordozó gépektől tárolni a tölteteket.

Kunmadarason, a volt magyar olajraktár területén 1963-ban hoztak létre egy speciális tárolót, melynek fotóit itt találhatják http://index.hu/politika/belfold/szurat0106/A raktár egy kilóméterre a repülőtértől helyezkedik el, s két soros, elektromos kerítés, kutyás őrök, géppuskafészkek védték az illetéktelen behatolóktól. Maga az építmény egy hatalmas bunker, számos teherautó rakodására alkalmas rámpával (számozott rakodóhelyekkel!), darupályával. Ez utóbbin egy ferde tető helyzkedett el, mely megakadályozta az amerikai felderítőkamerák belátását. Külsején egy jó egy méter vastag rakodási vasajtó, és egy személyzeti bejáró található. Az első kamrában egy másik, hatalmas egyenes vasajtó állja utunkat, melyet a feliratok szerint két, elektromos kulcs nyitott. Az ajtón ki van képezve egy személyzeti bejáró is. Jelenleg kézi nyitással kb. 10 perc még az ajtó kiemelkedik a földből, majd újabb negyed óra, mire szép lassan elfordul a gigantikus vasszerkezet. A további teremben egy lépcső vezet föl a megfigyelő-termekbe, ahol pára-, sugárzás-, és egyéb szintmérők, agregátorok, vízbontók  maradványai árulkodnak egy letünt korról. Ha a földszinten tovább megyünk, egy boltozatos terembe érünk, ahol egy hatalmas csiga lánca lóg le a csupasz menyezetről: az utolsó, legvastagabb, figyelmeztető feliratokkal tarkított ajtó előtt állunk, melyen belépve egy alacsony, hosszú terembe jutunk. A repülőtér pilótái néma-szektornak nevezték ezt a területet, s kezelőiket Némáknak. Ők egy külön kis laktanyában laktak, kéthavonta váltották őket, valószínűleg fogalmuk sem volt, hol lehetnek. A kiürítés után több kártyát találtam kaszárnyájukban az alábbi feliratokkal: Familija, Imja, Otcsesztvo (név), Csiszlo (dátum), Uroveny radiacii (surgárzás szintje)...

Több, itt szolgált szovjet katona is megerősítette gondolatmenetemet: a debreceni ezred (1974-től Jak-28, majd 1982-től Szu-24M bombázók) feladata olaszországi célpontok támadása lett volna, míg a kunmadarasi alakulat (Szu-17M2/UM 1976-tól, MiG-27M/23UB 1989-től) célpontjait Ausztriában kell keresnünk.

A 727. ezred 1987 július elején Kirovogradba települt, a kunmadarasi 1. gárdaezred az oroszországi Lebjazséba repült át 1991. április 22-én. Ezzel elhagyta Magyarországot az utolsó támadó jellegű szovjet repülőalakulat is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin